پدیده نادر چشمه‌های ریتمیک +عکس
کد خبر: ۸۲۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 August 18    -    ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
چشمه‌های ریتمیک چشمه هایی هستند که خواص جزر و مدی از خود نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، سطح آب این چشمه‌ها در دروه‌های زمانی نسبتا منظمی بالا و پایین می‌شود. گاهی چشمه به طور کامل متوقف می‌شود و و بعد از چند دقیقه یا یا چند ساعت دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کند. علت این دوره‌ای بودن دقیقا مشخص نیست، اما یک نظریه نسبتا صحیح وجود دارد.

تصور می‌شود در نزدیکی چشمه‌های ریتمیک یک غار بزرگ زیرزمینی با جریان آب دائمی وجود دارد. خروجی غار یک لوله باریک است که ابتدا به سمت بالا رفته و سپس به شدت خم می‌شود تا به چشمه می‌رسد. همانطور که آب غار را پر می‌کند لوله نیز پر می‌شود. وقتی سطح آب به بالاترین نقطه در لوله می‌رسد، از خمیدگی سرازیر می‌شود و به سمت چشمه می‌ریزد. این باعث یک اثر سیفونی می‌شود که آب را از غار می‌کشد تا آن را خالی کند. وقتی سطح آب افت کرد هوا وارد لوله می‌شود، سیفون را می‌شکند و چشمه متوقف می‌شود. سپس دوباره سطح آب غار افزایش می‌یابد و چرخه تکرار می‌شود.

چشمه‌های ریتمیک پدیده‌ای نادر هستند. احتمالا بیش از صد چشمه ریتمیک در جهان وجود ندارد. بزرگترین چشمه ریتمیک جهان، چشمه اینترمیتنت است که در وایومینگ قرار دارد. چشمه ریتمیک دیگر در تنسی قرار دارد. این چشمه دوره ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه‌ای دارد و جریان آن از یک چند قطره تا ۲۰۰۰ لیتر در دقیقه متغیر است.
 
پدیده نادر چشمه‌های ریتمیک 
 
پدیده نادر چشمه‌های ریتمیک 
 
پدیده نادر چشمه‌های ریتمیک 
 
پدیده نادر چشمه‌های ریتمیک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
0
1
یک چشمه ای به نام چشمه وقت ساعت در استان چهارمحال بختیاری مجاورت روستای شمس اباد وجود دارد که اب این چشمه در طول شبانه روز به طور محسوسی کاهش و افزایش می یابد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار