آمادگی برای اجرای قیمت تضمینی تخم‌مرغ
کد خبر: ۸۶۹۰
تاریخ انتشار: 2015 August 24    -    ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
در این جلسه هم‌اندیشی که با حضور حامد سلطانی‌نژاد - مدیرعامل بورس کالای ایران، مهندس حبیب امینی - مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی - و جمعی از مسئولان ارشد سازمان جهاد کشاورزی استان‌های اصفهان و قم و روسای اتحادیه‌ها و تشکلهای فعال در حوزه طیور کشور برگزار شد، مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه هدف ما این است که با کمک تولیدکنندگان طیور کشور بتوانیم بازاری منسجم تشکیل دهیم، اعلام کرد: کشف نرخ شفاف و منصفانه نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور کشور در بازارهای داخلی و صادراتی به منظور کمک به تولیدکنندگان و فعالان این صنعت از طریق مکانیسم مدرن و شفاف بورس کالای ایران امکانپذیر است.

وی افزود: بورس کالا جهت پوشش ریسک تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ، قراردادهای آتی کنجاله سویا را در این بورس راه‌اندازی کرده است. همچنین، با توجه به نوسانات قیمتی فصلی تخم‌مرغ، چنانچه دولت اعتبار کافی برای پرداخت مابه‌التفاوت را داشته باشد، بورس کالا می‌تواند سیاست قیمت تضمینی را برای این محصول نیز اجرا کند و در حقیقت بورس کالا با فراهم کردن بسترهای لازم این آمادگی را برای انسجام و شفافیت بازار مرغ و تخم مرغ کشور دارد.

سلطانی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان تخم مرغ می توانند محصول خود را به صورت سلف در بورس کالای ایران عرضه کرده و با وجه دریافتی خود، اقدام به خرید نهاده‌های موردنیاز نموده و محصول خود را تولید و در سررسید تحویل دهند.

بر اساس این گزارش، مهندس حبیب امینی؛ مدیر کل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه با بیان اینکه تولید تخم مرغ در کشور در حال حاضر بین 930 تا 950 هزار تن است، گفت: با این میزان تولید پیش بینی 100 هزار تن صادرات وجود دارد و ظرفیت تولیدی نیز تا 1.5 میلیون تن قابل ارتقا است و با این وصف می‌توان از ظرفیت‌های بورس کالای ایران برای عرضه و کشف قیمت تخم مرغ و اجرای سیاست قیمت تضمینی در مورد این محصول استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از وظایف اجرایی از جمله تنظیم بازار به بخش خصوصی و مشخصا اتحادیه میهن واگذار شده است،گفت: هدف این است که ابتدا به صورت پایلوت عرضه تخم مرغ در بورس کالا را در چند محموله عملیاتی کنیم و سپس بتوانیم در سطح ملی مقدمات اجرایی را فراهم سازیم.

این گزارش حاکی است، در ادامه نشست، «حقی» مسئول تنظیم بازار تخم مرغ وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه کشورهای عراق و افغانستان یکی از مهمترین مقصدهای صادراتی ایران برای محصول تخم مرغ هستند، گفت: اگر بورس کالا بتواند این امکان را فراهم کند که با شروع معاملات این محصول، تاجران این کشورها بتوانند از قیمت های بورس آگاهی یابند، زمینه صادرات این محصول در تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز فراهم می شود. ضمن اینکه بورس کالا در فرآیند کشف قیمت نیز کمک شایان توجهی به این حوزه خواهد کرد.

وی افزود: اجرای سیاست قیمت تضمینی تخم مرغ در بورس کالا نیز امکانپذیر و مطلوب است چرا که تخم مرغ در فصول مختلف با نوسان قیمتی قابل توجهی مواجه می شود؛ به طور مثال در نیمه نخست سال، افت قیمت این محصول را شاهد هستیم و درمقابل در نیمه دوم سال، با افزایش تقاضا، قیمت آن نیز افزایش می یابد.

بنا بر اعلام روابط عمومی بورس کالای ایران، سید فرزاد طلاکش؛ دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران از دیگر حاضرین نشست مذکور با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده تخم مرغ، هر کیلو 4100 تومان است که با احتساب کل محصول کشور، با یک بازار به ارزش بیش از 3500 میلیارد تومان مواجه هستیم ، گفت: دولت همواره قیمت تخم مرغ را بصورت دستوری تعیین کرده این در حالی است که در بسیاری از موارد قیمت تمام شده محصول با قیمت تعیین شده دولتی تفاوت دارد و در این زمینه، کشف قیمت تخم مرغ در بورس کالای ایران می تواند به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد.

همچنین ابوالفضل بهزادی مسئول بازرگانی اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه ما در کشور سالانه 13 تا 14 میلیون تن نهاده طیور نیاز داریم، گفت: قراردادهای آتی کنجاله سویا که در بورس کالا راه اندازی شده است می تواند کمک شایانی به صنعت مرغ و تخم مرغ کشور بکند. شایان ذکر است در این نشست هم اندیشی، علی پناهی معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از آمادگی این بورس برای پذیرش انبارهای نهاده های طیور کشور برای عرضه خبر داد.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار