اکبری معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: ۱۲ درصد مجموع جرائم اتفاقی در کشور مربوط به جعل و کلاهبرداری است.
وی ادامه داد: در آسیب شناسی های انجام شده مشخص شد ۹۰ درصد پرونده های جعل به کلاهبرداری ختم میشود.
معاون
مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس اگاهی گفت: علیرغم تنوع در شیوه های
کلاهبرداری ما در یک مثلثی قرار گرفته ایم که یک رکن کلاهبردار یک رکن
مالباخته و یک رکن خود کلاای مورد کلاهبرداری است.
وی تصریح کرد:
بیش از ۹۵ درصد از پرونده های کلاهبرداری مربوط به نقش مالباخته است و
متولی جعل و کلاهبرداری در کشور پلیس اگاهی کشور است.
اکبری گفت: در
سالهای اخیر فضای مجازی در دنیا رشد کرده است و به تبع آن در ایران هم رشد
داشته و یک سری از شرکتها اقدام به بارگذاری یک سری از صفحات کرده اند با
هدف فروش خدمات و کالا.
وی افزود: البته ما هم از این موضوع که باعث
سهولت کار شهروندان میشود استقبال میکنیم اما یک اشکالی دارد که به لحاظ
یک سری خلأها که از سوی خریدار و فروشنده رخ میدهد باعث میشود فروشنده
مالش را از دست بدهد و خریدار پولش را از دست بدهد.
معاون مبارزه با
جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: ما امروز شاهد هستیم که در فضای دو سایت
شیپور و دیوار بیشترین کلاهبرداریها اینترنتی رخ میدهد.
اکبری
ادامه داد: البته ما میدانیم که این دو سایت کلاهبردار نیستند بلکه افراد
سودجو و شیاد از فضای این دو سایت برای رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده
میکنند.
وی در تشریح این نوع کلاهبرداری گفت: فروشنده که یک سارق
حرفهایی است تصویر موتور سیکلت سرقتی یا حتی خودروی سرقتی را با پلاکی که
پوشانده شده در سایت دیوار یا شیپور قرار میدهد.
اکبری ادامه داد:
خریدار با توجه به رقم پایین پیشنهاد شده از سوی فروشنده ترغیب میشود که
این کالا را خریداری کند و حتی حاضر میشود بخشی از پول را بپردازد و مابقی
را به روز تعویض پلاک موکول کند فارغ از اینکه وسیله فروخته شده سرقتی است.
وی
تصریح کرد: در برخی موارد دیده شده یک کالایی در این دو سایت تبلیغ شده و
خریدار برای آنکه آن کالا را از دست ندهد بخشی از پول را به عنوان بیعانه
به فروشنده پرداخت کرده اما بعد از ان دیگر گوشی تلفن خاموش شده و پاسخگویی
نداشته است.
فارس