اهواز در آتش، زابل زير خاک است
کد خبر: ۷۸۱۵۳
تاریخ انتشار: 2017 July 02    -    ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
بعد از ركوردشكني جهاني دماي اهواز، ديروز زابل هم به خاطر آغاز توفان ١٢٠ روزه معروف سيستان، خبرساز شد.
 
رييس مركز فوريت‌هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي زابل در همين خصوص گفت: با شدت گرفتن توفان و گرد و خاك از ساعت هفت بامداد روز جمعه تا ساعت هفت بامداد شنبه، افزون بر هزار نفر به مراكز درماني منطقه سيستان (زابل، هيرمند، زهك، نيمروز و هامون) مراجعه كردند. غلامعلي رفعت افزود: ٦٥ نفر از مجموع اين افراد در مراكز درماني بستري و بقيه به صورت سرپايي درمان و مرخص شدند. وي اظهارداشت: با آغاز بادهاي ١٢٠ روزه در شهرهاي شمالي سيستان وبلوچستان آمار مراجعه روز به روز به مراكز درماني افزايش پيدا مي‌كند.
 
رييس مركز فوريت‌هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي زابل تصريح كرد: افراد مراجعه‌كننده بيشتر بيماران تنفسي و چشمي بودند. معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي زابل نيز در اين رابطه از مردم به ويژه سالمندان و خردسالان خواست تا در حد ممكن در شرايط جوي نامساعد از منزل خارج نشود.
 
جواد اكبري‌زاده افزود: تمام مراكز بهداشتي و درماني شهرهاي زابل، زهك، هيرمند، هامون و نيمروز در آماده‌باش بسر مي‌برند و به مردم خدمات‌رساني مي‌كنند. وي تاكيد كرد: مردم در صورت خروج از منزل از ماسك استاندارد «ان ٩٥» استفاده كنند تا آسيب‌هاي گرد و خاك را تا حدودي كاهش دهد. در همين باره كارشناس هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: وزش باد به نسبت شديد همراه با گرد و خاك از امروز مجددا منطقه سيستان در شمال استان را فرا گرفت.
 
رضا آزادمنش افزود: اين وضعيت براي شهرهاي زابل، زهك، هامون، هيرمند و نيمروز در شمال استان تا روز چهارشنبه ادامه دارد. وي اظهارداشت: پيش بيني مي‌شود در اين مدت سرعت وزش باد در منطقه سيستان به ٧٥ تا ٨٥ كيلومتر در ساعت برسد. يكي از ساكنين زابل نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص وضعيت اين شهر در روزهاي اخير گفت: هر سال در زابل بادهاي موسمي زندگي مردم را مختل مي‌كند ولي با اين حال مسوولان هيچ اقدام خاصي براي كاهش آثار اين پديده طبيعي انجام نداده‌اند. وي افزود: امسال هم از روز جمعه و با شدت گرفتن وزش باد ١٢٠ روزه، راه‌هاي بين‌شهري و به‌خصوص در روستاها، عملا غيرقابل استفاده شده‌اند.
 
اين شهروند زابلي در مورد تعداد شهرونداني كه به مراكز درماني مراجعه كرده‌اند نيز گفت: من فكر مي‌كنم آمار بايد خيلي بيشتر از اينها باشد چون گرد و غبارخيلي شديد است. البته اين بادها براي ما طبيعي است ولي به هر صورت مي‌شود با اتخاذ تدابيري مانند كاشت درختان گز يا مالت‌پاشي، از انتشار آنها جلوگيري كرد.
 
اهوازي‌ها همچنان در آتش
 
در كنار سيستان، گرماي شديد اهواز نيز همچنان درحال ركوردزني است و ديروز به ٥٤ درجه رسيد. اما خيلي‌ها معتقدند كه دماي هوا در اين شهر بسيار بيشتر از اين رقم‌هاست. بهادري، مديركل هواشناسي استان خوزستان با تاييد اين موضوع گفت: معيار اصلي سنجش دما در همه دنيا، ميزان دماي هوا در سايه است، دماي استان خوزستان در سايه ٥٤ و در آفتاب ٦٧ درجه است. واشنگتن‌پست نيز به نقل از يك كارشناس موسسه هواشناسي فرانسه نوشت: دماي شهر اهواز مركز خوزستان در روز پنجشنبه گذشته به حدود ٥٤ درجه سانتي‌گراد رسيد كه چنين دماي هوايي حداقل در ١٠سال اخير در هيچ نقطه‌اي از ايران ثبت نشده و بي‌سابقه بوده است.
 
البته پيش از اين در سطح جهان چنين دماهايي در نقاطي نظير «دره مرگ» امريكا و «العزيزيه» ليبي تجربه شده است. همچنين «كوروش بهادري» مديركل هواشناسي خوزستان در اين خصوص با تاكيد بر اينكه «از شنبه تا اواخر هفته دوباره شاهد افزايش دماي هوا دربيشتر نقاط استان خواهيم بود»، گفت: روز چهارشنبه گذشته دماي هواي اهواز به ٥٤ درجه سانتي‌گراد رسيد و اهواز گرم‌ترين شهر جهان بود.
 
روزنامه ايران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار