تب مالت به این زودی‌ها از بین نمی‌رود
کد خبر: ۸۷۷۷
تاریخ انتشار: 2015 August 25    -    ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
درحالی‌که برای مدتی هشدار‌ها در رسانه‌ها درباره تب مالت کاهش پیدا کرده بود، این بار رئیس کمیسیون بهداشت مجلس توجه مردم و مسئولان را به این موضوع جلب کرد و با تأکید بر اینکه این بیماری به این زودی‌ها از بین نمی‌رود، وضعیت آن را در کشور هشدار‌دهنده توصیف کرد.

حسينعلي شهرياري با تأكيد بر لزوم توجه مردم به توصيه‌هاي وزارت بهداشت مبني بر عدم‌مصرف لبنيات فله گفت: كميسيون بهداشت و درمان مجلس تاكنون چندين نشست با مسئولان دامپزشكي كشور و وزارت بهداشت برگزار كرده و نگراني شيوع تب مالت در كشور را پيگيري كرده كه تاكنون وعده‌هاي زيادي براي رفع بيماري تب مالت از سوي مسئولان داده شده است.

وي با بيان اينكه اين بيماري به‌علت‌هاي مختلف ازجمله كمبود واكسن مناسب براي دام، عدم‌واكسيناسيون بموقع دام و عدم‌نظارت‌ها به‌دليل كمبود نيروي انساني بروز پيدا مي‌كند، به خبرگزاري خانه ملت گفت: اين بيماري مشترك بين انسان و دام است و متأسفانه دامداران بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري هستند. واقعيت آن است كه تب مالت به اين زودي‌ها از بين نمي‌رود چراكه بيماران آن همچنان با اين بيماري دست‌و پنجه نرم مي‌كنند. بنابراين مجلس به‌دنبال اين است كه سازمان دامپزشكي واكسن مربوطه را به تعداد كافي و به‌موقع براي دام‌ها استفاده كند.

    هشدار براي فله‌اي‌ها

در همين حال يك متخصص بهداشت و كنترل مواد غذايي سازمان دامپزشكي نيز گفت: «مصرف هر فرآورده‌اي كه از شير غيرپاستوريزه و حرارت ناديده تهيه شود، احتمال آلودگي به بيماري تب مالت را افزايش مي‌دهد.» فرهمند صالح‌زاده با بيان اينكه احتمال انتقال تب مالت از ۳محصول شير فله، سرشير و پنير سنتي به انسان وجود دارد، تأكيد كرد:«محصولات آلوده هيچ‌گونه علامتي ندارند و مصرف‌كنندگان تنها بايد مطمئن شوند ماده غذايي مورد استفاده‌شان حرارت كافي ديده است.»

تب مالت يا بروسلوز بيماري مشترك انسان و دام است كه از راه تماس با دام و نيز مصرف لبنيات غيرپاستوريزه منتقل مي‌شود؛ به همين دليل گفته مي‌شود شيرخام، پنيرهاي محلي و بستني‌هاي سنتي در انتقال اين بيماري نقش مؤثري دارند.

همشهری آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار