کشفیاتی درباره ی «سفر در زمان»
کد خبر: ۸۶۵۴۵
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: 2017 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
اما اگر ما می توانستیم استوانه ای نامحدود بسازیم که با سرعتی نزدیک به سرعت نور حول محورش بچرخد، می توانست فضازمان را به سمت خود بکشد. و در نتیجه مسیرهایی دوار شکل داده و سفر به گذشته را ممکن سازد. اما متأسفانه ساخت اینچنین سیلندری امکان پذیر نیست.
 
 
کشفیاتی درباره ی «سفر در زمان»    اختصاصی «تابناک باتو»؛ نسبیت خاص می گوید، سه بعد فضا و تک بعد زمان در هم تنیده شده اند و نمی توان آنها را جدا از هم در نظر گرفت. این ابعاد وجودی یکتا دارند به نام فضا‌زمان. بدون فکر کردن به حرکت در طول زمان، نمی توان به حرکت در طول فضا فکر کرد و بالعکس. چپ و راست، بالا و پایین و جلو و عقب و گذشته و آینده همه به هم مربوطند. با این حال، عامل زمان کمی متفاوت به نظر می رسد. ما به عنوان انسان، آزادی کاملی در حرکت فضایی داریم اما از حرکت به سوی آینده نمی توان اجتناب کرد.

زمان فاکتوری تک سویه است و فضا دو سویه. از آنجایی که فضا و زمان با هم در ارتباطند، این پرسش پیش می آید که آیا سفر در زمان یا چیزی شبیه به آن امکان پذیر است و آیا اصلا چنین چیزی می شود؟

با تعجب بسیار باید بگوییم که بله. نمی توان از حرکت به سوی آینده اجتناب ورزید؛ اما می توان سرعت این حرکت را کنترل کرد. این موضوع نتیجه ی قانون دیگری از نسبیت خاص است. همه ساعت ها شبیه به هم کار نمی کنند. سرعت حرکت در فضا تعیین کننده ی سرعت حرکت در زمان است. به طور خلاصه، عقربه ی ساعت های متحرک دیرتر حرکت می کنند.
 
نکاتی درباره ی سفر در زمان 

اگر بتوان موشکی ساخت که با شتاب ثابت گرانش زمین حرکت کند، می توان به مرکز کهکشان راه شیری با فاصله ی بیست هزار سال نوری رسید. نکته اینکه این سفر چندین دهه از زمان زندگی شما را در بر می گیرد. وقتی به زمین باز گردید، می توانید بازنشست شده و از مزایای بازنشستگی بهره مند شوید. البته اگر شرکت بیمه ی شما هنوز وجود داشته باشد، چون شما بر اساس ساعت موشکتان تنها چند دهه در سفر بوده اید اما در همین مدت حدود چهل هزار سال روی زمین پیموده شده است.

زمان نسبی است اما هنوز هم با هر سرعتی که حرکت کند، در یک مسیر مشخص و به سمت آینده حرکت می کند. اینکه می توان از آینده به گذشته رفت، پرسشی است که در حوزه ی نسبیت عام بررسی می شود. نسبیت عام زبانی ریاضیاتی است که ما نه تنها برای درک گرانش بلکه برای درک ارتباط فضا‌زمان و حرکت از آن بهره می بریم. در این حوزه این پرسش کمی تخصصی تر پرسیده می شود. آیا ماده و انرژی، فاکتورهایی که فضا و زمان را در هم می تنند، می توانند به گونه ای تنظیم شوند تا چیزی به نام خم بسته ی زمانی وجود داشته باشد؟ در اینجا خم یعنی مسیر، زمانی یعنی شما نمی توانید با سرعتی بیشتر از سرعت نور خورشید حرکت کنید و بسته یعنی زمان چون دایره ای به دور مرکز خود می چرخد و به نقطه ی اول خود بازمی گردد؛ به عبارتی به گذشته ی خود.
 
 

حدود نیم دوجین پیکربندی فضازمانی وجود دارد که در آنها خم بسته ی زمانی یا سفر به گذشته ممکن است.
 
اگر عالم با شتاب در حال انبساط باشد ـ که هست ـ و البته در حال چرخش، هر وقت که دلمان بخواهد، می توانیم به گذشته سفر کنیم؛ اما عالم نمی چرخد و این راه حل در دنیای ما امکان پذیر نیست.

اما اگر ما می توانستیم استوانه ای نامحدود بسازیم که با سرعتی نزدیک به سرعت نور حول محورش بچرخد، می توانست فضازمان را به سمت خود بکشد. و در نتیجه مسیرهایی دوار شکل داده و سفر به گذشته را ممکن سازد. اما متأسفانه ساخت اینچنین سیلندری امکان پذیر نیست.


کرم چاله ها چطور؟ کرم چاله یعنی میانبری میان دو موقعیت متفاوت و با فاصله ی بسیار در فضازمان.
نفس کرم چاله ها نیازمند وجود جرم منفی است و جرم منفی وجود ندارد. در نتیجه هر بار که از نسبیت عام استفاده می کنیم تا سفر در زمان را امکان پذیر کنیم، طبیعت نقشه های ما را نقش بر آب می کند.

در واقع نسبیت عام به صورت نظری مشکلی با این سفر هیجان انگیز ندارد، ولی هر بار توسط طبیعت ضربه فنی می شود. گویی پای قسمت در میان است. انگار قانونی اساسی وجود دارد که مانع این کار می شود. اما نیست و این تناقضی است که سال های سال است ذهن دانشمندان بنیادی را به خود مشغول کرده است.

جریان اجتناب ناپذیر زمان از گذشته به آینده نشان دهنده ی قانون اساسی دیگری از طبیعت است؛ آنتروپی.
آنتروپی یعنی سیستم های بسته دائما به سمت بی نظمی بیشتر میل می کنند (تخم مرغی که شکست بسته نمی شود) آیا زمان به آنتروپی بسته است؟ شاید!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
kaveh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
3
3
تابناک جان نمیشود بیست هزار سال نوری را طی چند دهه عمر طی کرد,سال نوری سال نوریست,یعنی نور در طی یکسال زمانی روی زمین365*24*60*60 *300000=9460800000000 کیلومتر را نور با سرعت 300هزار کیلومتر بر ثانیه بپیماییم. بنابر این 20 هزار سال یعنی همان زمان 20 هزار سال روی زمین, چطور ممکن است با چند دهه بیست هزار سال نوری را برویم و برگردیم؟؟؟
پاسخ ها
وحید - ن
| |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
در این جمله می گوید : "اگر بتوان موشکی ساخت که با شتاب ثابت گرانش زمین حرکت کند..." یعنی اینکه سرعت حرکت شما به طور مداوم در حال افزایش باشد. به طور مثال در اولین ثانیه حرکت سرعت شما بر اساس فرمول :V=1/2 (9.8 m/s) x t x t به میزان 4.5 متر بر ثانیه می باشد. بعد از دو ثانیه سرعت شما 19.6 متر بر ثانیه ، در آخر ثانیه سوم سرعت به بیش از 40 متر بر ثانیه می رسد. بعد از مدتی به سرعت نور رسیده و سپس از آن هم بسیار بالا تر میرود. در نتیجه اگر سرعت سیر بیش از سرعت نور باشد در نتیجه زمان سفر کوتاه تر می شود.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
1
1
هان؟!
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
7
5
یک جواب میدم و پرونده سفر در زمان روبرای همیشه میبندم تا خیالتون راحت بشه. سفر در زمان چه به گذشته چه به اینده به هیچ وجه امکان نداره چون اگر آینده وجود داشت همین الان باید از آینده میومدن و میگفتن ماشین سفر در زمان رو ساختن و بنابراین حتی اگر آینده وجود داشته باشه و همین الان افرادی در آینده زندگی کنن اونا هم نتونستن همچین دستگاهی بسازن چون میومدن و مارو با خبر میکردن . چیزی به اسم زمان وجود نداره و فقط فضا - جرم و حرکت وجود داره و زمان رو ما برای اندازه گیری ساختیم و قراردادیه مثل خیلی قوانین دیگه که درکش فقط برای انسان وجود داره. برای یک تکه سنگ در بیابان که از لحظه تشکیل زمین وجود داشته و چه بسا از شهابسنگی اومده باشه که از لحظه تشکیل هستی به وجود آمده باشه زمان هیچ مفهومی نداره ولی جرم و فضا و حرکت مفهوم داره . این حرکت میتونه فرسایش باشه یا جابجایی فیزیکی و با جرم و فضا هم که آشنایی داریم همگی. پس وقتی زمان وجود نداره و قراردادیه نمیتونه چند بعدی باشه وبشه در آن سفر کرد . وقتی با سرعت نور یا بیشتر حتی حرکت کنیم زمان هیچ تغییری نمیکنه و اینکه میگن با سرعت نور حرکت کنیم زمان برای ما کند میگذره صحیح نیست و اشتباه محضه. وقتی با سرعت نور یا بیشتر بشه حرکت کرد توی یک ثانیه مسافت خاصی رو میشه طی کرد حال یکی که ایستاده و مثلا داره آب میخوره آب خوردن اون فرد برای مثال چهار ثانیه طول میکشه و توی این تایم یکی اگر بتونه با سرعت نور حرکت کنه میتونه یه مسافت رو بره و برگرده (مسافت خیلی طولانی) ولی این دلیل نمیشه که زمان برای این دو فرد کم و یا زیاد شده باشه . طی مسافت زیاد فقط به بحث حرکت مربوطه نه زمان .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
ممنون پروفسور ، آخه چرا در مورد چیزی که نمیدونی حرف میزنی !!
ناشناس
| |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
آقای ناشناس - اگه شما بیشتر میدونی بگو با ساکت باش و مسخره نکن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
2
3
فوق العاده بود
ابراهیم
|
United States
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
1
1
تئوری نسبیت فقط توسط چند نفر در دنیا درک شده است. در مورد سفر 40 ساله در منظومه شمسی و اینکه در بازگشت متوجه خواهید شد در زمین چهار هزار سال سپری شده است، جزو اولین سوالاتی است که نشان میدهد که فرد مدعی جزو آن چند نفری است که نسبیت را کاملا درک کرده است یا نه، چونکه ادعای نتیجه چنین مسافرتی کاملا اشتباه است و نتیجه نادانی.
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
3
1
در سطر زیر شکل سوم بهتر بود بجای" نیم دوجین" می نوشتید "یک جین"
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
دو جین خودش یک واحده. مثل صد ینی که یک واحده هیچکس نمیگه پنجاه ینی میگن نیم صد ینی
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
3
8
بالاخره یک روزی انسان به این آرزوی دیرینه یعنی سفر به زمان گذشته خواهد رسید
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
1
4
دوست عزیزم مجتبی ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
خوشم میاد یه نفر با اعتماد به نفس بسیار زیاد موضوعی که هزاران یا حتی میلیونها نفر با تخصص و یا بی تخصص روش کار کردن رو به راحتی نفی میکنه!!!
البته با گفته های شما من خبالم خیلی راحت شد!!!
بهتره یکم بروز باشی و مطالعه کنی!!! ریشه خیلی از معماهای تاریخی رو در این مسئله پیدا کردن یعنی منطقی ترین راه حل و پاسخ!!
البته شما با این همه درایت و دانش باید از انشتین هم بالاتر باشی که انشتین با اون همه مطالع و نظریه و فرضیه میگفت با سرعت نور زمان از حرکت باز میایسته ولی شما به راحتی به راحتی میگی هیچ تغییری نمیکنه!!! خودت آزمایش کردی؟؟ اونا لاقل با سالها مطالعه و آزمایشها متعدد به این نتیجه رسیدن!!
یکی میگفت مرگ ترس نداره تا احساس هست مرگ نیست، مرگ که میاد دیگه احساس نیست،به همین راحتی یکی از مرموزترین و ترسناک ترین معماهای بشری رو حل کرد، یا به قولی آنچه در چشم میرود خواب است آنچه در جوی میرود آب است و از کرامات شیخ ما این است عسل را خورد گفت شیرین است.(علامه جعفری)
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
1
1
آقای مجتبی، من فیزیکدان نیستم و اصلا سوادش هم ندارم، ولی نسبی بودن زمان ثابت شده و خود انیشتین هم با آزمایش برای اولین بار ثابت کرده و بعدها هم آزمایش‌های مختلف این نظریه رو تایید کردن. البته احتمال بازگشت در زمان به نظر اکثر دانشمندان این حوزه غیر ممکن هست، ولی همه در مورد اینکه میشود زمان رو کند کرد اتفاق نظر دارن.
پاسخ ها
موحد
| |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
خیلی چیزها ثابت شده بودن و بعدها دوباره نقض شدن.اونایی که این حرفارو میزنن هم آدم هستن و هیچوقت حرف دانش ۱۰۰ دزصدی نبوده نیست و نخواهد بود.
یونس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
1
1
آقای ناشناس که در پاسخ آقای سروش مطلب نوشتین. لازمه به شما بگم که دوجین واحد نیست بلکه جین واحده. جین بمعنی عدد6 هستش و دوجین یعنی 2 تا جین، که 12 میشه. در مقاله بالا با واژه "نیم دوجین" خواستن عدد 6 رو برسونن در حالیکه اگه مینوشتن یک جین همان عدد 6 رو به خواننده میرسوندن.
لغلغب
|
United States
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
1
1
اسب آبی
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
شناختمت
آریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
1
1
آقای مجتبی کوتاه شدن زمان واقعیت داره و اونطوری که شما میکنید توهم نیست منم اوایل همین فکر رو میکردم ( البته فقط سوال بود برام ولی نتیجه گیری نمیکردم)ولی الان مقدار نه چندان کمی فیزیک خوندم(منظورم فیزیک واقعی با معادلاته) اتساع زمان و طول و جرم معادله داره شهود قشنگی هم داره (که اتفاقاً در حد فهم عوام هم هست)
موحد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
1
2
بگذارید برای همتون و برای یکبار مشخص کنم که میشه یا نه. جلو رفتن زمان چطور صورت میگیره؟ با حرکت ذرات در حالت کوانتومی مثل حرکت نور یا مثلا حرکت هوا که تشکیل باد میده و و حرکت آبها و چیزهای دیگه که این یک قسمتشه که مربوط به بخش فیزیکی میشه اما در حالت کوانتومی کلی اتفاقات دیگر نیز در حال انجام هست مثل واکنشهای شیمیایی ترکیب اتمها با یکدیگر الکترون دهی و الکترون گیری و میلیاردها میلیارد تبادل اجزای زیراتمی که در همین ۱ ثانیه حجمش به قدری هست که قابل شمارش نیست.انجام همین واکنشهای شیمیایی و فیزیکی هست که باعث میشه زمان به جلو حرکت کنه.و ماوقتی میتونیم زمان رو متوقف کنیم که بتونیم همه چیز رو به حالت سکون در سطح کوانتومی دربیاریم.یعنی باید مانع از حرکت تمام ذرات زیراتمی بشیم.بنظر شما کی میتونه همچین کاری انجام بده؟ اصلا بیاید و تخفیف بدیم و نگیم تمام ذرات و اتمهای موجود در جهان.بیاین فقط کره زمین رو در نظر بگیریم.کسی هست که بتونه ادعای توانایی توقف ذرات موجود در زمین در سطح کوانتومی باشه؟ اصلا بیاید بازهم تخفیف بدیم و بگیم زمین هم خیلی بزرگه فقط در بدن یک موجود زینده این کارو انجام بدیم.بازم کسی هست که بتونه چنین کاریو انجام بده؟ صبر کنید یه چیزی هست حتی توی بدن یک انسان هم میلیاردها میلیارد ذرات زیراتمی وجود داره که در هر ثانیه میلیاردها واکنش شیمیایی و فیزیکی روی هم رفته در حال انجامه. آیا کسی هست که ادعای اینو بکنه که میتونه انجام این واکنش هارو کاملا متوقف بکنه؟ اینهایی که مثال زدم فقط برای توقف زمان بود.حالا بیاین تلاش کنیم زمان رو به عقب برگردونیم فکر میکنید باید چکار کرد؟ برای اینکه دقیقا به گذشته ای که اتفاق افتاده برگردیم باید جوری واکنشهای رخ داده رو برعکس کنیم که بعدازمعکوس کردنشون دقیقا همونی بشن که قبلا بودن وگرنه ما شاهد چیزی خواهیم بود که شباهتی به گذشته نداره. دانشمندان از معکوس کردن چند ذره ریز اتمی ناتوان هستن حالا بیاین مقیاس رو تغییر بدیم به کره زمین.منظومه شمسی.کهکشان راه شیری. کل جهان؟! این کار کسی نیست جزخدا که تمام ذرات موجود در جهان تحت اراده اون در حرکتند.پس تصور سفر درزمان برای انسان ضعیف خیال بیهوده ای بیش نیست.
منتشر کن ادمین جان خواهش میکنم. ممنون
آریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
1
1
این واکنش های شیمیایی و فیزیکی نیستن که زمان رو پیش میبرند یه نظریه اینه که زمان توهم و فقط افزایش آنتروپی توهم اون رو برامون پیش میاره یه فرضیه هم هست بعد از اتمام انبساط جهان آنتروپی شروع به کم شدن میکنه و همه ی اتفاقات به صورت پلی بک برمیگرده در ضمن کسی سعی بر این نداره که با برگدوندن تک تک ذرات زمان رو به عقب برگردونه چون از لحاظ همون آنتروپی غیر ممکنه دانشمند سعی در حلش با نسبیت دارن که هنوز ارتباطش با کوانتوم هم مشخص نیست ولی در کل بهتره راجع به سفر به گذشته با اطلاعات کم و اغلب نادرست خودمون نظر ندیم اللخصوص که کلا باطلشم میکنین در حالی که خوده دانشمندان هم هیچ چیزی رو کامل رد نمیکنن
پاسخ ها
موحد
| |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
بله دوست عزیز من هم قبول دارم زمان مفهوم نسبی هست و به عنوان یک قرارداد ازش استفاده میشه برای برنامه ریزی و چیزهای دیگه در زندگی.درسته که کسی درک کاملی ازش نداره اما شما برای بقیه بگین که گذشت زمان رو دانشمندان یا خودتون چطور تفسیر میکنید؟برای لحظه ای تصور کنیم و فرض بگیریم که آنتروپی جهان صفرشد.حالا بیاید بگیم با این وجود همچنان زمان ادامه داره؟ خوب بالفرض هم بگیم آره الان چه کسی یا چه چیزی گذرزمان رو حس خواهد کرد؟ آیا برای تمام کسان و اجسام زمان متوقف شده یا نه؟
شما برای من بفرمایید که سفر به گذشته با اون مفهومی که تو ذهن همه هست یعنی سفر فیزیکی به گذشته رو اگر بخواهیم انجام بدیم باید چه فرآیندی اتفاق بیافته؟ عبور از گذشته چطور اتفاق افتاده؟ آیا غیراز اینه که به واسطه انجام واکنش های فیزیکی و شیمیایی ما فهمیدیم که زمان در حال گذره؟
حمیدخان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
1
0
آیا طی الارض در علم ثابت شده؟ لطفا فقط افراد مطلع پاسخ دهند!
موحد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
1
1
مشخصه که دانشمندان چیزی رو ۱۰۰٪ ردنخواهمد کرد چون هیچ انسانی نمیتونه جلوتر از آنتروپی حرکت کنه چون آنتروپی یک مساله کاملا غیرقابل کنترل و خارج از محدوده کنترل ما انسانهاست.چون ما انسانها در اون حد نیستیم که کنترلش کنیم.سفر در زمان با توجه به آنتروپی حالا چه به آینده چه گذشته بر طبق اطلاعاتی که فعلا ازش داریم غیرممکنه.البته چون علم ما انسانها هیچوقت کامل نشده از نظر علمی هیچوقت هم نمیتونیم کاملا سفردرزمان رو رد کنیم.اون رد کردن من از لحاظ دینی و عقیدتی بود.چون زمان ساخته خداست و خودش هم گفته هرگز کسی را به گذشته برنخواهد گرداند من از اون لحاظ با قطعیت گفتم.
درضمن اینکه درمورد نظریه پلی بک جهان پس از اتمام آنتروپی هیچ دلیلی نداره که بصورت پلی بک کامل اتفاق بیافته.یعنی اتفاقاتی که افتاده در سطح کوانتومی همه برکس بشن دقیقا همونطوریکه اتفاق افتادند و احتمال این بسیار پایینه شاید بشه گفت احتمالش کمتراز 0.0000000000۱ ٪ باشه.
وقتتون بخیر.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
1
0
زمان یک مفهوم انسانی است؛ نمی توان آن را غالب بر طبیعت کرد.
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
1
0
از نظرات جناب موحد واقعا خوشم اومد . جدیدا نمیشه زیر نظرات نظر داد مجبور شدم جداگانه نظر بدم. انیشتین هم که ازشون نقل قول میفرمیند دوستان معصوم نبودن و اشتباهاتی داشتن . من در حد درک خواننده صحبت کردم حالا علم من بیشتره یا انیشتن رو باید رودرو رو فهمید و اونی میتونه بفهمه که خودش از علوم مختلف آگاهی داشته باشه که اگر خواستم چهارتا نظریه انیشتین رو نقض کنم بتونه بفهمه و درکش کنه . به هر حال همیشه هستند اکثریتی که نظراتی رو مضحک میدونن ولی سالها بعد معلوم میشه اون نظریه ها درست بوده. برای روشن شدن ذهن دوستان میگم من فیزیک نظری حرفه ای مطالعه میکنم و به اختر شناسی و جامعه شناسی و فلسفه و ریاضیات هم نیم نگاهی دارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
1
0
یه مشت لیسانسه بیکار خخخخ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار