مکمل هاي ورزشي غيرمجاز، تهديد جدي براي سلامت
کد خبر: ۸۵۵۴
تاریخ انتشار: 2015 August 23    -    ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به وسعت بازار سياه مکمل‌هاي ورزشي غيرقانوني گفت: متاسفانه سالانه ده‌ها ورزشکار معروف و گمنام به دليل مصرف مکمل‌هاي ورزشي غيرمجاز دچار آسيب‌هاي جدي و حتي مرگ مي‌شوند.

رسول ديناروند در سومين همايش مکمل‌هاي غذايي و رژيمي افزود:به رغم تلاش‌ها در راستاي واردات رسمي و توليد قانوني مکمل‌هاي ورزشي متاسفانه بازار سياه آن وسيع است و افرادي در ورزشگاه‌ها هستند که اين مکمل‌هاي قاچاق را به ورزشکاران توصيه مي‌کنند.
وي تصريح کرد: بسياري از مکمل‌هاي غيرمجاز به هورمون‌ها و تقويت کننده‌هاي غيرمجاز آلوده هستند.

وي ادامه داد: مکمل‌هاي تحت نظارت سازمان غذا و دارو فقط کمي بيشتر از 50 درصد ظرفيت بازار را در اختيار دارد و بقيه مربوط به فرآورده‌هاي غيرمجاز است.

رييس سازمان غذا و دارو گفت: اين آمار نشان مي‌دهد تقاضا براي مصرف مکمل‌ها به علت تبليغات يا فعاليت بازاريابي بيش از توان قانوني است و صنعت داروسازي کشور مي تواند در زمينه مکمل‌ها سرمايه گذاري کند.

ديناروند افزود: ترجيح مي‌دهيم مکمل‌هاي غذايي، رژيمي و ورزشي داخل کشور توليد شود چون نظارت آن راحت تر بوده و با قيمت کمتري نيز به دست مصرف کننده مي‌رسد.
وي اظهار داشت: گردش مالي کالاهاي سلامت در جهان 2 هزار و400 ميليارد دلار است که کمتر از نيم درصد آن يعني کمتر از 10 ميليارد دلار در اختيار ايران است؛ منظور از کالاهاي سلامت دارو، تجهيزات پزشکي، فرآورده‌هاي بهداشتي و مکمل‌هاي تغذيه اي و رژيمي است.
وي اضافه کرد: سهم مکمل‌ها از اين بازار در کشور کمتر از پنج درصد است اما رشد مصرف بازار دارويي کمتر از بازار مکمل‌ها است.

وي ادامه داد: گردش مالي بازار مکمل‌ها در جهان يکصد ميليارد دلار و معادل 10 درصد بازار کل دارويي جهان است که 20 درصد آن مربوط به مکمل‌هاي ورزشي هست.
رئيس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: فقط 400 ميليون دلار از بازار 10 ميليارد دلاري کالاهاي سلامت در کشور مربوط به مکمل‌ها است که سهم قاچاق در آن بسيار بالا است.

ديناروند افزود: نمي‌دانيم مکمل‌هاي غيرمجاز در کجا توليد، نگهداري و حمل مي شود و چون با يک آزمايش ساده نمي‌توان سلامت يک فرآورده را تأييد کرد بنابراين اين مکمل‌ها را به هيچ وجه تأييد نمي‌کنيم؛ زيرا صدها ماده خطرناک وجود دارد که شناسايي آن‌ها نيازمند روش‌هاي پيچيده و گران‌قيمت است.

وي درخصوص مصرف مکمل‌ها توسط ورزشکاران گفت: ما به وزارت ورزش اعلام کرده‌ايم و آمادگي داريم تا ورزشکاران به مکمل‌هاي مجاز دسترسي داشته باشند و در اين زمينه نيز تفاهم نامه‌هايي امضا شده است.

اين مقام مسوول تاکيد کرد: سازمان غذا و دارو آمادگي دارد فرايند ثبت فرآورده‌هاي مکمل را از منابع مجاز چه در توليد و چه در واردات حمايت کند.
موج
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار