عریض‌ترین رودخانه دنیا که نامش را نشنیده اید +عکس
کد خبر: ۸۱۶۸۶
تاریخ انتشار: 2017 August 14    -    ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
در ساحل جنوب شرقی آمریکا، بین اروگوئه و آرژانتین، یک بیرون زدگی مخروطی از اقیانوس اطلس وجود دارد. این خور مخروطی شکل حدود ۲۹۰ کیلومتر طول دارد و در نقطه‌ای که رودهای پارانا و اروگوئه به هم می‌رسند، پایان می‌یابد. این جریان، «ریو دی لا پاتا» نام دارد که به زبان اسپانیایی به معنای رودخانه نقره‌ای است. بستگی به اینکه از چه کسی این سوال را بپرسید، برخی به شما می‌گویند آن را یک رودخانه، خور، خلیج یا دریای مرزی به شما معرفی می‌کنند.

جغرافی دانان رودخانه نقره‌ای را دقیقا یک رودخانه نمی‌دانند بلکه یک مدخل می‌دانند که رودهای اروگوئه و پارانا به آن می‌ریزند. اما در آرژانتین و اروگوئه معمولا آن را رودخانه‌ای می‌دانند که از برخورد دو رود کوچکتر آغاز می‌شود، امتداد می‌یابد و به اقیانوس اطلس می‌ریزد. برای کسانی که آن را رودخانه می‌دانند، این عریض‌ترین رودخانه جهان است که حداکثر عرض آن به ۲۲۰ کیلومتر می‌رسد و برای بقیه این عریض‌ترین خور جهان است.

این رودخانه اولین بار توسط اسپانیایی‌ها در سال ۱۵۱۶ دیده شد. نام امروزی رودخانه توسط سباستین کابوت روی آن گذارده شده که مطالعه دقیقی از رودخانه و شاخه‌های آن را در دهه ۱۵۲۰ انجام داد. این رودخانه و کشور آرژانتین هردو نام خود را از «نقره» می‌گیرند. آرژانتین از واژه لاتین آرژنتوم به معنای «نقره» می‌آید. امروزه ساحل رودخانه نقره‌ای یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق آرژانتین و اروگوئه است. بوئنوس آیرس، پایتخت بزرگ آرژانتین و مرکز یکی از بزرگترین مناطق شهری جهان در ساحل آن قرار دارد. پایتخت اروگوئه و بزرگترین شهر آن، مونته ویدئو نیز در ساحل این رودخانه است.
 
عریض رودخانه دنیا که نامش را نشنیده اید 
 
عریض رودخانه دنیا که نامش را نشنیده اید 
 
عریض رودخانه دنیا که نامش را نشنیده اید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار