هشدار: تکمیل دوران مصرف آنتی بیوتیک ها اثبات علمی ندارد
کد خبر: ۸۰۷۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 July 29    -    ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
بالاخره آنتی بیوتیک بخوریم یا نه؟
گروهی از متخصصین می گویند، روش سنتی «کامل کردن دوره ی مصرف آنتی بیوتیک ها» ممکن است بیشتر از منفعت، به ما آسیب برساند. در حالی که دکترهای دیگری هم هستند که می گویند برای تشویق بیماران به تغییر رفتار در مورد آنتی بیوتیک ها خیلی زود است!
 
 
بالاخره آنتی بیوتیک بخوریم یا نه؟     اختصاصی «تابناک باتو»؛ گروهی از محققین بریتانیایی در مقاله ای عنوان کردند، تفکری که تکمیل نکردن دوره ی مصرف آنتی بیوتیک ها را عاملی برای افزایش مقاومت میکروبی می داند، اثبات علمی ندارد. آنها بر این باورند که خود تکمیل دوره ی مصرف می تواند ریسک مقاومت میکروب ها را افزایش دهد. تکمیل دوره که غالبا به بیماران توصیه می شود، غلط و بر اساس تحقیقات اندکی صورت می پذیرد.

بنا به گفته ی آنها، این باور باعث مصرف بی اندازه ی آنتی بیوتیک ها و در نتیجه مقاومت بیشتر باکتری ها می شود.

اما دکترهای دیگری هم هستند که مردم را به احتیاط دعوت می کنند و می گویند که هنوز آماده توصیه ی تغییر روش استاندارد مصرف آنتی بیوتیک ها به مردم نیستند.
 
 

 حد اعتدال این است که پیامی جایگزین؛ پیامی که مردم را به توقف مصرف در صورت بهبودی تشویق می کند، به وجود بیاید. به هر حال، نویسندگان مقاله می پذیرند که قبل از اجرایی شدن این نظریه تحقیقات بیشتری لازم است، چون ممکن است این ایده در مورد همه عفونت ها کاربرد نداشته باشد.
 
یکی از نویسندگان این مقاله می گوید، منظور ما این نیست که دستورهای دکترتان را نادیده بگیرید یا هرگاه احساس کردید به آنها نیازی ندارید، مصرفشان را متوقف کنید، ولی می گوید، اتمام دوره ی مصرف، تنها برای جلوگیری از مقاومت باکتریایی، به دور از عقل است و دانش کافی در این زمینه برای هیچ پزشکی وجود ندارد که بخواهد بازه ی زمانی دقیقی را برای مصرف آنتی بیوتیک ها تجویز کند.

توصیه ی کنونی مبنی بر تکمیل دوره ی مصرف، برگرفته از روزهای ابتدایی تولید آنتی بیوتیک هاست؛ اما این محققین یادآور می شوند که مثلا اگر قصد استفاده از پنی سیلین را دارید، به اندازه مصرف کنید، فقط زیاده روی نکنید.
 
 

پس از این همه مدت هنوز کسی این توصیه را زیر سؤل نبرده است.

در دنیای علم این یک دید پذیرفته شده است که استفاده از آنتی بیوتیک ها شدت گرفته و ما قصد داریم آن را کاهش دهیم. قصد ما تنها این است که آنها را برای کسانی تجویز کنیم که برای بهتر شدن به آنها نیاز مبرم دارند.
در این مقاله نتیجه گیری شده است که عموم مردم باید بدانند این آنتی بیوتیک ها ارزشمند و محدودند و باید حفظ شوند؛ بنابراین بی رویه مصرف نکنند. البته این موضع با مخالفت هایی از سوی جامعه ی پزشکی نیز روبرو شده است.

هنوز زود است

کالج سلطنتی پزشکان عمومی، شبکه ای با بیش از ۵۲۰۰۰ پزشک خانواده در بریتانیا، مردم را به احتیاط دعوت کرد.
 
 

رئیس این مؤسسه در بیانبیه ای اعلام کرد: اهمیت ویژه ای دارد که قبل از اجرایی کردن، این تئوری اثبات و مدارک بیشتری به دست ما برسد. ما نمی توانیم مجری تغییر رفتار دارویی گسترده ای، تنها بر اساس یک مطالعه، باشیم.
وی توصیه کرد که عموم مردم باید روش سنتی تکمیل دوره ی درمان را ادامه بدهند؛ تا هنگامی که تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

بنا به گفته ی وی: نباید به بیماران توصیه کنیم که رفتار دارویی خود را تغییر دهند. تغییر این سنت پذیرفته شده، مردم را سرگشته خواهد کرد.

وی اما پذیرفت که آزمایش های کلینیکی بیشتری در مورد اینکه مردم دوره ی درمان را تکمیل کنند یا نه صورت بپذیرد، و هشدار داد هنوز به آن مرحله نرسیده ایم که توصیه به عدم تکمیل دوره ی مصرف کنیم.

سازمان سلامت بریتانیا اعلام می کند، مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک ها تهدیدی جدی برای امنیت بیماران است. با این حال  هم این سازمان و هم سازمان بهداشت جهانی بر تکمیل دوره ی مصرف تأکید دارند.

استاد بیماری های میکروبی دانشگاه سنت جورج لندن، اما می گوید، توصیه ی تازه ای که اصرار بر توقف مصرف در صورت بهبودی دارد را معقول می داند. وی گفت: اسناد این ایده که تکمیل دوره را توصیه می کند، ضعیف اند و طول دوره ی مصرف آنتی بیوتیک ها بیشتر از مطالعه و تحقیق از روی ترس تعیین شده است. دوره های درمان طولانی برای بیماری های دیگری چون سل مناسب هستند که دوره ی درمان آن حداقل شش ماه طول می کشد. شگفت آور است که به جز در مورد برخی بیماری ها و عفونت ها، هنوز بازه ی زمانی دقیق یا میزان غلظت مناسب دارو را برای اکثر بیماری ها نمیدانیم. با وجود این، رفتار تکمیل دوره ی مصرف آنتی بیوتیک ها فراگیر و مزمن است.
 

 

یکی از نویسندگان مقاله ی اول (مقاله ای که توصیه به قطع مصرف در صورت بهبودی می کند) می گوید تحقیقاتی با سطح بالاتر و توسط متخصصین امر در حال انجام است. هرچه بیشتر پیش می رویم، بیشتر به این نتیجه می رسیم که می توان دوره ی تجویزی مصرف را کوتاه تر کرد. مخالفین ما این بیانیه ها را به دلیل بیماری هایی چون سل منتشر می کنند؛ اما این بیماری فراگیر نیست. در مورد عفونت های معمولی، هنوز مدت دقیق مصرف را نمی توانیم تعیین کنیم، ولی باز هم بر تکمیل نکردن دوره ی مصرف تأکید داریم. قصد ما این است که به پزشکان عمومی این اختیار را بدهیم که دوره های درمان را، برای هر بیمار، متناسب با شرایط شخص وی کوتاهتر کنند.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
1
5
من که هیچ وقت دوره اش رو کامل نکردم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار