سندرم «روپوش سفید» چگونه فشار خون را بالا می برد؟
کد خبر: ۷۹۸۱۰
تاریخ انتشار: 2017 July 19    -    ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
فشار خونی که فقط در مطب پزشک بالا می رود؛
سندرم روپوش سفید به مواردی از ثبت های فشارخون بالا گفته می شود که در مطب، کلینیک و یا بیمارستان اتفاق می افتد در حالی که در محیط خانه یا فضاهای دیگر، فشارخون نرمال یا در محدوده نرمال برای او ثبت می شود.
بالا رفتن فشار خون با دیدن روپوش سفید پزشکانبه گزارش «تابناک با تو»؛ پُرفشاري خون شايعترين بيماري ارجاع دهنده بيماران به مطب پزشک است و ۴/۱ كل مردم پرفشاري خون را در طول زندگي تجربه ميكنند.
 
در جريان تشخيص و درمان فشار خون، اثر پرفشاري روپوش سفيد (White coat hypertension) يكي از معضلات پزشكي محسوب مي گردد، كه در اثر اضطراب بيمار از حضور در محيط پزشكي حاصل مي گردد و مي تواند سبب تشخيص اشتباه فشار خون و يا تغييرات درماني غير لازم گردد.
 
 بالا رفتن فشار خون با دیدن روپوش سفید پزشکان
 
به عبارت دیگر سندرم روپوش سفید به مواردی از ثبت های فشارخون بالا گفته می شود که در مطب، کلینیک و یا بیمارستان اتفاق می افتد در حالی که در محیط خانه یا فضاهای دیگر، فشارخون نرمال یا در محدوده نرمال برای او ثبت می شود.
 
 
 علت فشارخون روپوش سفید
درهرسنی یعنی درکودکان وحتی بزرگسالان دیده می شود. علت آن افزایش ترشح هورمون هایی دربدن است که درشرایط استرس زا تولیدشان افزایش می یابد و در محیط آرام، میزانش کاهش می یابد و بالطبع فشارخون ثبت شده هم به حالت نرمال برمیگردد.

تشخیص «فشارخون روپوش سفید»
این بالا و پایین رفتن فشارخون های بیمار زمانی قابل اثبات است که بتوانیم بیمار را در شرایط بدون استرس و باصطلاح در محیطی آرام پایش کنیم. به همین خاطر از دستگاهی به نام ABPM یا باصطلاح هولتر فشارخون استفاده میشود.
 
بالا رفتن فشار خون با دیدن روپوش سفید پزشکان 

روش استفاده از دستگاه هولتر فشارخون یا ABPM
روش استفاده از دستگاه ABPM، بدین صورت است این دستگاه پرتابل مانند شکل زیر به بیمار وصل می شود و بیماربا آن به منزل فرستاده می شود وتاکید می شود که فعالیت های روزمره خودرا بدون تغییر انجام دهد و حتی با آن بخوابد و پس از ۲۴ ساعت مراجعه نماید .

کدام بیمار «فشارخون روپوش سفید» دارد؟
اگربا این دستگاه، فشارخون های ثبت شده در محدوده نرمال بودند، می توان گفت که بیمار فشارخون روپوش سفید دارد

درمان «فشارخون روپوش سفید»
باتوجه به اینکه این افراد فشارخون نرمال دارند، نیازی به درمان ندارد . ولی به طور روتین به آنان توصیه می شود که مصرف نمک و  چربی کم داشته و ورزش کنند.
 
بالا رفتن فشار خون با دیدن روپوش سفید پزشکان

پایش بیماران «فشارخون روپوش سفید»
از آنجایی که اغلب این بیماران در آینده مستعد ابتلا به بیماری پرفشاری خون هستند، توصیه می شود هر ۶ ماه فشارخون بیمار چک شود و یا اینکه درمحیط خانه پایش فشارخون داشته باشند.
 
 منبع: drhame
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار