مسائل خودتان را در رختخواب و زیر دوش حل کنید!
کد خبر: ۸۶۸۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 September 30    -    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
گاهی شما زمان بسیاری را صرف حمله مستقیم به یک مسأله می‌کنید، درحالی‌که بعضی ایده‌های خلاقانه تنها زمانی پدیدار می‌شوند که خودتان را (بدون اینکه از مسأله غافل باشید) در وضعیتی آرام و رها قرار دهید...دریافته ایم که در بسیاری از مواقع نیز ایده‌های نو در حالی کشف می‌شود که نوآور در وضعیت تمدد اعصاب است و «تلاش» نمی‌کند مسأله‌ای را حل کند.
 مسائل خودتان را در رختخواب و زیر دوش حل کنید!
  
مسائل خودتان را در رختخواب و زیر دوش حل کنید!  به گزارش «تابناک باتو»؛ معروف است که مخترع چرخ خیاطی به فکر ایجاد یک دستگاه خیاطی بود که بتواند سرعت و کیفیت دوخت را بالا ببرد. اما نمی توانست مسأله اش را حل کند. تا این که یک شب خواب دید که چندین بومی وحشی با نیزه هایی محاصره اش کرده اند!
 
وقتی از خواب بيدار شد متوجه شد که نوک نیزه هایی که در دست بومیان بود، سرشان سوراخ داشت و همین جا بود که وی توانست مسأله اش را حل کند، چون تا آن موقع ذهنیتش این بود که انتهای سوزن باید سوراخ داشته باشد و هر کار می کرد، نمی توانست ماشین چرخ خیاطی را درست کند. اما با آنچه در خواب دیده بود، با قرار دادن سوراخ در نوک سوزن چرخ خیاطی کامل و به بازار عرضه شد.

نکته این است که گاهی شما زمان بسیاری را صرف حمله مستقیم به یک مسأله می‌کنید، درحالی‌که بعضی ایده‌های خلاقانه تنها زمانی پدیدار می‌شوند که خودتان را (بدون اینکه از مسأله غافل باشید) در وضعیتی آرام و رها قرار دهید.
بر اساس مصاحبه با نوآوران و مدیران ارشد (مانند مدیر عامل خلاق پپسی) دریافته ایم که در بسیاری از مواقع نیز ایده‌های نو در حالی کشف می‌شود که نوآور در وضعیت تمدد اعصاب است و «تلاش» نمی‌کند مسأله‌ای را حل کند.

نوآوران همچنین ایده های جدید را در زمان‌هایی مانند پیاده روی، رانندگی، ماهیگیری، دوش گرفتن، تعطیلات یا حتی نیمه‌شب به دست می‌آورند. به عنوان مثال ایده‌ اولیه تأسیس یک شرکت زمانی الهام شد که خالق آن داشت با دلفین ها شنا می کرد.
 
مسائل خودتان را در رختخواب و زیر دوش حل کنید!
تجویز راهبردی

حل مسائل سخت و پیچیده منوط به وصل کردن امور مختلف به همدیگر است. مثلا شما باید اعتباری را که نزد یک فرد دارید، با جلسه ای که فردا با یکی از نزدیکان وی دارید گره بزنید و این دو را به گزارشی که سه ماه قبل تهیه شده ارتباط دهید و در نهایت این را کنار محصولی قرار دهید که شش ماه بعد به بازار می آید. همه اینها را باید بگذارید کنار هم تا یک مسأله حل شود. استاد دانشگاه هاروارد در کتاب ژنتیک نوآوری معتقد است ما برای حل مسائل و نوآوری نیازمند تفکر پیوندی هستیم؛ یعنی پیوند دادن مسائل و موضوعات و ابعاد مختلف. وی مهارت تفکر پیوندی را یکی از کلیدی ترین مهارت ها برای حل مسأله می داند. برای چنین کاری نیاز به تفکر پیوندی دارید برای تقویت مهارت پیوندی پنج سازوکار زیر پیشنهاد می شود؛

1-یاد بگیرید با مسائل زندگی کنید؛ به این معنا که قرار نیست هر زمان هر مسأله ای مطرح شد، شما در پانزده دقیقه برای نسخه بپیچید. گاه باید به خودتان و جهان فرصت دهید تا جواب مسائل از جایی که تصورش را نمی کنید سر بزند.

2-«جایگاه خلوت بهینه» خود را بیابید. هر کسی جایی دارد که می تواند الهام بگیرد. هر کسی باید جایی را پیدا کند که مغزش آهسته به جوش‌ و خروش بیاید. افراد موفق عموماً مکانها و زمان های مناسب خود را برای خلق ایده های نو می شناسند.

3-«زمان بهینه خلاقیت» بعضی افراد بهترین ایده هایشان را صبح زود پیدا می‌کنند و برخی نیمه‌شب. زمان مناسب خودتان را پیدا کنید.

4-سعی کنید یک دفترچه یادداشت کوچک همراه خود داشته باشید یا ایده ها را بلافاصله در تلفن همراه یا لپ تاپ خود ذخیره کنید. ایده‌های جدید درست در زمان و مکانی که شما انتظارش را ندارید به سراغ شما می‌آیند.

5-پژوهشگران هاروراد دریافته‌اند که خواب پادزهر بستگی ذهن و محدودیت‌های فکری است. بنابراین اگر به یک چاله‌ فکری برخوردید، با اندکی خواب این چاله را پر کنید. خواب به‌ طور میانگین 33 درصد شانس شما را برای مرتبط کردن چیزهای نامرتبط و رسیدن به ایده های بکر افزایش می دهد. اگر همه‌ی راه ها برای حل مشکلتان به شکست منتهی شدند، بروید بخوابید.

فرقی نمی کند که ما خانه دار باشیم یا یک مدیر ارشد نظام، همه ما هر روز باید مسائلی را حل کنیم از انتخاب مدرسه فرزندمان تا انتخاب استاندار، از ریزگردها تا مفسدان کلان اقتصادی. برای حل مسائل نیازمند تفکر پیوندی هستیم و سازوکارهای بالا می تواند به کیفیت تصمیمات ما کمک کند.

دکتر مجتبی لشکربلوکی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
0
6
با تشکر از آ قای دکتر لشکر بلوکی بنظر میاد برای رعایت تعارفات فرهنگی و به قولی ادب ، یکی از شاخص ترین نمونه ها را جا انداختند . چهل وپنج سال پیش در تبریز خانم استادی داشتیم که بیشتر در آمد خودش را صرف آراستن سرویس بهداشتی خانه اش میکرد و در آن زمان در تبریز آپارتمان نشینی باب نبود ومثل امروز سرویس های لاکچری همه جا شایع نبود وقتی از طرف افراد مقتصد که این کار اورا نفله کردن پول تلقی میکردن مورد انتقاد قرارمی گرفت با اشاره به موضوع این مقاله می گفت که او مهمترین مسائل را در این محل حل میکند واینجا گرانبهاترین نقطه خانه اش است .
ناشناس
|
Switzerland
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
0
6
و البته دستشويي با آرامش هم جاي خوبيه برادفكر كردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار