پست های غم انگیز اینستاگرام، آینه ی افسردگی
کد خبر: ۸۵۲۴۷
تاریخ انتشار: 2017 September 11    -    ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
محققان دریافته اند که نشانه هایی کلیدی در محتوای اینستاگرام افراد می توانند افسردگی را بهتر از هر دکتری تشخیص دهند. آنها در تحقیقی روی ۴۴۰۰۰ پست اینستاگرام منتشر شده توسط ۱۶۶ شرکت کننده مطالعه کردند، ۷۱ نفر از این شرکت کنندگان قبل از شرکت در این تحقیق توسط پزشکان...
 پست های غم انگیز اینستاگرام، آینه ی افسردگی
 
پست های غم انگیز اینستاگرام، آینه ی افسردگیاختصاصی «تابناک با تو»؛ محتوای شبکه های اجتماعی؛ بیشتر از آنچه که فکر می کنید اوضاع درونی شما را برملا می کنند، اوضاعی که گاهی حاکی از نیاز به کمک هستند.

محققان دریافته اند که نشانه هایی کلیدی در محتوای اینستاگرام افراد می توانند افسردگی را بهتر از هر دکتری تشخیص دهند. آنها در تحقیقی روی ۴۴۰۰۰ پست اینستاگرام منتشر شده توسط ۱۶۶ شرکت کننده مطالعه کردند، ۷۱ نفر از این شرکت کنندگان قبل از شرکت در این تحقیق توسط پزشکان افسرده تشخیص داده شده بودند. این محققان نرم افزاری طراحی کردند که این پست ها را تجزیه و تحلیل کرده و افسردگی را از طریق نشانه هایی از پیش شناخته شده تشخیص می دهد؛ نشانه هایی چون تمایل افراد افسرده به رنگ های خاکستری و تیره، و کمبود فعالیت اجتماعی محققان (غیبت عکس افراد را دال بر نبود فعالیت اجتماعی در نظر گرفته بودند.)

اما مشخص شد که افراد افسرده نیز مانند افراد دیگر عکس های شخصی خود را در این شبکه ها قرار می دهند اما درون عکس های شخصی افراد سالم چهره های بیشتری دیده میشد. نویسندگان مقاله راجع به چهره های درون عکس های افراد سالم سؤالی طراحی نکردند، در نتیجه نمی توان گفت که افراد افسرده تمایل بیشتری به انتشار سلفی دارند.

همچنین افسردگی مانع از استفاده از فیلترهای عکس موجود در اینستاگرام میشود، اگر از این فیلترها هم استفاده کنند‌ احتمال استفاده از فیلترهای سیاه و سفید،بیشتر می نماید. افرادی که از افسردگی فارغند از فیلترهای رنگی بیشتر استفاده می کنند.

میزان موفقیت نرم افزار طراحی شده ی آنها در تشخیص افسردگی شرکت کنندگان ۷۰ درصد بود. مروری بر میزان موفقیت پزشکان در این زمینه تنها ۴۲ درصد میباشدـ

این تنها یک نمونه از آزمایش های امیدوار کننده ی مبتنی بر هوش مصنوعیست که بیماری های روانی را تشخیص می دهند. شرکتی به نام نورولکس روی یک سری ابزار هوش مصنوعی کار می کند که می تواند از روی الگوهای سخن گویی و تیک های موجود درصدد مشکلاتی نظیر افسردگی، شیزوفرنی، آلزایمر و پارکینگسون را تشخیص دهند. اپلیکیشنی برای آیفون طراحی شده است، جینجر، که درون فعالیت هایی که هر شخص توسط تلفن همراهش انجام می دهد، دنبال الگوهایی مرتبط می گردد و هنگامی که تشخیص دهد کاربر طی مدتی طولانی خانه را ترک نکرده یا با دوستی صحبت نکرده وی را به طور خودکار به یک درمانگر وصل می کند.

اینگونه یاری رسان های خودکار می توانند توسعه ای مبارک در مقوله ی سلامت روان باشند، در زمینه ای که معمولا مشکلات تشخیص داده نشده، یا جدی گرفته نمی شوند. در کشوری چون ایالات متحده میزان خودکشی به بالاترین میزان خود در سی سال گذشته رسیده است و در ۵۵ درصد از مناطق این کشور ردی از حضور روانشپاس، روانکاو و یا مددکار اجتماعی دیده نمی شود، بنابراین این توانایی تشخیص بیماری های روانی در مراحل اولیه و فراهم آوردن کمک مورد نیاز افراد باید هم توسعه ای مبارک تلقی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار