خواب طبیعی چیست؟
کد خبر: ۸۷۰۷
تاریخ انتشار: 2015 August 24    -    ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
فلوشیپ طب خواب گفت: خواب مجموعه‌ای پیچیده از رفتارهایی است که با دراز کشیدن یا تکیه دادن بدن، سکوت و چشم‌های بسته همراه است که از دو مرحله خواب با رویا و خواب بدون رویا تشکیل می‌شود.

خسرو صادق‌نیت، با اشاره به اینکه خواب طبیعی حالتی است که در آن ادراک حسی از محیط پیرامون و پاسخ به آن به صورت برگشت‌پذیر از بین می‌رود، اظهار داشت: خواب مجموعه‌ای پیچیده از رفتارهایی است که معمولاً با دراز کشیدن یا تکیه دادن بدن، سکوت و چشم‌های بسته همراه است.

وی افزود: در موارد غیرمعمول رفتارهای دیگری مانند راه رفتن یا حرف زدن در خواب رخ می‌دهد.

این فلوشیپ طب خواب، گفت: در تعریف خواب باید به این نکته توجه داشت که ضعف یا خستگی را نمی‌توان معادل خواب‌آلودگی معنا کرد. ضعف یا خستگی به معنای کاهش انرژی و انگیزه برای انجام کار است و رفتارهای مرتبط با خواب مانند سنگین شدن پلک‌ها، بسته شدن چشم‌ها و خمیازه کشیدن الزاماً در آن بروز پیدا نمی‌کند هر چند احساس خستگی می‌تواند با خواب‌آلودگی ارتباط نزدیک داشته باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در واقع خواب حالتی بین بیداری و مرگ است؛ بیداری حالتی فعال برای تمام عملکردهای فکری، حسی و حرکتی است و مرگ توقف کامل این عملکردهاست در این تعریف خواب به صورت حالتی غیرفعال در نظر گرفته شده است اما با گذشت زمان و تحقیقات گسترده در این زمینه به خصوص شناخت امواج مغزی مشخص شد که خواب نه تنها حالتی غیرفعال برای بدن به ویژه مغز نیست بلکه در زمان خواب مغز فعالیتی کاملاً مشخص و پیچیده داشته و تغییرات آن قابل اندازه‌گیری، محاسبه و علت‌یابی است.

این متخصص طب خواب، اظهار داشت: خواب طبیعی از 4 یا 5 دوره تکرار شونده تشکیل می‌شود که هر یک تا 2 ساعت تکرار می‌شود هر یک از این دوره‌ها از دو مرحله خواب با رویا و خواب بدون رویا تشکیل می‌شود.

صادق‌نیت ادامه داد: در خواب با رویا که با حرکات سریع چشم همراه است، کره چشم پشت پلک‌های بسته به سرعت و مانند زمان بیداری حرکت کرده و مانند این است که موضوعی را دیده و دنبال می‌کند، اعتقاد بر آن است که حدود 80 درصد رویاها در این مرحله دیده می‌شوند.

وی افزود: خوابی که با حرکات سریع چشم همراه نیست به سه مرحله تقسیم می‌شود که شامل خواب سبک، نیمه‌سبک و خواب عمیق است.

این فلوشیپ طب خواب گفت: خواب با حرکات سریع چشم که رویا در آن اتفاق می‌افتد با انقباضات خفیف ماهیچه‌ای و بی‌نظمی در ضربان قلب و تنفس همراه است از طرفی خواب فردی سالم با مرحله بدون رویا که بدون حرکات سریع چشم است، شروع می‌شود.

صادق‌نیت خاطرنشان کرد: مشخصات رفتاری یا فیزیولوژیک مرتبط با خواب به صورت تدریجی ظاهر می‌شوند و نمی‌توان لحظه‌ای خاص را به عنوان شروع خواب در نظر گرفت اما شروع خواب با شل شدن عضلات همراه است همچنین حرکات چشمی در شروع خواب آهسته هستند.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار