یک خبرنگار خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
کد خبر: ۸۱۸۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 August 08    -    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار؛
یک خبرنگار خوب تلاش می کند تا یک ماجرا را گزارش دهد. او باید مطمئن باشد که شرح ماجرا در عین دقیق بودن بی طرفانه باشد.
یک خبرنگار خوب باید این ویژگیها را داشته باشد 
 یک خبرنگار خوب باید این ویژگیها را داشته باشداختصاصی «تابناک با تو»؛ آیا تا به حال شده اتفاقاتی که در محیط کار یا مدرسه برای شما رخ داده را برای دیگران توصیف کنید و شرح بدهید؟ اگر این طور است شما آن اتفاق را برای دوستانتان گزارش داده اید. برای این که یک خبرنگار یا گزارشگر باشید کافی است  تا درباره ی یک حقیقت که خودتان مستقیما دیده اید صحبت کنید و با حرف زدن درباره ی آن تعداد زیادی از مخاطبین (دوستان و آشنایان) را جذب کنید. در این گزارش شما را به خواندن برخی دانسته ها و بایسته های حرفه ی خبرنگاری از آماتور تا حرفه ای دعوت می کنیم. با ما همراه باشید.

مهارت های ارتباطی چهارگانه: اگر کسی می خواهد یک خبرنگار خوب باشد نیاز به خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن دارد. او باید این مهارت های چهارگانه را در خود بپروراند و تقویت کند. مهارت های ارتباطی باعث می شود تا خبرنگار «سؤال های خوب» بپرسد.

اهل مطالعه، آگاه از اخبار روز دنیا: یک خبرنگار باید اهل مطالعه باشد و اخبار را از طریق رادیو و تلویزیون بشنود، ببیند و پیگیری کند.  اگر می خواهید یک خبرنگار خوب باشید باید بدانید که یک اتفاق چگونه افتاده است؟ توجه کنید که چگونه یک اتفاق می تواند پتانسیل های این را داشته باشد که بخواهیم درباره اش صحبت کنیم و اگر چه اتفاقی می افتاد شرح ماجرا بهتر می شد.
 
یک خبرنگار خوب باید این ویژگیها را داشته باشد
 
بی تفاوت نبودن نسبت به اتفاقات اطراف: یک خبرنگار درباره ی آنچه در اطراف او رخ می دهد بی تفاوت نیست. بنابر این اگر می خواهید یک خبرنگار خوب باشید‌، همیشه باید یک قلم و کاغذ آماده در جیبتان داشته باشید.  و از هر  اتفاقی که در اطراف شما  رخ می دهد و قابلیت شرح داده شدن و توصیف را برای دیگران دارد نُت برداری کنید.
 
دقت و بی طرفی در شرح ماجرا: یک خبرنگار خوب تلاش می کند تا یک ماجرا را گزارش دهد. او باید مطمئن باشد که شرح ماجرا در عین دقیق بودن بی طرفانه باشد.
  یک خبرنگار خوب باید این ویژگیها را داشته باشد
 
 یک خبرنگار خوب اعتبارش را قربانی حدس و گمان ها نمی کند:
یک خبرنگار خوب، اسیر پیش فرضها و حدس و گمانها نمی شود. در انتخاب حقایق گزینشی عمل نمی کند. گزارشگرها در جستجوی حقیقت هستند. دروغ گفتن، ساختن داستان، یا بیان نقل قول های غیر موثق و یا هر اشتباه تصادفی در بیان ماجرا از سوی کسانی که به شما اطلاعات میدانی ارائه می دهند می تواند اعتبار شما را به عنوان یک خبرنگار زیر سؤال ببرد. بنابر این اگر کسی درباره ی چیزی به شما می گوید که به نظرتان مهم است خواه این موضوع ادعای واقعی باشد یا یک پندار، شما آن را به عنوان نقل قول بیان کنید. بنابراین اگر آنچه آن شخص می گوید اشتباه باشد، به اعتبار او لطمه وارد می شود و نه به اعتبار شما در کسوت یک خبرنگاری که باید همواره مبتنی بر واقعیت های قابل استناد سخن بگوید.

نظرات شخصی خود را برای خودتان نگه دارید:

به عنوان یک خبرنگار یا یک گزارشگر شما باید حقایق را بدون کم و زیاد، بدون بزرگ نمایی یا کوچک نمایی به مخاطب خود گزارش دهید. مخاطب باید بشنود و خودش قضاوت کند. نتیجه گیری با خود اوست. یک خبرنگار خوب باید حواسش باشد که تمام جزئیات اتفاق را بگوید بدون آنکه نظرات شخصی و قضاوت های فردی خود را در آن دخیل کند.
 
یک خبرنگار خوب باید این ویژگیها را داشته باشد
 
چه رسانه ای برای شما جذابّیت دارد؟
یک خبرنگار زمانی کیفیت کارش بالا می رود که در رسانه ای  فعالیت کند که برای او جذابّیت دارد. آیا شما روزنامه های چاپی را دوست دارید؟ اخبار پخش و یا پوشش اخبار زنده و یا آنلاین را؟ شما باید به دنبال رسانه ای باشید که برایتان جذاب است. خبرنگار خوب روی رسانه ی مورد علاقه اش تمرکز می کند. اغلب فعالیت در اخبار نوشتاری و چاپی مثل روزنامه ها برای خبرنگاران شروع خوبی است. بهترین خبرنگاران دنیا کار خود را با نوشتن در روزنامه های کاغذی شروع کرده اند.
  یک خبرنگار خوب باید این ویژگیها را داشته باشد
 
خبرنگار در خدمت پنج عنصر مهم: یک خبرنگار باید خلاصه ای سریع از آنچه اتفاق افتاده است را به مخاطب بگوید و به پنج عنصر پاسخ بدهد؛ یک اتفاق «چه وقت»، «کجا»، «چرا»، «چگونه» و با حضور «چه کسی» اتفاق افتاده است. پاسخ اینها را باید با جزئیات بگوید. پاسخ گویی به سبک «هرم وارونه» مناسب ترین روش است. به این معنا که خبرنگار ابتدا قسمت های مهم خبر را گزارش می دهد و سپس به قسمت هایی که اهمیت کمتری در ماجرا دارند می پردازد. 

یک خبرنگار خوب باید این ویژگیها را داشته باشد 
 خبرهای «سخت»، خبرهای «نرم»:
یک خبرنگار می تواند دو نوع از اخبار را گزارش دهد. دانستن این دو نوع از خبر «لحن» سخن گفتن او را دستخوش تغییر می کند. خبرها دو نوع هستند خبرهای سخت و خبرهای نرم.
 
خبرهای سخت درباره ی رویدادهایی هستند که در حال حاضر رخ داده اند و به اصطلاح داغ هستند و شما آن را گزارش می دهید و شرح ماوقع می دهید. بنابراین خبرهای سخت خبرهایی هستند که بلافاصله از یک ماجرا گزارش و پخش می شوند. حادثه ی سقوط یک هواپیما و تراژدی های به وقوع پیوسته در سطح شهر از این دست هستند. در مقابل «خبرهای نرم» وجود دارند. خبرهای نرم حساسیت زمانی ندارند. می توانند ماجرای یک هفته بعد، یک ماه و حتی یک سال بعد را پوشش دهند. در این خبرها گزارشگر به دنبال سوژه هایی است که مورد علاقه ی مردم باشد و جدیت آنچنانی ندارد. خبرهای هنری، سرگرمی و رویدادهایی که به سبک زندگی اشخاص به ویژه افراد مشهور از قبیل هنرپیشه ها و خوانندگان می پردازد خبر نرم تلقی می شود.
 
یک خبرنگار خوب باید این ویژگیها را داشته باشد
 
 و نکته ی آخر این که: یک خبرنگار خوب عادت دارد تا همیشه دوربین و یا ضبط کننده ی صدا داشته باشد، این برای وقتی است که به طور غیرمنتظره ای با یک رویداد غافلگیر می شود. او پیش از انتشار این اخبار باید با سردبیر و یا کارفرمای خود مشورت کرده و اطلاعات را با او یک بار هم که شده چِک کند. یک خبرنگار خوب هیچ وقت بی گدار به آب نمی زند.
 
 
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
0
7
و از همه مهمتر اینکه زبان مادری اش را خوب بلد باشد، نه مثل بعضی خبرنگارها که وقتی آدم گرازش آنها را می شنود، فکر می کند اهالی بورکینافاسو آن را نوشته اند!!! نه مثل خبرنگاری که می گفت "فعالیت های بسیاری در دست کوشش است"
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
5
راست بگویی راست بنوسد ووحق بگویید و حق بنوسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار