نخستین مجسمه «عاشیق» در ارومیه نصب شد
کد خبر: ۸۷۸۴
تاریخ انتشار: 2015 August 25    -    ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
نخستین مجسمه «عاشیق» با هدف زنده کردن ادبیات بومی و تاریخی منطقه در پارک اللرباغی ارومیه نصب و رونمایی شد.

«عاشیقی» به عنوان بومی‌ترین و مردمی‌ترین هنر در آذربایجان شناخته می‌شود و می‌توان گفت که تنها هنری است که نمونه آن خارج از این دیار دیده نمی‌شود.

از این رو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سال 1389 این هنر را با شماره 165 و با عنوان «عاشیقلار» در فهرست میراث ناملموس معنوی و به نام آذربایجان غربی به ثبت رسانید تا جنبه‌های مختلف موسیقیایی، داستانی و شعری را تحت حمایت قرار دهد و آن را برای آیندگان حفظ کند.

آذربایجان غربی و به ویژه ارومیه یکی از کانونهای اصلی هنر عاشیقی و دارای مکتبی خاص و منحصر به فرد است که آن را از سایر مکاتب عاشیقی که تعداد آنها به بیش از 10 مکتب می‌رسد، مجزا می‌کند.

مکتب ارومیه امروزه به عنوان اصیل‌ترین و دست نخورده‌ترین مکاتب عاشیقی مطرح است و درونمایه محتوایی و ادبیات آن نشان از گذشته پرفروغی است که اساتید بسیار بزرگی را به خود دیده است.

دوللو مصطفی، عاشیق فرهاد، عاشیق حیدر، دده کاتب، بالوولو مسکین و دیگران از جمله سخنوران و داستان سرایانی هستند که هر یک نقش ویژه‌ای در تعالی این مکتب و هنر مردمی داشته‌اند.

عاشیق‌ها در سده‌های گذشته به عنوان رسانه‌های مردمی نیز محسوب می‌شدند و با گردش و رفتن به شهر‌ها و روستاهای مختلف، مردم را در مجالس خویش با روند اجتماعی، سیاسی و تهدیدات موجود آشنا کرده و حتی در مسائل و مشکلات به وجود آمده برای مردمشان، خود پیش قراولانی در حل آن‌ها عمل می‌کردند.

با توجه به اینکه هنر عاشیقی به نام آذربایجان غربی ثبت شده است و مکتب ارومیه نیز اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین سبک در بین مکاتب عاشیقی است، ضروری به نظر می‌رسید که نمادی از این هویت شهر ارومیه در میادین و پارک‌های این شهر نصب شود.

از این رو شهرداری ارومیه طی مراسمی مجسمه 7 متری نماد عاشیق را در پارک ائللرباغی ارومیه نصب و رونمایی کرد.

شهردار ارومیه در مراسم رونمایی از نخستین مجسمه «عاشیق» در ارومیه گفت: هدف از ساخت این مجسمه قدردانی از زحمات بزرگان و پاسداشت فرهنگ آذربایجان و انتقال پیشینه و تاریخ ادبیات کهن منطقه به صورت نسل به نسل و سینه به سینه به آیندگان است.

محمد حضرت‌پور افزود: بی‌تردید ارزش معنوی این مجسمه بیشتر از ارزش مالی آن است.

وی تصریح کرد: این بنا هفت متر ارتفاع و سه متر عرض داشته و از پلی‌اتیلن ساخته شده بطوریکه انتظار می رود تا 10 سال آینده مشکلی فیزیکی از نظر استحکام برای آن پیش نیاید.

حضرت‌پور گفت: برای ساخت این مجسمه که در پارک اللرباغی ارومیه نصب شده، 100 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار