آنتی بیوتیک جدید برای نابودی هر باکتری مقاوم
کد خبر: ۸۵۲۶۹
تاریخ انتشار: 2017 September 11    -    ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
سازمان بهداشت جهانی باکتری ‌های مقاوم نسبت به آنتی ‌بیوتیک را بزرگترین تهدید نسبت به سلامت، امنیت غذایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی در سطح جهانی توصیف کرده و گفته است که با مقاوم شدن میکروب ‌ها نسبت به آنتی ‌بیوتیک ‌های موجود...
آنتی بیوتیک جدید برای نابودی هر باکتری مقاومبه گزارش «تابناک با تو»؛ مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس Scripps در آمریکا گفته است که پژوهشگران این مؤسسه با تغییراتی در آنتی ‌بیوتیک وانکومایسین Vancomycin داروی جدید ساخته ‌اند که از سه راه مختلف بر باکتری ‌ها اثر می ‌کند و به این ترتیب، مانع از مقاومت آنها در برابر آنتی ‌بیوتیک می شود.
 
آنتی بیوتیک جدید برای نابودی هر باکتری مقاوم 

وانکومایسین حدود شصت سال است که برای بیماری های عفونی تجویز شده اما به تازگی باکتری ‌ها نسبت به نوع متعارف آن مقاومت نشان داده ‌اند. موسسه اسکریپس گفته است که پزشکان می‌ توانند نوع جدید این دارو را بدون نگرانی از مقاوم شدن باکتری ‌ها در برابر آن به کار گیرند. سازمان بهداشت جهانی باکتری ‌های مقاوم نسبت به آنتی ‌بیوتیک را بزرگترین تهدید نسبت به سلامت، امنیت غذایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی در سطح جهانی توصیف کرده و گفته است که با مقاوم شدن میکروب ‌ها نسبت به آنتی ‌بیوتیک ‌های موجود، درمان بسیاری از بیماری ها با این داروها دشوار و حتی ناممکن خواهد شد و جهانیان را با وضعیتی مواجه خواهد کرد که از زمان کشف آنتی بیوتیک ‌ها دیده نشده است.
 
به گفته کارشناسان، استفاده مکرر و بیش از اندازه از آنتی ‌بیوتیک‌ ها باعث جهش ژنتیکی و ظهور باکتری ‌هایی می ‌شود که این داروها بر آنها تأثیری ندارد. به عبارت دیگر، بشر به تدریج در برابر این باکتری ‌ها خلع سلاح می ‌شود. دقت در استفاده از آنتی ‌بیوتیک ‌ها یکی از راه‌ های جلوگیری یا در واقع، کُند کردن روند ظهور باکتری ‌های مقاوم است اما در نهایت، پزشکان امیدوار بوده ‌اند که داروهایی کشف شود که باکتری‌ ها قادر نباشند در برابر آن مقاوم شوند.
 
به گفته پژوهشگران موسسه اسکریپس، مدت زمان مقاوم شدن باکتری‌ ها نسبت به وانکومایسین نشان داد که این روند به سادگی صورت نمی ‌گیرد. وانکومایسین به خاطر تأثیری که در نابودی باکتری ‌ها داشته به "داروی جادویی" شهرت یافته و تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود که می‌توان با تغییراتی در ساخت آن، بر کارآیی این دارو افزود.نتیجه تحقیقات جدید که در نشریه گزارش‌های آکادمی ملی علوم منتشر شده حاکی از تغییر دیگری در این دارو است به نحوی که می‌ تواند به شکلی جدید بر باکتری‌ ها اثر بگذارد. به گفته پژوهشگران، در مجموع، تغییراتی که در وانکومایسین داده شده کارآیی آن را هزار برابر بیشتر و ادامه استفاده از این دارو را برای مدتی طولانی‌ تر امکانپذیر کرده است.

 tici.info
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار