آشنایی با یکی از جذاب ترین گیاهان نورانی
کد خبر: ۸۷۶۷۰
تاریخ انتشار: 2017 October 05    -    ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
این گیاه غیر معمول رشد سریعی دارد و یک جوانه کوچک در عرض چند هفته می‌تواند توده گیاهی پرپشتی را پدید آورد! شاخه‌های کرک دار و خوشرنگ این گیاه می‌توانند تا ۱۵ سانتی متر بلند شوند. جدا از رشد سریعی که دارد، گینورا، به یک دلیل دیگر هم شناخته شده است! به خاطر گل‌های بدبویش!
 
آشنایی با یکی از جذاب ترین گیاهان نورانی   به گزارش «تابناک باتو»؛ گینورا یا جینورا یا ژینورا و … یکی از جذاب ترین گیاهانی است که می‌توانید در خانه پرورش دهید. پرزهای مخملی و بنفش گینورا شبرنگ هستند!
 
این گیاه غیر معمول رشد سریعی دارد و یک جوانه کوچک در عرض چند هفته می‌تواند توده گیاهی پرپشتی را پدید آورد! شاخه‌های کرک دار و خوشرنگ این گیاه می‌توانند تا ۱۵ سانتی متر بلند شوند. جدا از رشد سریعی که دارد، گینورا، به یک دلیل دیگر هم شناخته شده است! به خاطر گل‌های بدبویش!

وقتی گیاه بالغ می‌شود، گل‌ها شروع به پدیدار شدن می‌کنند. گل‌ها به رنگ‌های زرد و قرمز و به اندازه کوچک روی گیاه ظاهر می‌شوند. این گل‌ها بویی قوی و بسیار ناخوشایند از خود ساتع می‌کنند. دقیقا همان رایحه‌ای که برای خانه‌تان کم داشتید، درست است؟! خب راه حل بسیار ساده است! بسیاری از پرورش دهندگان جینورا، گل‌ها را به محض ظهور از گیاه جدا می‌کنند. گل دهی نشانه‌ای است که گیاه به بلوغ رسیده است و به زودی شروع به خشک شدن می‌کند. چون عمر این گیاه کوتاه است (۲ تا ۳ سال) بلافاصله بعد از بالغ شدن گیاه آن را تکثیر کنید تا همیشه آن را در خانه داشته باشید!

شرایط رشد
– نور


گینورا مکان روشن را دوست دارد و در جلوی یک پنجره آفتاب گیر به خوبی رشد می‌کند. هر چه مکانی که گینوراتان را در آن قرار می‌دهید نور بیشتری داشته باشد، رنگ برگ‌ها پر رنگ تر می‌شود. اگر برگ‌ها شروع به سوختن کردند و نشانه‌های خشکی را نشان دادند، گیاه را به مکانی با آفتاب کمتر منتقل کنید.
 
 

– آبیاری

این گیاه به رطوبت همیشگی خاک نیاز دارد و شرایط خشک تر گینورا را سریعا پژمرده می‌کند. اگر گیاه نشانه‌های پژمردگی را نشان داد آن را سریعا آبیاری کنید، جینوراتان به زودی دوباره سرحال می‌شود. مواظب باشید که گیاه را غبار پاشی نکنید چرا که به خاطر پرزهایی که در سطح برگ و ساقه گیاه وجود دارد، گیاه آب را بر روی خود نگه می‌دارد و این باعث افزایش شانس ابتلای گینوراتان به بیماری‌های قارچی می‌شود.

– دما

گیاه به دمایی معتدل نیاز دارد. در زمستان تا ۱۴ درجه و در تابستان تا ۲۲ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند.

– کود دهی


در طول فصل رشد گیاه را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند به طور هفتگی کود دهی کنید. کودی که استفاده می‌کنید باید ضعیف باشد و یا اگر کود ضعیفی پیدا نکردید محلول رقیق تری با کودتان درست کنید و گیاه را با آن تغذیه کنید. در طول زمستان کود دهی را به دو هفته یک بار یا ماهی یک بار کاهش دهید.
 
 
تکثیر

گینورا به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر می‌شود. با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز، ساقه‌ای به اندازه ۷ سانتی متر از گیاه جدا کنید. ساقه باید حاوی چند گره جوانه‌ای باشد. برای افزایش شانس گرفتن قلمه‌ها، آنها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و سپس بکارید. چند گلدان کوچک با سوراخ‌های زهکش خوب فراهم کنید. درون گلدان‌ها را با خاک مخصوص ریشه زنی پر کنید. قلمه‌ها را در گلدان بکارید و روی گلدان‌ها را با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت و گرمای قلمه‌ها حفظ شود. پوشاندن قلمه‌ها با پلاستیک شانس گرفتن قلمه‌ها را بالا می‌برد اما چند وقت یک بار پوشش پلاستیکی را بردارید تا برگ‌های جوان قلمه‌ها خشک شوند.
 
تعویض گلدان

گینورا عمر کوتاهی دارد و تنها ۲ تا ۳ سال زنده است. پس اگر سایز گلدان اولیه گیاه مناسب باشد، گینورا تا آخر عمرش به تعویض گلدان نیاز نخواهد داشت. اکثر پرورش دهندگان گینورا، گیاه را هر سال هرس می‌کنند و ساقه‌های برید شده را در گلدانی دیگر می‌کارند. در هر صورت اگر زمانی احساس کردید گیاه به تعویض گلدان نیاز دارد، گلدانی تنها یک سایز (یا کوچک تر از یک سایز) بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه فراهم کنید. اجازه دهید خاک گینورا‌تان خشک شود، سپس گیاه را از طوقه بگیرید و به گلدانش ضربه آهسته‌ای وارد کنید. حالا گینورا از گلدان قبلی‌اش خارج شده. خاک اطرف ریشه گیاه را اندکی جدا کنید و گیاه را به گلدان جدیدیش منتقل کنید و گلدان را با خاک گلدانی سبک با زهکشی خوب پر کنید.
فوت وفن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار