آیا پنیر کم هوشی می آورد؟
کد خبر: ۸۷۷۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
به نظر شما این عقاید تا چه اندازه می تواند درست باشد؟ به طور کلی پنیر ماده ای سرشار از پروتئین و کلسیم است و مقادیر زیادی فسفر نیز دارد، به علاوه محتوی درصدی از تمام مواد مغذی موجود در گوشت است و از این رو گیاه خواران به جای گوشت از پنیر استفاده می کنند.
 
 
آیا پنیر کم هوشی می آورد؟  پنیر ماده ای مفید و مغذی است که در بسیاری از فرهنگ ها از آن در وعده های غذایی استفاده می شود. مثل هر ماده غذایی دیگر، به تدریج و با افزایش مصرف پنیر، باورهای بسیاری در مورد این ماده غذایی شکل گرفت که خیلی از آن ها نادرست و بر پایه برداشت های اشتباه و قدیمی است، به عنوان مثال شاید شما هم شنیده باشید هنوز هم خیلی از مردم اعتقاد دارند پنیر موجب کم هوشی و به اصطلاح خنگی می شود؛ بنابراین، از خوردن آن اجتناب کرده و در ضمن مانع خوردن این ماده مغذی توسط خانواده و به خصوص فرزندان خود می شوند، برخی هم معتقدند خانم های باردار باید از خوردن پنیر خودداری کنند.

به نظر شما این عقاید تا چه اندازه می تواند درست باشد؟
 
به طور کلی پنیر ماده ای سرشار از پروتئین و کلسیم است و مقادیر زیادی فسفر نیز دارد، به علاوه محتوی درصدی از تمام مواد مغذی موجود در گوشت است و از این رو گیاه خواران به جای گوشت از پنیر استفاده می کنند. در این میان افراد زیادی اعتقاد دارند پنیر باعث کاهش هوش می شود، در پاسخ به این افراد باید گفت پنیر حاوی ماده ای به نام تیرامین است که این ماده می تواند در صورت عبور از سد خونی مغز، وارد مغز شود و کاهش عملکرد ذهنی فرد را در پی داشته باشد.

هرچند در عمل باعث کاهش هوش مصرف کننده نمی شود، زیرا در بدن ما آنزیمی وجود دارد که به محض تماس با پنیر آن را تجزیه می کند و در صورتی که نقصی در عملکرد این آنزیم وجود نداشته باشد و مقادیر پنیری که فرد می خورد بیش از ظرفیت خنثی سازی این آنزیم نباشد، این آنزیم به راحتی می تواند از پس مقادیر معمول تیرامین برآید و مانع ورود این ماده به مغز شود در این میان از آنجا که آنزیم تجزیه کننده تیرامین پنیر برای انجام عمل خود به مس نیاز دارد، بنابراین اگر بتوانیم مقادیر مورد نیاز مس را در اختیار آن قرار دهید می توانید از کارایی بیشتر آن بهره ببرید. این کار را می توان با خوردن گردو همراه پنیر انجام داد. در واقع از آنجا که گردو حاوی مس است، می توانید از این طریق مس مورد نیاز را تامین کنید.

مسأله دیگر تعادل کلسیم و فسفر است، اگر این تعادل به هم بخورد یعنی مقدار کلسیم بدن از فسفر بیشتر شود؛ این کلسیم اضافی می تواند باعث کاهش فسفر در دسترس سلول های مغزی شود، این در حالی است که سلول های مغزی به کاهش فسفر حساس هستند و این مسأله می تواند باعث کاهش عملکرد سلول های مغز شود. پنیر هر دو ماده معدنی کلسیم و فسفر را دارد ولی میزان کلسیم آن بیشتر است و در صورت مصرف بیش از اندازه آن این تعادل به هم می خورد و مقدار کلسیم از فسفر بیشتر می شود. گردو تا حدی حاوی فسفر نیز هست که با مصرف آن می توانید به فسفر مورد نیاز خود دست پیدا کنید و این تعادل را به حالت اول باز گردانید. اما دلیل اصلی وجود باورهای اشتباهی مبنی برمصرف پنیر از آنجاست که این ماده غذایی از جمله لبنیاتی است که اگر به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار گیرد باعث افت فشار خون و به اصطلاح سردی می شود، البته این افت فشار آنقدر نیست که فرد آن را احساس کند ولی اثر خود را می گذارد.

 
به این ترتیب که طی زمانی که این افت فشار رخ می دهد خون کمتر به سلول های بدن از جمله سلول های مغزی می رسد و این باعث می شود تا چند دقیقه یا چند ساعت اول مغز تا حدی قدرت تجزیه و تحلیل کمتری داشته باشد و فرد به نظر کمی کم هوش به نظر برسد. اما این قضیه موقت است و با برگشت فشار خون به حد طبیعی خود این مسأله نیز برطرف می شود. در این میان اگر بخواهید ماده ای بخورید که از خاصیت سودایی پنیر بکاهد، بهترین گزینه همان گردو است که مقدار کافی گرم است و می تواند خاصیت سودایی پنیر را تعدیل کند. پنیر از تخمیر شیر به دست می آید و این فرآیندی میکروبی محسوب می شود. این مسأله از دیرباز جا افتاده که موجودات میکروسکوپی مسئول ساخته شدن پنیر هستند و این باعث می شود پنیر نسبت به شیر مدت بیشتری قابل نگهداری باشد، ولی این بدان معنی نیست که هر میکروبی روی پنیر دیده شد طبیعی است، در واقع پنیر نیز مثل بسیاری از مواد دیگر در اثر نگهداری نادرست ممکن است فاسد شود و سموم و کپک روی آن موجب مسمومیت و آسیب به دستگاه گوارش گردد، بهترین کار در موقع کپک زدن پنیر دور ریختن کامل پنیر فاسد است.

مصرف پنیر به چه افرادی توصیه می شود؟
 
در گوشه و کنار دنیا تحقیقات زیادی در مورد پنیر و اثرات آن روی خواب انجام شده که در نتیجه آن ها نتایج جالبی به دست آمده است. در گذشته باور براین بوده است که پنیر ممکن است باعث افزایش کابوس شبانه افراد شود، ولی در حال حاضر با تحقیقات به عمل آمده مشاهده شده است افرادی که قبل از خواب پنیر خورده اند، نسبت به افراد دیگر خواب راحت تری داشته و آرامش آنها در خواب بیشتر است. به طور کلی پنیر ماده ای مفید است که با مصرف آن می توانید از بروز بسیاری از مشکلات پیش گیری کنید؛ زیرا با داشتن دندان و استخوان سالم و محکم تر، دیر تر با مشکلاتی از قبیل پوکی و شکنندگی استخوان روبه رو می شوید. کلسیم و فسفر عناصر اصلی موجود دردندان و استخوان هستند، بنابراین رسوب بیشتر این مواد می تواند استحکام لازم برای این اعضا را تأمین کند. این مواد همان عناصری هستند که در پنیر به مقدار کافی وجود دارند و می توانید با خوردن پنیر مقادیر نسبتا کافی از این املاح را به دست آورید. توصیه می شود کودکانی که در سنین رشد هستند بیشتر پنیر بخورند ولی افراد پیر که سابقه بیماری قلبی عروقی دارند یا چربی خونشان بالاست پنیر کم تری مصرف کنند.
 
در این میان از آن جا که پنیر قند ندارد هیچ مانعی برای مصرف آن توسط دیابتی ها وجود ندارد.البته توصیه می شود این افراد به دلیل احتمال بالا بودن چربی خونشان و نیز پیشگیری از عواقب بد قلبی و عرقی ناشی از چربی بالا از پنیرهای کم چرب و یا بدون چربی استفاده کنند. پنیر مقادیر قابل توجهی کلسیم و پروتئین دارد و از این نظر منبع خوبی به شمار می آید. بنابراین خانم های باردار به شرط کافی بودن مواد دیگر ازجمله مس در رژیم غذایی می توانند با خیال راحت تری هر مقدار که دوست دارند پنیر مصرف کنند. البته فراموش نکنید زیاده روی در مصرف هیچ ماده خوراکی هرچقدر هم که مفید باشد به صلاح نبوده و عاقلانه نیست.
یک پزشک                         
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
2
از کوچیکی فقط پنیر خوردم و میتونم بگم از همه افراد کره خور هوش بهتری دارم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار