چه شد که «پرشیا» را «ایران» نامیدند؟
کد خبر: ۸۷۹۲۹
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: 2017 October 08    -    ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
هشتاد و دو سال از نامگذاری ایران می گذرد؛
«اصل و ریشه Arya هر چه باشد، این قدر واضح است که این کلمه به تداعی معانی بسیار را به خاطر می آورد. مللی که متعلق به بخش خاوری هند و اروپاییان بودند، خود را بدین نام مفتخر می دانستند.
 چه شد که «پرشیا» را «ایران» نامیدند؟
 
چه شد که «پرشیا» را «ایران» نامیدند؟  به گزارش «تابناک باتو»؛ در فروردین سال 1314 خورشیدی طبق بخشنامه وزارت امور خارجه و تقاضای دولت وقت، نام رسمی ایران به جای پرس، پرشیا و... برای کشور ما انتخاب شد. در مغرب زمین از قرون وسطی، ایران به نام هایی از قبیل پرس (فرانسوی)، پرشیا (انگلیسی)، پرسیس (یونانی) نامیده شده است. نامی که امروز به آن «ایران» گفته می شود، بیش از 600 سال پیش «اران» (Eran) تلفظ می شد.

سعید نفیسی در دی ماه 1313 نام ایران را به جای «پرشیا» پیشنهاد کرد. این نامگذاری در آغاز مخالفانی نیز داشت و بر این باور بودند که در «پرشیا» فرهنگ و تمدنی نهفته است که نمی توان آن را حذف کرد و شناخته شده و بین المللی نیز هست؛ اما حامیان نامگذاری ایران، اعتقاد داشتند که واژه ایران بسیار کهن و بر اقتدار سیاسی کشور می افزاید.
 
چه شد که «پرشیا» را «ایران» نامیدند؟ 

«واژه ایران»، بسیار کهن و قبل از آمدن آریایی ها به سرزمینمان اطلاق می شد و نامی تازه و ساخته و پرداخته نیست. پروفسور آرتور اپهام پوپ (1969 – 1881 میلادی) ایران شناس مشهور امریکایی در کتاب «شاهکارهای هنر ایران» که در سال 1338 توسط دکتر پرویز خانلری به زبان فارسی ترجمه شده است، می نویسد: «کلمه ایران به فلات و توابع جغرافیایی آن حتی در هزاره پیش از آمدن آریاییان نیز اطلاق می شود.»

واژه ایران از دو قسمت ترکیب شده است؛ بخش نخست به معنی اصیل، نجیب، آزاده و شریف و بخش دوم به معنی سرزمین یا جا و مکان است.

در شاهنامه فردوسی بارها کلمه ایران به کار رفته است. ده ها بار ترکیباتی نظیر بزرگان ایران، بر و بوم ایران، ایران و توران، ایران و روم، ایران زمین، شهر ایران، ایران و انیران و نیز بیش از 350 بار ایرانی و ایرانیان.
 
چه شد که «پرشیا» را «ایران» نامیدند؟ 

معنی واژه ایران سرزمین آزادگان است. فردوسی در شاهنامه درباره خوی آزادگان (ایرانیان) چنین می سراید؛

تو با دشمن ار خوب گفتی رواست / از آزادگان خوب گفتن سزاست

دکتر محمد معین (1293 – 1350) ادیب و سخنور نامی ایران در خصوص ریشه واژه ایران می نویسد: «اصل و ریشه Arya هر چه باشد، این قدر واضح است که این کلمه به تداعی معانی بسیار را به خاطر می آورد. مللی که متعلق به بخش خاوری هند و اروپاییان بودند، خود را بدین نام مفتخر می دانستند. آرین Aryan از واژه آریا Arya مشتق است. اجداد مشترک ملل هند و ایران خود را بدان نام معرفی می کردند. واژه ایران، خود از همین ریشه آمده است.»

دکتر بهرام فره وشی (1304 – 1371) ایران شناس و استاد پیشین دانشگاه تهران در خصوص ریشه واژه ایران می نویسد: «ایران در زبان اوستایی به صورت ائیریه Airya و در زبان فارسی باستان اریه Ariya آمده است. در اوستا هم نام قومی ایرانی به معنی شریف و نجیب و اصیل است. این واژه در زبان ایرلندی کهن هم به همین معنی است. قسمت اول کلمه ایرلند Ir – Land به معنی نجیب و شریف و قسمت دوم آن به معنی سرزمین است. ایرلند به معنی سرزمین نجباست.»
منبع: برگرفته از مقاله «چگونه ایران شدیم؟»، نوشته مجتبی انوری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
2
11
ایران از قدیم ایران بوده است این بی سواد که این مورد را نوشته کمترین سواد تاریخی قطعا ندارد روی سکه های نادرشاه و شاه عباس نوشته ممالک محروسه ایران .ننوشته ممالک محروسه پارس در سال 1314 فقط دولت ایران از کشورهای خارجی خواست از نامی که در بین انها مصطلح شده بود و صرفا از یک دوره تاریخی ایران (دوران هخامنشی)نشات گرفته بود استفاده نکنند و از نام واقعی کشور استفاده کنند مثل اینکه دولت مصر به کشورهای اروپایی و امریکایی ابلاغ کند دیگر از نام اجپت استفاده نکنند و نام مصر را استفاده کنند واین به معنای انتخاب یک نام جدبد نیست
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
پروفسور کمی یواش تر برو! ممالک محروسه در اواخر دوران قاجار رسم شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
2
7
نام ایران فقط شده
بقیه اش همه توسط افرادی که خود را نمیشناسند و با ترویج فرهنگ های بدون هویت رنگ باخته اند وگرنه نام فقط ایران نباید باشد باید همه چیز ایران باشد خصوصا صداقت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
3
پرشیا همان پارس خودمان است که از راه یونانی وارد انگلیسی شده و پرشیا شده است. این نام در روزگار هخامنشی برای ایران به کار می رفت و در آن زمان واژه ایران را تنها برای قسمتی از خاک ایران در شرق ایران کنونی به کار می بردند، گرچه از هزاران سقبل از آن هم ایرانیان برای خود زادگاهی افسانه ای به نام ایران ویج قائل بوده اند. نام ایران از اواخر دوران هخامنشی برای همه کشور به کار می رفت ولی در روزگار اشکانی در کنار آن نام پارت هم استفاده می شد ولی از روزگار ساسانی یعنی از 224 میلادی به بعد نام ایران برای همه این کشور به کار می رفت، اما غربی ها طبق سنت قدیم خود همان نام پرشیا را به کار می بردند، همانگونه که ما یونان، از روی نام قوم ایونی، می گوییم ولی خودشان می گویند گریس. نام ایران از دیرباز وجود داشته است و پیشنهاد این بود که در مکاتبات سیاسی هم همین نام استفاده شود، و امروزه هم نام ایران بیشتر جنبه سیاسی دارد، و در موارد دیگر خود غربی ها هم پرشیا را به کار می برند.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
3
از ایران فقط نامی مانده ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
2
هرکس اندک شناختی از تاریخ ایران داشته باشد می داند نام سرزمین ایران بارها در طول تاریخ ذکر شده است و اگر شاهنامه را بعنوان یک منبع تاریخی در نظر بگیریم، (کما اینکه اگر تاریخ هرودوت یک منبع تاریخی است بنابراین شاهنامه نیز می تواند منبع تاریخی باشد) این نام از دوره مادها بر گستره سرزمینی اطلاق می شده که یکسرش هند و چین و سر دیگرش یونان و روم بود، البته به ترکیه امروزی نیز روم گفته می شد و به گواه برخی مورخان تنها سرزمینی است که در طول تاریخ نامش جاوید مانده است. پارس یا پرشیا یکی از اقوام ایرانی بوده که در یک دوره خاص بر ایران حکومت کرده اند و بدلیل برخوردهایی که با یونانیان داشتند نام پرشیا در تاریخ یونان آمده است و از آنجاییکه اغلب کشورهای غربی حتی در دوره یونان نیز فاقد تمدن بودند بواسطه آشنایی با تاریخ یونان و منابع لاتین ایران را پرشیا خواندند وگرنه خود ایرانیها هیچگاه خود را پرشیا یا پارس نخواندند و بهتر است از این به بعد نیز بجای تقلید کورکورانه از غرب و منابع غربی، فرهنگ خود را بهتر بشناسیم ضمن اینکه یکعده تجزیه طلب در پی القا این مطلب هستند که تمدن ایرانی از دوره پهلوی به ظهور رسیده است ولی جالب اینکه حتی تخت جمشید هم اولین بار در دوره قاجاریه کاوش شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
1
واقعا ممنون کاش همه ملت ایران این را بخوانند شاید تو رفتارشون تأثیر بگذارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
2
4
داريوش بزرگ مي گويد:بند ۲ - من داریوش شاهِ بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای همه‌گونه مردم، شاه در این زمینِ بزرگِ دورودراز، پسرِ ویشتاسپَ، هخامنشی، پارسی، پسرِ پارسی، یک آریایی، دارای نژاد آریایی.» در واقع به بيان امروزي خودش را ايراني معرفي مي كند. چنانچه ايران به معني سرزمين آرياييها( نجيب - آزاد) مي باشد اين گويش و لفظ در گذر زمان تغييرات آوايي داشته كه دستكم از زمان ساسانيان يعني 224 ميلادي بدين نام ناميده شده.ضمنا يونانيها خود هلاس مي نامند ولي ايرانيها يونان و اروپاييها گريس مي نامند . ايران در حقيقت كهن ترين كشوري ست كه بنام يك ملت كشور و دولت ناميده شده و مانند بسياري از دول امروزي كه عمرشان نهايتا به جنگ جهاني اول باز مي گردد نمي باشد
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
استفاده کردم
ناشناس آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
2
0
ای بابا! خسته نشدید؟؟ چرا هر جا مطلبی از ایران و ایرانی است همش حرف از نا امیدی و بی ارزشی و ..... می زنید!!! از ایران دیگه هیچی نمونده و ..... بابا چشه کشورمون؟ به این خوبی. ناراحتید از مشکلاتی که در ایران وجود داره؟ همت کنیم، دست به دست هم بدیم درستش کنیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
6
2
شاید پارس بزرگتر از ایران باشد.وسعت پارس بیشتر است.آریا به منطقه افغانستان می گویند.پارسی دری هم مال این منطقه است و بدان معاست که پارس بزرگ تر است.بنا بر این ما آریایی نیستیم.ایران از آریان گرفته شده به معنای پولادین یا فولادین و ایرانی به معنای مردمان پولادین و همیشه پیروز است.ولی وسعت ایران کمتر از وسعت پارس است.نام پارس بهتر از ایران است.
پاسخ ها
تیرداد
| |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
خوش بحالت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
3
3
همه ش تاریخ
همه ش جعل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
3
2
همه عالم تن است و ایران دل....نیست گوینده زین قیاس خجل
چونکه ایران دل زمین باشد....دل زتن به بود به یقین باشد
نظامی گنجوی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
1
2
ایران برای خود ایرانیان همیشه ایران بوده.مورخین دوره اسلامی ایران یاایرانشهر را از سند تافرات وهندوکش و ماورالنهر تا قفقاز معرفی کردند.رضاشاه صرفا از کشورهای خارجی خواست به جای لفظ پارس لفظ ایران را به کار ببرند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
2
1
ایران همیشه ایران بوده هیچوقت پرشیا نبوده که عوض شه تو دوره سلطنت قاجارها هم به نام ممالک محروسه قاجار شناخته میشده. بعد دوباره ایران شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار