گیاهان دارویی برای حفظ سلامت قلب
کد خبر: ۸۴۳۷۵
تاریخ انتشار: 2017 September 02    -    ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
برای این‌که گردش خون اثربخشی مطلوبش را نشان بدهد، مسیرهای عبور خون باید باز، انعطاف‌پذیر و بدون گرفتگی باشند. رژیم غذایی استانداردی که حاوی میوه‌ها و سبزی‌های کامل است، نوشیدن آب زیاد و ورزش منظم، سه عنصری هستند که در کنار هم می‌توانند ساختار قلب و عروق خونی را در شرایط مناسب نگه دارند.
گیاهان دارویی برای حفظ سلامت قلببه گزارش «تابناک با تو»؛ یکی از مهم‌ترین عواملی که برای داشتن قلب سالم ضرورت دارد، گردش خون قوی و سالم است که از چند منظر اهمیت دارد: حفظ ضربان قلب در سطح مطلوب، به جریان انداختن خون لازم در رگ‌ها و شریان‌های اصلی، رساندن مواد مغذی لازم به قسمت‌های مختلف بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی.
 
 گیاهان دارویی برای حفظ سلامت قلب

برای این‌که گردش خون اثربخشی مطلوبش را نشان بدهد، مسیرهای عبور خون باید باز، انعطاف‌پذیر و بدون گرفتگی باشند. رژیم غذایی استانداردی که حاوی میوه‌ها و سبزی‌های کامل است، نوشیدن آب زیاد و ورزش منظم، سه عنصری هستند که در کنار هم می‌توانند ساختار قلب و عروق خونی را در شرایط مناسب نگه دارند. علاوه بر این‌ها، پیشگیری همواره بهترین درمان است و گیاهان دارویی واقعا در این زمینه مفید هستند، چون دو فایده مهم به بدن می‌رسانند: تقویت جریان خون در قسمت‌های انتهایی بدن و بهبود سلامت دیواره‌های عروق خونی.

سیر
سیر بدون شک از بدن در مقابل ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی محافظت می‌کند. این گیاه، یکی از مفیدترین و مهم‌ترین گیاهان دارویی است که عمیقا مورد مطالعه قرار گرفته است. آزمایش‌های علمی نشان می‌دهند که سیر می‌تواند سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید خون را کاهش بدهد، سطح کلسترول خوب خون (HDL) را بیشتر کند و احتمال شکل‌گیری پلاک‌های مخرب در شریان‌های کاروتید را پایین بیاورد. به همه این فواید، باید قابلیت ویژه سیر برای محافظت از آئورت در مقابل روندهای پیری را هم اضافه کرد. آئورت، شریان اصلی و مهمی است که مسئولیت تداوم جریان خون و فشار مناسب برای هر ضربان قلب را بر عهده دارد.

زالزالک
زالزالک، از بهترین گیاهان برای تقویت گردش خون است. این گیاه معمولا برای اختلالات گردش خونی در بیماری‌های قلبی-عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات بالینی نشان داده‌اند که برگ‌ها، گل‌ها و میوه زالزالک، حاوی عناصر مهمی هستند که مانند ترکیبات آنتی‌اکسیدانی عمل می‌کنند و می‌توانند برای تسکین علائم آترواسکلروز (تصلب شرائین) مفید باشند. ویژگی دیگر زالزالک، این است که میزان تجزیه کلسترول را در اسیدهای صفراوی بیشتر می‌کند و از همین طریق، مانع از تجمع کلسترول در کبد می‌شود. در صورت استفاده درازمدت از عصاره زالزالک، عروق خونی (ازجمله عروق سیستم کرونر) منبسط می‌شوند و گردش خون در قلب و بدن نیز بهبود می‌یابد. زالزالک بر سطح کلسیم داخل سلولی در عضله‌های قلب نیز اثر می‌گذارد و همین تاثیر به بهبود عملکرد قلب و کاهش مشکلات انقباضی در قلب منجر می‌شود.
 
گیاهان دارویی برای حفظ سلامت قلب 

فلفل قرمز
فلفل قرمز، بعضی از خاصیت‌های سیر و زالزالک را به‌طور همزمان دارد و درنتیجه اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که کپسایسین (ترکیب خاص فلفل قرمز)، سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و استحکام مویرگی را هم در جریان خون تقویت می‌کند. فلفل قرمز به شریان‌های اصلی، رگ‌های خونی دیگر و مویرگ‌ها کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری و جوانی خودشان را حفظ کنند و این کار را از طریق تغذیه کردن ساختار سلولی آن‌ها انجام می‌دهد. ویژگی دیگر فلفل قرمز، این است که گردش خون کافی را به‌طور برابر در قسمت‌های مختلف بدن تقسیم می‌کند و قدرت ضربان قلب را افزایش می‌دهد، درحالی که فشار خون عمومی را پایین می‌آورد. فلفل قرمز، یکی از مهم‌ترین گیاهانی است که سلامت عمومی دستگاه قلبی-عروقی را تقویت می‌کند.

سنبل‌الطیب
سنبل‌الطیب، یکی از مشهورترین گیاهان است که از قرن‌ها پیش به‌عنوان آرام‌بخش و برای درمان اختلالات عصبی، مقابله با بیماری فشار خون بالا و تسکین بیش‌فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه برای تسکین علائم ناشی از اختلال اضطرابی، حمله پانیک، سردرد و بی‌خوابی نیز مفید است.

زغال‌اخته
زغال‌اخته حاوی گروهی از فلاونوئیدها و آنتوسیانوسیدهایی است که اهمیت ویژه‌ای دارند، چون در گروه قدرتمندترین آنتی‌اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد. زغال‌اخته، استحکام مویرگ‌ها را تقویت می‌کند و ذاتا برای درمان رگ‌های واریسی، هموروئید و شکنندگی مویرگ‌ها مفید است. از فواید دیگر زغال‌اخته می‌توان به تاثیر آن برای تقویت بینایی و مقابله با دژنراسیون ماکولا اشاره کرد
 
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار