افزایش قیمت روغن در هفته آینده
کد خبر: ۸۱۹۰۲
تاریخ انتشار: 2017 August 08    -    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی از موافقت سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای افزایش قیمت روغن نباتی و اعمال قیمت‌های جدید از هفته آینده و پس از تصویب و ابلاغ در ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: واردات انواع روغن نباتی به ویژه روغن پالم بیش از حد مجاز اعلام شده از سوی وزارت بهداشت نیست.

داریوش محمودی در نشست خبری امروز اظهار کرد: سالانه حدود ۱.۵ میلیون تن روغن خام به کشور وارد می‌شود که براساس ابلاغیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حد مجاز تعریف شده برای واردات روغن پالم حدود ۳۰ درصد بوده که این سهم در واردات سال‌های گذشته رعایت شده است و در واقع روغن‌های نباتی مانند پالم، سویا، آفتابگردان و کلزا عمده ترین سهم را در صنعت روغن نباتی جهان و ایران ایفا می‌کنند.

وی افزود: ۲۰۰ میلیون تن روغن خام در جهان تولید و مصرف می‌شود که حدود ۶۰ میلیون تن آن به روغن پالم اختصاص دارد و در این میان کمتر از یک درصد تولید روغن پالم در جهان، در ایران مصرف می شود.

بدنامی روغنی‌ها به جرم صنایع لبنی

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی تصریح کرد: روغن پالم جز یکی از باکیفیت‌ترین روغن‌های نباتی در جهان است که عمده ترین سهم را در سبد مصرفی نیز دارد. اما از آنجا که صنایع لبنی برای پرچرب شدن محصولاتشان از روغن پالم استفاده کردند مشکلات و مسائلی پیش آمد که گریبانگیر صنایع روغن نباتی شد.

محمودی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روغن نباتی به سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیشنهاد دادیم که براساس پارامترها و معیارهایی مانند نرخ تورم، حقوق و دستمزد و غیره قیمت تمام شده واقعی صنعت را متناسب با وضعیت ارزی کشور کارشناسی، بررسی و محاسبه کند که براین اساس سازمان حمایت با افزایش قیمت روغن نباتی موافقت کرد که پیش بینی می‌شود در هفته آینده در ستاد تنظیم بازار به تصویب برسد و قیمت‌های جدید اعمال شود.

وی اظهار کرد: صنعت روغن نباتی از مسوولان و دستگاه‌های متولی انتظار دارد تا با اصلاح ساختار تعرفه بستری فراهم کند تا به مردم به عنوان مصرف کنندگان و تولید کنندگان روغن نباتی بتوانیم بیش از پیش خدمت کنیم اما این در حالی است که تعرفه واردات روغن پالم از ۱۰ درصد به ۴۰ درصد و تعرفه واردات روغن سویا از چهار درصد به ۲۰ درصد رسیده است و سیاست‌گذاری اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر مشوق‌های تعرفه‌ای در صورت خرید دانه‌های روغنی تولید داخل نیز تاثیر چندانی بر اصلاح این وضعیت و کمک به صنایع روغن نباتی نداشته است. 
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار