بیماری پاژه چیست؟
کد خبر: ۸۵۸
تاریخ انتشار: 2015 May 22    -    ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
یک متخصص رادیولوژی با بیان اینکه افزایش استخوان شکنی از مهم‌ترین علایم بیماری پاژه است، تاکید کرد: این بیماری هم‌ اکنون به عنوان بیماری درمان‌ناپذیر به‌شمار می‌رود.

وی، با اشاره به اینکه بیماری پاژه دومین بیماری شایع استخوانی پس از پوکی استخوان است، گفت: در این بیماری جذب بیش از حد استخوان به صورت موضعی است و متعاقب آن ایجاد مقدار زیاد استخوان جدید بی‌کیفیت و ضعیف رخ می‌دهد که منجر به تغییر شکل استخوانی و شکستگی می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه عوامل ژنتیک و ویروسی از علل بروز این بیماری شناخته شده است، افزود: بیماری استخوانی پاژه در مردان بالای 50 سال شایع‌تر است و جدی‌ترین عارضه پاژه استئوسارکوم (نوعی بدخیمی استخوانی) است که نادر و کمتر از یک درصد است. بیماری پاژه دارای سیر فروکش و شعله‌وری مکرر است که به طور پیش رونده تشدید می‌شود و گاهی مفاصل مجاور ناحیه درگیر نیز مبتلا می‌شوند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این بیماری اغلب بدون علامت است، تصریح کرد: در 30 درصد موارد، بیماران دچار درد استخوانی به علت ایجاد آرتروز در مفاصل مجاور استخوان‌های درگیر، سردرد به علت درگیری جمجمه، دفورمیتی اسکلتی به صورت انحنا پیدا کردن استخوان‌ها یا بزرگ شدن جمجمه، شکستگی، علایم عصبی به علت فشار بر ریشه‌های عصبی و کری به دلیل درگیری استخوان تمپورال (گیجگاهی) جمجمه می‌شوند.

این متخصص رادیولوژی در پایان با اشاره به اینکه بیماری پاژه دارای سیر پیش رونده است، یادآور شد: هدف از درمان پاژه، کنترل دردهای استخوانی، جلوگیری از شکستگی ، کاهش خونریزی قبل از جراحی بر روی استخوان مبتلا به پاژه و کاهش پیشرفت بیماری در استخوان‌های تحمل کننده وزن و جمجمه است.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار