۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند
کد خبر: ۸۲۵۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 August 15    -    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
اینکه ملکه الیزابت دوم و مرلین مونرو در یک سال به دنیا آمده باشند کمی عجیب به نظر می رسد، اما واقعیت دارد. با این تفاوت که مریلین مونروی دوست داشتنی در سن ۳۶ سالگی در اوج محبوبیت درگذشت و ملکه انگلستان همچنان زنده هستند.

اگر کنجکاو هستید تا با موارد دیگری از انطباق های تاریخی آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم تا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

۱۸۸۹: «شب پر ستاره ون گوک» و برج ایفل
 
 ۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند

در مقایسه با دیگر جاذبه های گردشگری تاریخی در جهان، برج ایفل بسیار جوان است و به گذشته های خیلی دور تعلق ندارد. اما با این حال، یکی از پر بازدیدترین سازه های توریستی دنیا به شمار می رود که سالانه میلیون ها نفر را از سراسر جهان به سمت شهر پاریس می کشاند.

ابتدا برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه در سال ۱۸۸۹ ساخته شود اما به عنوان نماد این شهر هنوز هم پابرجاست و محبوبیت جهانی نیز دارد.

جالب است بدانید در همان سال که گوستاو ایفل مراحل ساخت این سازه را تکمیل کرد، وینست ون گوگ نیز نقاشی مشهور «شب پرستاره» خود را به پایان رساند.
 


۱۹۸۸: اختراع تاچ پد و کره زمین به عنوان شخص برتر سال مجله تایم برگزیده شد
 
 ۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند

در سال ۱۹۸۸، نخستین نسخه از تاچ پد در جهان اختراع شد. این فناوری که توسط جرج گرفاید اختراع شد، خیلی زود توانست از ترک‌بال و جوی استیک پیشی گرفته و به یکی از رایج ترین و محبوب ترین سیستم های کنترل نشانگر برای لپ تاپ ها تبدیل شود.

در همان سال، مجله تایم نیز «زمین» را به عنوان شخص برتر سال معرفی و عکس آن را روی جلد مجله خود منتشر کرد. دلیلش هم خطرات ناشی از جنگ هسته ای در جهان اعلام شد که زمین را تهدید می کرد.
 


۱۹۱۲: غرق شدن تایتانیک و کشف ویتامین ها
 
 ۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند

تا پیش از سال ۱۹۱۲ میلادی هیچ ایده ای در مورد ویتامین ها وجود نداشت. طرح اولیه این کشف نخستین بار توسط یک زیست-شیمیدان لهستانی موسوم به «کاسیمیر فونک» ارائه شد. البته باید اشاره کنیم که تا پیش از آن، مردم و به ویژه مصری های باستان این را می دانستند که برای مبارزه با برخی از بیماری ها، لازم است برخی از غذاها را مصرف کنند. اما علم ویتامین ها در اوایل قرن بیستم معرفی و شناخته شد.

در همان سال، کشتی تفریحی مشهور تاریخ، یعنی تایتانیک برای اولین و آخرین بار روی آب ها شناور شده و غرق شد.
 


انگلستان ۱۸۶۳ – آمریکا ۱۸۶۵: افتتاح قطار زیرزمینی شهر لندن و لغو سیستم برده داری در کشور آمریکا
 
۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند

نخستین ایده های مطرح شده برای ساخت سیستم قطار زیرزمینی در شهر لندن به دهه ۱۸۳۰ میلادی باز می گردد. در سال ۱۸۵۵، مراحل ساخت ساختمانی آغاز شد که بعدها به «راه آهن کلان شهری» شهرت یافت. نخستین خط متروی پایتخت انگلستان در دهم ژانویه سال ۱۸۶۳ میلادی گشایش یافت. در آن زمان هنوز جنگ داخلی در سراسر ایالت متحده آمریکا برپا بود.

در دسامبر ۱۸۶۵، اصلاحیه سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده تصویب شد که به موجب آن نظام برده داری به طور کلی از این کشور برچیده شد.
 


۱۸۶۹: جدول تناوبی ساخته شد و نشان تجاری هاینز نیز شکل گرفت
 
 ۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند

تاریخچه شکل گیری جدول تناوبی علم شیمی بسیار طولانی و پیچیده است اما شکل نهایی و قطعی آن در سال ۱۸۶۹ میلادی تصویب شد؛ زمانی که دیمتری مندلیوف ثابت کرد که خاصیت عناصر به وزن اتمی آن ها بستگی دارد.

در همان تاریخ، در گوشه دیگر از جهان، کارآفرینی به نام هاینز تصمیم گرفت تا ترب کوهی رنده شده ای را که بر اساس دستورپخت مادر خود درست کرده بود را به عموم بفروشد. بد نیست اشاره کنیم که کچاپ مشهور هاینز ۷ سال پس از این ماجراها وارد چرخه تولید و عرضه شد.
 


۱۹۲۶: مرلین مونرو و ملکه الیزابت
 
۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند

نماد زیبایی دهه ۱۹۵۰ میلادی و ملکه انگلستان هر دو در یک سال متولد شده اند. البته آن ها تنها چهره هایی نیستند که در ۱۹۲۶ چشم به جهان گشوده اند. فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا نیز در همین سال متولد شد.
 


۱۸۶۱: سربازی در روسیه لغو شد و نخستین عکس رنگی جهان در انگلستان به ثبت رسید
 
۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند

در سال ۱۸۶۱ امپراتوری روسیه خدمت اجباری سربازی را در بزرگ ترین ایالت اروپای شرقی لغو کرد. مصادف با آن سال، «جیمز کلرک مکسوِل»، فیزیکدان بریتانیایی نخستین عکس رنگی جهان که به «روبان تارتان» مشهور است را به ثبت رساند.
 

 
۲۰۰۷: عرضه نخستین آیفون / انتشار هفتمین جلد از مجموعه کتاب های هری پاتر
 
۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند

کتاب «هری پاتر و یادگاران مرگ» در تابستان سال ۲۰۰۷ و همزمان با عرضه نخستین آیفون منتشر شد. گفتنی است که نسخه دزدی کتاب منتشر شده و بلافاصله به زبان های مختلف جهان ترجمه شد. به طوری که ۵ روز پیش از فروش رسمی، افراد بسیاری آن را مطالعه کرده بودند. البته این مانع از فروش میلیونی این کتاب نشد به طوری که فصل آخر ماجراجوئی های جادوگران جوان، ۸٫۳ میلیون کپی از آن در نخستین روز فروخت.

آیفون نیز در نخستین عرضه خود به عنوان گجتی که قابلیت پشتیبانی از ۳G و MMS را ندارد با انتقادهای فراوانی روبه رو شد.
 


۱۸۰۹ تا ۱۸۸۲ و ۱۸۳۰ تا ۲۰۰۶: لاک پشت هریت و چارلز داروین
 
۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند

مشهورترین لاک پشت جزایر گالاپوس در اقیانوس آرام در سال ۱۸۳۰ میلادی متولد شده بود. هنگامی که دانشمندان این جاندار را با خود به انگلستان بردند، اندازه یک بشقاب غذاخوری بود. در طول سال ها، این لاک پشت در مکان های مختلفی زندگی کرد. در سال ۱۹۸۷ استیو آروین مسئولیت نگهداری آن را تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۶ میلادی، بر عهده گرفت. این لاک پشت موجودی است که چارلز داروین را دیده است. داروین واضع نظریه تکامل بود.
 


۱۹۸۱: استفاده از گیوتین در فرانسه لغو شد و ایندیانا جونز در آمریکا شهرت یافت
 
 ۱۰ واقعه تاریخی در جهان که همزمان با هم روی داده اند

قطع سر با گیوتین یکی از روش های رایج اعدام در فرانسه به شمار می رفت تا اینکه در سال ۱۹۸۱ استفاده از آن برچیده شد. در همان سال، استیون اسپیلبرگ با همکاری جورج لوکاس، مجموعه سینمایی ماجراجویانه ایندیانا جونز را روی پرده بردند.
 
روزیاتو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
1
2
مزخرف
ناشناس
|
Thailand
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
0
علت ربط این موارد به همدیگر چیست؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار