آسیب‌شناسی: کشیدگی عضلانی کشاله ران groin strain
bato-adv
کد خبر: ۸۲۴
تاریخ انتشار: 2015 May 21    -    ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
آسیب‌شناسی؛
کشیدگی‌های مزمن در اثر کار بیش از حد عضله اتفاق می‌افتد و کشیدگی‌های عضلانی حاد به علت ضربه یا صدمه مستقیم یا فشار بیش از حد به وجود می‌آید.
آسیب‌شناسی: کشیدگی عضلانی کشاله ران groin strainتعریف: صدمه به عضلات یا زرد پی‌های کشاله ران

عضلات، زردپی‌ها و استخوان‌ها شامل واحدهایی می‌باشند که این واحد‌ها استخوانهای لگن را محکم کرده و اجازه حرکت به آن‌ها را می‌دهند. یک کشیدگی عضلانی در ضعیف‌ترین قسمت واحد‌ها اتفاق می‌افتد.





کشیدگی عضلانی بر سه نوع است؛



 
خفیف (درجه ۱): عضله اندکی کشیده می‌شود بدون اینکه رشته‌های عضله یا زرد پی پاره شوند. اختلال در قدرت دیده نمی‌شود.

متوسط (درجه ۲): پارگی رشته‌های عضله، زرد پی یا محل اتصال به استخوان که قدرت در این مرحله کاهش می‌یابد.

شدید (درجه ۳): پارگی محل اتصال استخوان، زردپی، عضله یا جدا شدن کامل تار‌ها کشیدگی عضلانی شدید نیاز به ترمیم و جراحی دارد. کشیدگی‌های مزمن در اثر کار بیش از حد عضله اتفاق می‌افتد و کشیدگی‌های عضلانی حاد به علت ضربه یا صدمه مستقیم یا فشار بیش از حد به وجود می‌آید.

قسمت‌های درگیر بدن


زردپی‌ها و عضلات ناحیه کشاله ران شامل عضلات شکمی، لگنی و ران
استخوانهای ناحیه کشاله ران، شامل استخوانهای لگن، ستون فقرات استخوان ران (فمور)
بافت نرم اطراف محل کشیدگی عضلانی شامل اعصاب، لایه ضریع، عروق خونی و عروق لنفاوی

علائم و نشانه‌ها

درد در ناحیه کشاله ران یا حرکت یا کشیدگی پا در مفصل لگن
انقباض متشنج عضلانی در عضلات شکم یا ران
تورم ناحیه کشاله ران
ضعف قدرت (در کشیدگی عضلانی متوسط و شدید)
صدای خش خش، وقتی ناحیه مصدوم تحت فشار یا انگشتان قرار گیرد.
آهکی شدن عضله یا زرد پی (قابل مشاهده با پرتو نگاری).
صدمه شدید یا نیروی سنگینی که به واحدهای عضله و زرد پی در کشاله ران اعمال می‌شود.

افزایش خطر در اثر؛


ورزشهای پر برخورد
ورزشهایی که استارت سریع نظیر دوومیدانی دارند.
هر مشکل قلبی عروقی که منجر به کاهش جریان گردش خون گردد.
داشتن سابقه پزشکی از هر اختلال پزشکی و از هر واحد اختلال خونی
چاقی
سوء تغذیه
صدمه قلبی به ناحیه کشاله ران
شرایط عضلانی ضعیف

نحوه پیشگیری


شرکت در برنامه‌ای بدنسازی متناسب با رشته ورزشی
قبل از تمرین یا مسابقه بدن را گرم کنید. (مخصوصا با حرکات کششی در ناحیه کشاله ران)
 
مراقبتهای مناسب بهداشتی؛

 
تشخیص پزشک

مراقبت از خود در طی دوران توانبخشی
فیزیوتراپی (در کشیدگی‌های متوسط و شدید)
جراحی (در کشیدگیهای عضلانی شدید)

معیارهای تشخیصی
مشاهده علائم
داشتن سابقه پزشکی و معاینه توسط پزشک
پرتو نگاری لگن مصدوم، ران و مفصل ران جهت تشخیص شکستگیهای احتمالی

عوارض ممکن


اگر فعالیت زود از سر گرفته شود ممکن است رمان بهبودی طولانی گردد
آمادگی برای صدمه مکرر
مفصل لگن بی‌ثبات و ملتهب به دنبال صدمه مکرر
التهاب محل اتصال استخوان
ناتوانی همیشگی و مداوم

نحوه درمان

 
از دستورات پزشک که مکمل درمان می‌باشد پیروی کنید.

کمکهای اولیه
از دستور العمل rice که مخفف استراحت، یخ، بانداژ فشاری و بالا نگه داشتن عضو می‌باشد پیروی کنید.

مراقبتهای مداوم

 
ماساژ یخ ۳ یا ۴ بار در روز و هر بار ۱۵ دقیقه
بعد از ۲۴ ساعت اول اگر احساس گرما بهتر از یخ بود از گرما (لامپهای حرارتی، کیسه‌های آب گرم و....) به جای یخ استفاده شود.
کشاله ران مصدوم را بین فواصل درمان، با باند کشی محافظت کنید.

درمان داروئی
 

برای ناراحتی جزئی می‌توانید از آسپرین، استامینوفن یا ایبو پروفن، پماد‌ها و روغن‌های موضعی استفاده کنید.
تزریق بی‌حسیهای موضعی طولانی اثر در جهت کاهش درد تزریق کورتیکواستروئید در جهت کاهش التهاب.

فعالیت

 
در موارد کشیدگی عضلانی متوسط یا شدید حداقل ۷۲ ساعت با پوب ززیر بغل راه بروید.
فعالیتهای طبیعی خود را تدریجا از سر بگیرید.

رژیم درمانی
 

طی دوره درمان غذای متعادل شامل پروتئین اضافی گوشت گاو، ماهی، مرغ، تحم مرغ، پنیرو شیر مصرف نمایید. افزایش مواد رشته دار و مایعات از یبوست ناشی از کاهش فعالیت جلوگیری خواهد کرد.

توانبخشی


 
تمرینات روزانه توانبخشی را وقتی نیازی به بانداژ نگه دارنده نبود آغاز کنید.

* محمد محمدیان فر، کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار