راهکارهایی برای جلوگیری از عرق سوز شدن در فصل تابستان
کد خبر: ۷۹۱۷۷
تاریخ انتشار: 2017 July 13    -    ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
با رعایت بهداشت؛
عرق سوز شدن یک بیماری پوستی است که بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه آفتاب و محیط‌ های گرم ایجاد می‌شود و با علائمی مانند التهاب، قرمزی، خارش و بروز دانه‌های کوچک همراه است و بر اثر تعریق زیاد و اصطکاک پوست در فصل تابستان دانه‌های کوچک و قرمزی روی پوست ظاهر می‌شود که در اصطلاح به حاصل آن عرق‌سوزشدن گفته می‌شود و با چند راهکار می‌توان از آن جلوگیری کرد.
جلوگیری از عرق سوز شدن در فصل تابستانبه گزارش «تابناک با تو»؛ در فصل تابستان هستیم و به علت گرمای زیادی در این فصل بدنمان تعریق زیادی خواهد داشت و اگر این مسئله بیش از حد تداوم پیدا کند باعث عرق سوز شدن می شود. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به نکاتی در خصوص جلوگیری از عرق سوز شدن بپردازیم. با ما همراه شوید.

یک متخصص پوست و مو گفت: بر اثر تعریق زیاد و اصطکاک پوست در فصل تابستان دانه‌های کوچک و قرمزی روی پوست ظاهر می‌شود که در اصطلاح به حاصل آن عرق‌سوزشدن گفته می‌شود و با چند راهکار می‌توان از آن جلوگیری کرد.
 
جلوگیری از عرق سوز شدن در فصل تابستان

دکتر فرهاد مستوفی با توجه به شیوع عرق سوز شدن در فصل تابستان، گفت: عرق سوز شدن یک بیماری پوستی است که بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه آفتاب و محیط‌ های گرم ایجاد می‌شود و با علائمی مانند التهاب، قرمزی، خارش و بروز دانه‌های کوچک همراه است.

وی افزود: بروز این دانه‌های ریز در نواحی‌ای از بدن مانند گردن، زیر بغل، کمر، کشاله ران، زیر گلو و نواحی که پوست روی هم قرار می‌گیرد از شیوع بیشتری برخوردار است.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه عرق سوز شدن پس از تعریق مکرر در محیطی گرم و مرطوب تشدید می‌یابد، عنوان کرد: این بیماری پوستی در نوزادان شایع‌تر از بزرگسالان است، اما برخی افراد به واسطه شغل و یا فعال بودن غده تعریق به این بیماری گرفتار می‌شوند.
 
جلوگیری از عرق سوز شدن در فصل تابستان
 
مستوفی با تاکید براینکه این بیماری نگران کننده نیست، یادآور شد: در بیشتر موارد این بیماری با استحمام روزانه و شست‌وشوی بدن با صابون‌های ملایم بهبود می‌یابد اما در مواردی که بیماری با رعایت موارد فوق بهبود نیافت به فرد توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کند.

وی خاطرنشان کرد: نوزادان بیشتر در نواحی کشاله ران دچار این بیماری می‌شوند که به والدین توصیه می‌شود علاوه بر استحمام و شست‌وشو با صابون ملایم از پودر بچه برای پوشش نواحی ملتهب استفاده کنند.
  جلوگیری از عرق سوز شدن در فصل تابستان

این متخصص پوست‌ و مو درباره راه‌های پیشگیری از این بیماری، گفت: به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از این بیماری آزاردهنده در فصول گرم لباس‌های نخی و رنگ روشن بپوشند، به کمک وسایل سرمایشی دمای اتاق را در حد مطلوب نگه‌دارند، از نشستن طولانی مدت در محیط‌های گرم خودداری کنند و روزانه استحمام داشته باشند.
 
 چند توصیه تکمیلی در هنگام عرق سوز شدن پوست:

1-
به آرامی، نواحی عرق سوز شده را توسط آب و صابون بشویید تا هر گونه گردوخاک و عرق از سطح پوست پاک شود. سپس وارد وان حمام یا لگن آبی که به طریق زیر آماده کرده اید، شوید:
وان حمام یا لگن را پر از آب سرد کنید و به آن آرد ذرت و یا بلغور جوی دو سر اضافه کنید. سپس وارد آن شوید. پس از مدتی از وان خارج شوید و خود را با حوله تمیزی خشک کنید.
 
2-می توانید برای کاهش التهاب و خارش نواحی عرق سوز شده، از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. کرم را به آرامی روی پوست خود بمالید تا کاملا جذب پوست شود.

3-
از محصولاتی که محتوی اسید سالیسیلیک هستند، استفاده کنید، زیرا سبب خشک شدن بثورات پوستی و مسدود شدن منافذ پوستی خواهند شد. برای کاهش التهاب و خارش نواحی عرق سوز شده، سعی کنید هر چند ساعت یک بار، مراحل گفته شده در بالا را تکرار کنید.
 
4- داشتن برنامه غذایی مناسب برای کسانی که عرق سوز می شوند، توصیه می گردد. استفاده از میوه ها و سبزیجات خام و تازه برای این افراد توصیه می شود.

5-
میزان آب مصرفی باید افزایش پیدا کند و روزی حداقل 8 تا 12 لیوان آب و مایعات نوشید .
 
 جلوگیری از عرق سوز شدن در فصل تابستان
 
6-
میزان مصرف ویتامین E باید افزایش پیدا کند و به روزی حداقل 500 میلی گرم برسد (از طریق مواد غذایی) .مصرف مکمل ویتامین E باید تحت نظر پزشک باشد.

7-
برای پیشگیری از عرق سوز شدن، از بودن در محیط های گرم دوری کنید و به جاهای دارای سایه و تهویه مناسب، پناه ببرید.

8-
توصیه می شود در ساعات اوج گرما  حدود ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر، از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید خودداری کنید تا کمتر دچار عرق سوز شوید.

9-
از آنجا که عرق سوز در آب‌وهوای گرم و مرطوب ایجاد می شود، به افرادی که در این مناطق زندگی می کنند توصیه می شود که در محیط های گرم، نشاسته آرد ذرت را روی پوست خود بپاشند تا از عرق سوز شدن پیشگیری کنند.

10-
از صابون هایی که پوست را خشک می کنند، برای تمیزکردن نواحی عرق سوز شده استفاده نکنید، زیرا عرق سوز آن مناطق را بدتر می کند.
لباس مناسب نوزاد در تابستان.

11-
از پوشیدن لباس هایی از جنس نایلون یا پلاستیک، در آب و هوای گرم و یا هنگام ورزش  خودداری کنید، زیرا احتمال عرق سوز را افزایش می دهند .
 
12-
دوش گرفتن با آب سرد می تواند تا حدی ناراحتی ناشی از عرق سوز را کاهش دهد.

13-
استفاده از کمپرس آب سرد (مثل حوله خیس شده در آب سرد) را فراموش نکنید، زیرا خارش و سوزش ناشی از عرق سوز را تا حد زیادی کاهش می دهد.

14-
از لباس های نخی و نازک در هوای گرم استفاده کنید تا هوا به خوبی در بدن جریان داشته باشد.
  جلوگیری از عرق سوز شدن در فصل تابستان
 

15-
پوست عرق سوز شده را باز نگه دارید و روی آن را کاملا نپوشانید.

16-
از پوشیدن لباس های تنگ که سبب آزار منطقه عرق سوز می شود، جدا خودداری کنید. لباس های گشاد و آزاد انتخاب کنید تا هوای کافی به آن مناطق برسد و سریع تر بهبود پیدا کند.

17-
استحمام صبحگاهی یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از عرق‌سوزشدن در فصل تابستان است، زیرا موجب باز‌شدن منافذ پوست و دیر بسته‌ شدن آنها، تعریق کمتر می‌شود.
 
 
 جلوگیری از عرق سوز شدن در فصل تابستان
 

18-
هرگز مناطق عرق سوز شده را نخارانید، زیرا خاراندن آنها سبب عفونت می شود و ممکن است پزشک، برای از بین بردن عفونت مجبور به تجویز آنتی بیوتیک شود.

19-
دم کرده نعنا تهیه کنید و پارچه ای تمیز را با آن خیس کنید و روی نواحی عرق سوز شده قرار دهید. همچنین می توانید دم کرده نعناع را به طور مستقیم، روی پوست عرق سوز شده بریزید تا تاثیر مطلوب خود را بگذارد.

20-
یک عدد خیار را قطعه قطعه کنید. دو قاشق غذاخوری آب لیمو ترش را در یک لیوان آب حل کنید. سپس چند قطعه از خیارها را درون محلول آب و لیمو قرار دهید و پس از چند دقیقه، خیارها را خارج کرده و مدت 10 تا 15 دقیقه روی مناطقی از پوست که عرق سوز شده، قرار دهید. سعی کنید این کار را حدود 2 تا 3 بار در طول روز تکرار کنید تا تاثیر مطلوبش را روی بهبودی پوست بگذارد.

نکته

اگر نواحی عرق سوز شده پوست، پس از چند روز و بعد از عمل به موارد گفته شده در بالا، بهبود نیافت و یا بدتر شد، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.
 
 
 منابع: salamat news
tebyan 
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار