شیوع نگران‌کننده MS کودکان در کشور
کد خبر: ۷۸۱۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 July 02    -    ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
دکتر محمدمهدی ناصحی MS را یک بیماری مربوط به اختلال در سیستم ایمنی دانست و گفت: در این بیماری سیستم ایمنی فرد دچار اختلال می‌شود و به همین دلیل میلین یا غلاف عصب از بین می‌رود.

وی ادامه داد: تخریب غلاف عصب منجر به اختلال در عملکردهای فرد خواهد شد که با تظاهرات و عوارض مختلفی مانند آتاکسی یا ناهماهنگی و بی نظمی حرکات عضلات، اختلال در راه رفتن، تشنج، اختلالات حرکتی و حسی و سایر تظاهرات عصبی همراه است.

ناصحی، سن بروز بیماری MS را در سنین جوانی به بالا دانست و خاطرنشان کرد: ولی 2 تا 5 درصد موارد مبتلا به این بیماری در سنین کمتر از 16 سالگی در سنین کودکی و نوجوانی مشاهده شده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اعصاب کودکان بیمارستان مفید با ابراز تاسف از اینکه بیماری MS در کودکان پیشرونده است، یادآور شد: این بیماری در سنین کودکی و نوجوانی در وضعیت بهبود یابنده و یا عود کننده مداوم همراه است که این امر می‌تواند در کودکان ایجاد ناتوانی کند.

ناصحی با تاکید بر ضروت تشخیص و درمان زودرس این بیماری در کودکان مبتلا، تشخیص زودهنگام آن را منجر به پیشگیری از ناتوانی‌های بعدی دانست.

شیوع نگران‌کننده MS‌ در کودکا
ن

ناصحی، با بیان اینکه این بیماری علاوه بر بزرگسالان،‌ کودکان در سنین پایین را نیز مبتلا می‌کند، ادامه داد: متاسفانه شیوع این بیماری در سال‌های اخیر در میان کودکان بیشتر شده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دلیل این امر را نامشخص دانست و اضافه کرد: اینکه آیا عوامل محیطی در بروز این بیماری در کودکان نقش دارد و یا سایر عوامل، مشخص نیست؛ ولی بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تعداد کودکان مبتلا به بیماری MS نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و شیوع آن نگران‌کننده است.

وی به بیان وضعیت شیوع این بیماری در کشور پرداخت و یادآور شد: بر اساس آمارهایی که تاکنون به دست آورده‌ایم، در شهرهای تهران و اصفهان شیوع این بیماری بیشتر است.

این فوق تخصص اعصاب کودکان از اجرای طرح تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: به منظور بررسی میزان شیوع بیماری MS در کودکان اجرای طرح ملی در این زمینه را در دستور کار داریم.

ناصحی اجرای این طرح ملی را از نیمه دوم سال جاری در کشور دانست و یادآور شد: مدت اجرای این طرح 3 ساله است که با هدف شناسایی کودکان مبتلا به MS اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این مطالعات از جنبه‌های اپیدمیولوژیکی و بالینی این بیماری مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: میزان پاسخ به درمان‌ها و علل موثر در ایجاد بیماری MS از دیگر موارد بررسی در این تحقیق ملی است.

ناصحی تاکید کرد: قصد داریم که از نتایج به دست آمده نه تنها در کشور بهره‌برداری کنیم، بلکه به مجامع بین‌المللی نیز ارائه دهیم؛ چرا که در دنیا در زمینه MS کودکان تحقیقات زیادی انجام نشده است.

روش‌های تشخیص

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اعصاب کودکان بیمارستان مفید تشخیص بالینی و MRI را از مهمترین روش‌های درمانی این بیماری نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن روش‌های دیگری مانند انجام آزمایشات مایع نخاعی، چشم و گوش ما را برای نزدیک شدن به تشخیص یاری می‌رساند؛ ولی پایه تشخیصی ما روش‌های بالینی و MRI است.

وی با تاکید بر ضرورت تشخیص زودهنگام این بیماری در کودکان، گفت: تشنج، ضعف اندام، اختلال در اندام و یا تاری دید از جمله کلیدهای تشخیص بیماری MS کودکان برای پزشکان است که با انجام MRI تایید می‌شود.

به گفته این فوق تخصص اعصاب کودکان، هر چه MRI کیفیت بالاتری داشته باشد، پزشک می‌تواند نتیجه بهتری از معاینه بیمار بگیرد و در صورتی که تلفیقی از این دو باشد، کمک بیشتری به تشخیص دقیق‌تر خواهد کرد.

روش درمان


ناصحی با تاکید بر اینکه در دنیا تحقیقات زیادی از لحاظ پژوهشی و درمانی در زمینه این بیماری انجام شده و در ایران نیز در درمان آن پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است، ادامه داد: زمانی که تشخیص زود هنگام‌تری نسبت به این بیماری داشته باشیم، می‌توانیم روند پیشرونده سریع این بیماری را کنترل کنیم.

به گفته این محقق، با تشخیص زودهنگام می‌توان 40 تا 50 درصد بیماری MS را در کودکان مهار و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور توجه کمتری نسبت به بیماری MS در حوزه اطفال صورت می‌گیرد، یادآور شد: بر این اساس ‌در بسیاری از موارد تشخیص این بیماری 4 تا 5 سال با تاخیر صورت می‌گیرد؛ یعنی در زمانی تشخیص داده می‌شود که این بیماری اثرات خود را بر روی بیمار بر جای گذاشته است، در این وضعیت پزشک اقدام به درمان بیمار می‌کند.

ناصحی خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی تعداد پلاک‌های مغزی کودک مبتلا چندین برابر شده است و ما به تازگی متوجه شدیم کودک به MS مبتلا شده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: برای جلوگیری از این امر باید نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینارها و اطلاع‌رسانی عمومی اقدام شود تا جامعه پزشکی و مردم بدانند که مراجعه و تشخیص زودهنگام به پزشک کمک شایانی در درمان خواهد بود.

ارائه پروتکل درمانی

معاون پژوهشی مرکز علوم اعصاب کودکان بیمارستان مفید از ارائه پروتکل درمانی برای MS کودکان خبر داد و گفت: این پروتکل درمانی نزدیک به پروتکل‌های درمانی بزرگسالان است و داروهایی که برای MS بزرگسالان تجویز می‌شود، با اعمال محدودیت‌هایی برای درمان ام اس کودکان استفاده می‌شود.

وی یکی از چالش‌های این مرکز را نبود دستگاه MRI در بیمارستان مفید دانست و اظهار کرد: این امر باعث شده است که بیماران برای انجام تصویربرداری پیشرفته به سایر مراکز هدایت شوند که این امر تاخیر در تشخیص این بیماری را به دنبال دارد. 
ايسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
0
یکی از عوامل اصلی این بیماری کمبود ویتامین Dاست استرس هم نقش بسزایی دارد وبیشتر در خانمها دیده میشود که به خاطر نوع پوشش خانمها که مانع رسیدن افتاب به بدن میشود .........خانواده ها هم که بیشترشون به خاطر مسائل مادی کمتر از لبنیات استفاده میکنند واین هم خودش بسیار مهم است وصدا وسیما بجای اینکه تبلیغ مواد غذایی سالم رو پخش کنه فقط چیپس وپفک که بسیار خطرناکه تبلیغ میکنه ومهمترین .....نبود مسئول دلسوز و مافیای دارو...........دستی دستی دارن همه رو گرفتار بیماریهای مختلف میکنند ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار