کشف گونه گیاهی جدید برای تولید آنتی بیوتیک
تاریخ انتشار: 2015 August 23    -    ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
برای اولین بار در ایران یک گونه جدید از جنس اکتینومایستها توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران شناسایی و ثبت شد که از آن می توان در تولید آنتی بیوتیک ها بهره برد.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: کشف انواع میکروارگانیسمهای جدید در این مرکز فرصتی را برای توسعه صنعت زیست فناوری ایجاد کرده زیرا معرفی هر گونه، جنس و خانواده جدید، امکان ژنتیکی و متابولیکی جدیدی را به ارمغان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اکنون محققان این مرکز موفق به کشف گونه جدید گیاهی شدند، افزود: ارگانیسم کشف شده متعلق به خانواده«Glycomycetacea» است که قبلا از این خانواده سه جنس شناسایی و معرفی شده بودند و چهارمین جنس برای اولین بار توسط محققان مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی کشف و شناسایی شده است.

به گفته وی، نام این جنس جدید بر اساس جدا شدن از منطقه نمکی میقان (یکی از تالاب های ایران در استان مرکزی) و تحمل پذیری اش در مقابل نمک انتخاب شده است. همچنین به دلیل فعالیت پروتئولیتیکی به نام «Salininema proteolyticum» معرفی شده است. این نام به معنای رشته نمکی دارای فعالیت پروتئولیتیک است.

فاضلی بیان کرد: با توجه به اهمیت اکتینومایستها در تولید فرآورده های زیستی و تعلق داشتن بیش از ۷۰ درصد متابولیتهای تولید شده تجاری به آنها، معرفی این جنس و گونه جدید می تواند مسیرهای جدیدی را به منظور اکتشاف فرآوردهای دارویی و صنعتی باز کند.

رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی اظهار داشت: این جنس جدید دارای فعالیت پروتئولیتیکی خوبی است و در صورت تخلیص و تعیین ویژگی آنزیم های پروتئاز آن می تواند به عنوان یک محصول ارزنده در صنایع تولید پاک کننده ها، غذا و دارو و همچنین در مطالعات مولکولی به کار رود.

وی ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از این سویه ها، مولد ترکیبات آنتی بیوتیک نیز هستند، برای اکتشافات دارویی در جهت تولید آنتی بیوتیکها و همچنین آنزیمهای درمانگر می توانند در دستور کار قرار بگیرند.

شاهزاده فاضلی با اشاره به اینکه تمام مراحل شناسایی گونه جدید میکروارگانیسم های مفید توسط محققان این مرکز انجام گرفته است، عنوان کرد: در ایران گونه های زیادی وجود دارند که ناشناخته مانده اند و این فرصت خوبی است تا بتوانیم باقی گونه های میکروبی مفید را کشف کنیم. البته کشف اینگونه میکروارگانیسم نشان می دهد که بلوغ علمی در حوزه شناسایی میکرو ارگانیسم ها و گونه ها قوی شده است.

وی تاکید داشت: با کشف گونه های جدید می توان در جهت تولید مواد با مالکیت ایرانی که یک توانمندی برای کشور محسوب می شود، گام برداشت و از ورود محصولات با پایه باکتری های مفید به کشور جلوگیری کرد.

این سویه طی برنامه ریزی مدون مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی و تدوین طرح های جداسازی، شناسایی و ذخیره سازی میکروارگانیسم ها بومی کشور، از منطقه تالاب میقان جداسازی شده است. در حال حاضر این گونه کشف شده در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با کد دسترسی IBRC-M ۱۰۹۰۸T نگهداری می شود.

ارگانیسم کشف شده متعلق به راسته Actinobacterials و خانواده Glycomycetacea است که قبلا از این خانواده سه جنسStackebrandtia، Glycomyces و Haloglycomyces شناسایی و معرفی شده اند. همه اعضاء راسته مذکور رشته ای نیستند و تنها بر اساس ویژگی مهم محتوای G+C که در اینها بالاست در این راسته طبقه بندی شده اند.

مهر