مدلی که در سوریه لباس رزم به تن کرد+عکس
کد خبر: ۸۲۸۶۱
تاریخ انتشار: 2017 August 18    -    ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
«رانیا السلطی» در دهه سوم عمر خود به «شورای عالی ستاد فرماندهی دفاع وطنی (بسیج مردمی سوریه)» راه یافته است. ده سال قبل، او شاعر و مدل سوریه بود؛ اما «مبارزه با تروریسم» او را به پوشیدن لباس رزم کشاند و حالا به ستاد فرماندهی تشکیلاتی راه یافته ...
 
موهایش را هر روز مرتب و با ظاهر تمیز و زیورآلات لباس رزم به تن می‌کند تا در کشور جنگ زده سوریه به فعالیت نظامی روزمره‌اش ادامه دهد. «رانیا» را می‌توان از معدود مسلحینی خواند که همراه با لباس نظامی، طلا به بدن خود می‌آویزد و در جبهه‌های نبرد به «عکس شاعرانه» علاقه زیادی دارد!

«رانیا السلطی» در دهه سوم عمر خود به «شورای عالی ستاد فرماندهی دفاع وطنی (بسیج مردمی سوریه)» راه یافته است. ده سال قبل، او شاعر و مدل سوریه بود؛ اما «مبارزه با تروریسم» او را به پوشیدن لباس رزم کشاند و حالا به ستاد فرماندهی تشکیلاتی راه یافته که در ادبیات نظامی سوریه به «ارتش دوم» معروف است.


از حضور در ستاد فرماندهی دفاع وطنی تا «عکس‌های شاعرانه» در میادین جنگی

 نیروهای دفاع وطنی با الگوگیری از «بسیج» در ایران، با طراحی مستشاران ایرانی در سال ۲۰۱۲ در سوریه تأسیس و طی مدت کوتاهی با آموزش‌های پیشرفته‌ای که دیدند، به یکی از اصلی‌ترین بازوان دمشق در مبارزه با تروریسم تبدیل شدند. رانیا در این ساختار پیشرفت کرد و حالا به شورای عالی فرماندهی راه یافته است!

رانیا در سال ۱۹۸۰ در خانواده‌ای مبارز و فلسطینی به دنیا آمد. پدرش «اکرم السلطی» از سران «ارتش آزادیبخش فلسطین» بود و در کنف حمایت ارتش سوریه به فرماندهی نیروی هوایی این سازمان شبه نظامی فلسطینی رسید. مادرش «هلا حمید» اما ترجیح داد با تحصیل در رشته حقوق، به فعال مدنی فلسطینی تبدیل و با اشغالگری صهیونیست‌ها مبارزه کند. رانیا در اردوگاه آوارگان فلسطینی «بیت جن» به دنیا آمد؛ اردوگاهی که امروز به یکی از شهرهای بزرگ جنوب استان ریف دمشق تبدیل شده است.


از حضور در ستاد فرماندهی دفاع وطنی تا «عکس‌های شاعرانه» در میادین جنگی
رانیا در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ملی دمشق تحصیل کرد و حدود ۱۲ سال قبل با مدرک کارشناسی «زبان انگلیسی» فارغ التحصیل شد. در سال ۲۰۱۳ اداره «مؤسسة الشهید» را به هدف حمایت از خانواده شبه نظامیان کشته شده در مبارزه با تروریسم تأسیس کرد. این اداره با الگوگیری از «بنیاد شهید» جمهوری اسلامی ایران، در ساختار سازمان دفاع وطنی تأسیس شد و در مراسم تأسیس آن، «ماهر اسد» پسرعموی مقتدر و مهم‌ترین بازوی نظامی بشار اسد سخنرانی کرد. ماهر اسد در آن سخنرانی گفت: «بالغ بر ده‌ها هزار کشته و زخمی روی دست تشکیلات نوظهور دفاع وطنی مانده است. اگر خانواده‌های آنان را رها کنیم، زیر رگبار سرزنش حامیان تروریسم آسیب می‌بینند و روز به روز صفوف نیروهای داوطلب دفاع وطنی خلوت‌تر می‌شود! اما اگر این خانواده‌ها را ارج نهیم، به وطن خود خدمت کرده‌ایم؛ زیرا قهرمانان ملی جزئی از غرور ملی ما هستند.»


از حضور در ستاد فرماندهی دفاع وطنی تا «عکس‌های شاعرانه» در میادین جنگی

رانیا السلطی تا پیش از جنگ نیابتی سوریه، یکی از مدل‌های فلسطینی مقیم سوریه بود.

مسیر رشد رانیا السلطی

طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، نیروهای دفاع وطنی در چند شهر سوریه نقش متمایز و ویژه‌ای در دفاع از حاکمیت ملی و نظام قانونی سوریه ایفا کردند. علاوه بر دو استان طرطوس و لاذقیه، مشخصا باید از نیروهای دفاع وطنی در شهرهای «السلمیه»، «حسکه»، «حضر» (شمال استان قنیطره)، «السفیره» و «السقیلبیه» باید نام برد که علاوه بر تأمین امنیت شهر خود و مناطق همجوار، نقاط استراتژیک و سوق الجیشی کشور را محافظت و حراست می‌کنند.

رانیا السلطی در تأسیس و گسترش دفاع وطنی در شهر «سلمیه» از استان حماه نیز نقش بسیار پررنگی داشت. کارنامه موفق وی در السلمیه (مرکز پیروان مذهب اسماعیلیه) عامل دیگری بود که باعث رشد السلطی در ساختار دفاع وطنی شده است. دفاع وطنی شهر السلمیه، نقش منحصر به فردی در دفاع از شهرهای «حماه» و «السعن» ایفا کرده و امنیت مسیر تدارکاتی ارتباط با حلب و شمال سوریه (جاده خناصر اثریا) را تأمین می‌کرد. به همین علت، دفاع وطنی السلمیه در میان شهرهای متلف سوریه، وضعیت ممتاز و منحصر به فردی دارد.

نقش مهم پدر در پیشرفت رانیا السلطی

رانیا السلطی در خانواده‌ای سیاسی نظامی به دنیا آمد. پدرش اکرم السلطی، از نسل اول آوارگان فلسطینی بود که بعد از مهاجرت به سوریه، توسط ارتش سوریه تجهیز شد و همزمان با عضویت در حزب بعث، به فرماندهی نیروی هوایی ارتش آزادیبخش فلسطین منصوب شد.


از حضور در ستاد فرماندهی دفاع وطنی تا «عکس‌های شاعرانه» در میادین جنگی

اکرم السلطی در دوره نخست وزیری «عبد الحمید سراج» و سپس در دوره اتحاد با مصر (جمال عبد الناصر)، جانشین وی در اداره اطلاعات ارتش سوریه بود و به همین جهت بعد از همکاری با حزب بعث در دوره حافظ اسد، علیرغم ملیت فلسطینی پیشرفت قابل توجهی در ساختارهای امنیتی و پشت صحنه حزب بعث داشت.


از حضور در ستاد فرماندهی دفاع وطنی تا «عکس‌های شاعرانه» در میادین جنگی 

حامیان برجسته رانیا السلطی

صقر رستم
ایده تأسیس مؤسسة الشهید از طرف «صقر رستم» دنبال می‌شد. صقر رستم فرمانده کل دفاع الوطنی در استان حمص بود و در این پست به قدری موفق عمل کرد که در سال ۲۰۱۴ به دمشق منتقل شد تا در شورای اداری ستاد مرکزی قرار گیرد. صقر رستم، خواهرزاده سردار بسام حسن، مشاور عالی امنیت ملی بود و از طریق وی می‌توانست مستقیما با بشار اسد و عالی‌ترین مقامات حکومتی در ارتباط باشد.


انس عسلیه در کنار بشار اسد
تصویر قحطان حلاق در کادر جداگانه مشخص است.

صقر رستم از زمانی که در حمص بود رانیا السلطی را می‌شناخت و عملکرد وی را می‌ستود. به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین کسانی که در صعود رانیا السلطی نقش‌آفرین است، همین صقر رستم باشد.

انس عسلیه و سران دفاع وطنی «السلمیة»

«انس عسلیه» از سران سازمان استخبارات سوریه، اهل سلمیه است و به همین جهت از  نزدیک در جریان فعالیت رانیا در السلمیه بوده است. پسر عموی وی «خلدون عسلیه» و «وائل جاکیش» رئیس اداره رکن دوم (ضد جاسوسی) ارتش در سلمیه و «قحطان الحلاق» از دیگر سران دفاع وطنی السلمیه بودند که با استفاده از نفوذ خود در دمشق، به لابی‌های پیشرفت رانیا السلطی تبدیل شدند.


از حضور در ستاد فرماندهی دفاع وطنی تا «عکس‌های شاعرانه» در میادین جنگی

بسام العرسان
سرتیپ بسام العرسان از فرماندهان «گارد ریاست جمهوری» و از سران ارتش سوریه بود که با تأسیس سازمان دفاع وطنی، مسئولیت کل سازمان امنیت داخلی آن را ر عهده گرفت و مدتی بعد با حفظ مسئولیت، فرمانده کل منطقه بادیه الشام دفاع وطنی نیز شد.

بسام العرسان از دوران کودکی به واسطه دوستی خانوادگی رانیا السلطی را می‌شناخت و نقش قابل توجهی در رشد وی ایفا کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار