شهرهای مرموز و مدرن اما کاملا خالی از سکنه
کد خبر: ۸۷۸۴۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: 2017 October 07    -    ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
این شهرک‌های کاملا خالی از سکنه و مرموز؛ بخشی از طرح بزرگ کشور چین برای سکونت ۳۰۰ میلیون نفر چینی در مناطق روستایی و حومه شهری هستند. مکان‌هایی مانند Kangbashi District در حومه شهر اوردوس که برای سکونت و اشتغال ایجاد شدند.
 شهرهای وهم‌انگیز و مدرن ولی کاملا خالی از سکنه
 
شهرهای وهم‌انگیز و مدرن ولی کاملا خالی از سکنه   در چین، صدها شهر وجود دارد که تمام نیازمندی‌های یک زندگی شهری مدرن را دارند. از برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی بلند تا پارک‌ها و آبشارهای مصنوعی، آسمان‌خراش‌ها و حتا مجسمه‌های هنری اما این شهرها یک چیز کم دارند: مردم!

این شهرک‌های کاملا خالی از سکنه و مرموز؛ بخشی از طرح بزرگ کشور چین برای سکونت ۳۰۰ میلیون نفر چینی در مناطق روستایی و حومه شهری هستند. مکان‌هایی مانند Kangbashi District در حومه شهر اوردوس که برای سکونت و اشتغال ایجاد شدند.

عکاسی به نام  Kai Caemmerer در سال ۲۰۱۵ مجذوب این شهرک‌های ساخته شده و آماده ولی خالی از مردم شد و به کشور چین سفر کرد تا آن‌ها را کشف و عکاسی کند. وی مجموعه عکس‌های خود را در یک آلبوم به نام «شهرهای ناشناخته» Unborn Cities منتشر کرد.

وی در این مجموعه از عکس‌ها روی این موضوع تأکید دارد که در چین ابتدا شهرها ساخته می‌شوند و بعد مردم سکونت پیدا می‌کنند؛ برخلاف کشورهای دیگر که توسعه شهرها براساس نیازهای جدید مردم و افزایش جمعیت و کسب‌وکارها صورت می‌گیرد.

 در ادامه نگاهی به عکس گرفته شده از شهرک‌ها یا شهرهای مرموز و ناشناخته چین از این عکاس می‌اندازیم.

کای می‌گوید این شهرها بیشتر برای سکونت ارواح مناسب هستند و معماری آن‌ها انسان را مجذوب خود می‌کند ولی همراه با یک ترس ذاتی.

این شهرها قبل از اینکه مردم سکونت کنند، کامل ساخته شده و از نظر شهرسازی پروژه‌ای تکمیل شده هستند.

کای در سال ۲۰۱۵ مناطق Kangbashi District در اوردوس، Yujiapu Financial District در نزدیکی تیانجین و Meixi Lake در نزدیکی شهر چانگشا را عکاسی کرد.

این شهرها از یک طراحی یکسان و شبیه به هم بهره می‌برند که جالب است. غالب این شهرها کاملا مصنوعی هستند که در کنار شهرهای قدیمی‌تری ساخته شدند

جالب است به فاصله کمی از این شهرهای کاملا خالی از مردم؛ شهرهای پرجمعیتی وجود دارد که شب‌شان همانند روزشان شلوغ و پرازدحام است.

کای سعی می‌کرد از هر شهر در دو نوبت عکاسی کند: قبل از طلوع آفتاب و پس از غروب آفتاب.

عکاسی از این شهرها منع قانونی ندارد و امن به نظر می‌رسند. این شهرها به خاطر معماری و طراحی خاص‌شان و همچنین نوآوری‌هایی که انجام شده؛ باید به شهرهایی سورئال و غیرطبیعی یا وهم‌برانگیز توصیف شوند.

غالب شهرهای دنیا یک سیر تاریخی دارند و دوره‌های مختلف معماری و ساختمان‌سازی قابل مشاهده است اما در شهرهای خالی از سکنه چین چنین چیزی دیده نمی‌شود و شاید سن آن‌ها به ۵ الی ۶ سال برسد.
انتظار می‌رود این شهرها پس از ۱۵ تا ۲۰ سال پر از جمعیت بشوند و زندگی در آن‌ها جریان پیدا کند:
ظاهرا این شهرها برای آینده دور ساخته شده‌اند و یک نقطه بغرنج در شهرسازی و شهرنشینی چین هستند.
 
یک پزشک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
13
1
هر کس باید به فکر زندگی خودش باشد.چین به ما چه.به ما چه ربطی دارد که انها پیشرفت کنند یا نکنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
7
16
چند پرده از فجایع ایران در سال 1420


ایران آینده‌ تصویری تلخ دارد. مانند روسیه در زمان یلتسین و وجود هزاران بازنشسته فقیر که یا در خیابان بطری جمع می‌کنند یا در کنار خیابان پیراشکی می‌فروشند. این در حالی است که بحران آب ایران از وضعیت قرمز کنونی فراتر نرفته باشد چراکه آن زمان به گفته این فعال بخش خصوصی باید در انتظار جنگ آب بود و شیوع انواع بیماری‌ها و قطع هفتگی آب در برخی شهرها و وابستگی کامل به واردات آب و غذا. محیط زیست هم آن زمان وضعیت بهتری ندارد. ارومیه کانون بادهای نمکی شده که جان آذربایجان و تمدن دیرینش را گرفته و رودهای کم‌جان کنونی همه تبدیل به فاضلاب شده‌اند. تصاویری که کریمی‌پور توصیف می‌کند، تلخ است. اما او می‌‌گوید اگر کاری نکنیم، وضعیت مصر، تونس و سوریه، آینده محتوم ما خواهد بود.


❌ در سال 1421 بیش از یک‌سوم دشت‌های کشور با پدیده تحکیم گسترده لایه‌های خاک و از دست دادن دائمی قدرت ذخیره زیرزمینی آب روبه‌رو شده و برای همیشه مرده‌اند.

❌ پتانسیل تولید آب شیرین ایران که در دهه 50 شمسی 137 میلیارد متر‌مکعب بوده و در نیمه دهه 90 از سوی منابع مختلف بین 100 تا 116 میلیارد متر‌مکعب تخمین زده می‌شود، به کمتر از 75 میلیارد متر‌مکعب رسیده است.

❌ نیمی از سدهای کشور عملاً ذخیره قابل بهره‌برداری ندارند.

❌ با مهاجرت منابع آب تلخ و شور به سمت سفره‌های تهی آب شیرین، متوسط شوری‌ آب زیر‌زمینی کشور افزایش یافته و تامین آب شیرین قابل شرب برای خیلی از شهرهای مرکز، شرق و جنوب کشور بدون اتکا به نمک‌زدایی، دشوار است.

❌ جز چند رود اصلی‌، رود روان قابل ذکر دائمی در ایران، مشاهده نمی‌شود. کشور مجبور به شیرین‌سازی و انتقال هشت‌میلیارد متر‌مکعب آب برای مصارف شرب و صنعت با تحمل هزینه سالانه حداقل هشت میلیارد دلار است.

❌ در سال 1421، سال‌هاست ورودی هیرمند و هلیل‌رود صفر شده و تامین آب جنوب‌شرق، شرق و شمال‌شرق به شیرین‌سازی آب دریا و خرید آب از روسیه و تاجیکستان متکی است.

❌ سال‌هاست جنگ پر‌هزینه و خونین ایران-افغان بر سر آب‌، با دخالت قدرت‌های غربی به ضرر ایران تمام شده است.

❌ روس‌ها در ازای تداوم صدور آب ولگا، خواهان دو برابر کردن قیمت پرداختی و همچنین کسب پایگاه نظامی در خلیج فارس‌اند.

❌ بر اثر حمله مکرر تکفیری‌ها به خط لوله تاجیکستان، آب لوله‌کشی در مشهد‌، بجنورد و بیرجند گاهی هفته‌ها قطع است.

❌ کاشان، اصفهان، کرمان و یزد هم آب لوله‌کشی کیفی مرتبی ندارند. تنها 60 درصد ایرانیان به آب سالم و کافی دسترسی دارند و بیماری‌های فراگیر سبب افزایش مرگ‌و‌میر نوزادان و کاهش عمر متوسط شده است.

❌ صنایع آب‌بَرِ مناطق مرکزی به‌علت محدودیت دسترسی به آب و مخالفت مردم محلی، نیمه‌تعطیل‌اند.

❌ تولید کشاورزی از بالای 100 میلیون تن به زیر 50 میلیون تن رسیده، نیمی از باغات کشور و نصف روستاها رها شده‌اند.

❌ کشور در تامین کالاهای اساسی بیش از هر زمانی متکی به واردات و در مقابل تحریم خارجی، شکننده است.

❌ تخلیه روستاها در شرق و جنوب ‌شرق‌، پتانسیل امنیتی منطقه را کاهش داده و اجباراً دو لشکر جدید برای تامین امنیت، در این نواحی کم‌جمعیت مستقر شده‌اند.

❌ تنش‌های نظامی مرزی با عراق بر سر آورده آب زاب صغیر و سهم آب هور، روابط ایران با همسایه غربی را مختل کرده است.

❌ تنش‌های مکرر آبی در شرق و غرب و آماده‌باش دائمی نیروهای مسلح، سبب شده بودجه دفاعی افزایش یابد.

❌ اروند به مجرای فاضلابی تبدیل شده که مرگ و بیماری می‌پراکند و چیزی از نخلستان‌ها باقی نمانده است. اراضی طرح‌های نیشکر خوزستان شوره‌زارهایی متروک‌اند.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
14
به فکر آینده بودن مردم یعنی این
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
23
ما هم اول دستور تکثیر نسل میدهیم وقتی کار از کار گذشت تازه یادمان میافتد که این نسل امکانات میخواهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
7
مسکن مهر خودمان هم بزنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
1
8
کاش یک نفر هم پیدا می شد و از برج های خالی از سکنه منطقه 22 تهران عکسبرداری می کرد... تا فاجعه ای که در سالیان پیش رو اتفاق خواهد افتاد ملموس تر باشه... فاجعه ای که منجر به مهاجرت فوج فوح روستاییان و شهرهای کوچک برای اقامت در تهران خواهد شد... جایی که نه تنها فاجعه ای برای ترافیک غرب تهران خواهد بود... زیرساخت های شهری را نیز به چالش شدید خواهد کشید...
خسرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
10
و شما هم بعد از حداقل یک دهه بلوکه کردن پول مظلوم مردم ایران هنوز هم حاضر به در اختیار گذاشتن خانه های مسکن مهر و طرح های .... نیستید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
8
نسل بعد بزودی شاهد فجایع بزرگی که در وطنمان ،«ایران زمین» به وقوع پیوسته است خواهد بود.
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
0
البته نکته مهم اینه که هدف اصلی این شهرها تغییر بافت جمعیتی در مناطقی با اصالت غیرچینی است. دود 5 میلیون از 9 و نیم میلیون وسعت چین شامل تبت و اوسغورستان (با پیشینه ساکنان فارسی زبان) و مغولستان جنوبی است. در واقع بیشتر این شهرها در این مناطق برای بالا بردن جمعیت چیتی های هان است نه اینده نگری. دلیل اولش سیاسیه و جلوگیری از تجزیه چین.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
...با پیشینه ساکنان فارسی زبان...

خنده دار بود!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار