اگر در حال سخنرانی مسخره شدید چگونه رفتار کنید؟
کد خبر: ۷۸۱۲۲
تاریخ انتشار: 2017 July 02    -    ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
آموزش سخنرانی و فن بیان؛
بیشتر وقت ها این جور افراد فقط احتیاج به توجه دارند و فقط می خواهند به نوعی جلب توجه بکنند که در جمع و بخصوص توسط سخنران دیده بشوند، بنابراین آن چیزی که آنها می خواهند در وهله اول خیلی راحت می توانیم یک مقدار کم رنگتر به آنها بدهیم. خب چیزی که خیلی مهم است بلافاصله بعد از اینکه لبخند جمعی تمام شد صحبت خودمان را طبق برنامه ادامه می دهیم.
مواجه با تمسخر دیگرانبه گزارش «تابناک با تو»؛ جایی که همه تلاش می کنیم بیشتر و موثرتر از یک نفر باشیم تا دنیا را جای بهتری برای زیستن بکنیم. موردی که امروز می خواهم در مورد آن صحبت بکنیم، یکی از بحران های متدوال در سخنرانی هست که عموما برای خیلی از ما پیش می آید.

شرایط به این صورت است که گاهی شخصی در سخنرانی شما پیدا می شود که به اصطلاح می خواهد کمی دلقک بازی و یا خوشمزگی از خودش بروز بدهد

و گاها جواب سوالات شما را با حالت طنز میدهد و یا در حین صحبت شما وارد می شود و صحبت های طنز، جملات به اصطلاح جوک و لطیفه را مرتب بیان می کند.

و به نوعی اگر شما بلد نباشید که چطور با او برخورد کنید، احتمال دارد که کنترل و مدیریت سخنرانی را از دست بدهید.
 
 طرز برخورد با افراد مسخره کننده در یک جمع چگونه باید باشد؟
 

مدیریت بحران افراد مسخره کننده به روش خلبانان

فرض کنید که یک خلبانی، خلبان یک پرواز مسافربری هستید و مسئولیت جان و سلامتی تمام مسافران هواپیما به عهده شما است و در حین پرواز با یک ایراد و یا یک آلارم که شما را از یک ایراد و یا یک نقص فنی آگاه می کند، مواجه می شوید. مسلما یک خلبان کارکشته و زبده هرگز تصمیم سریع و عجولانه ای نمی گیرد و ممکن است که یک شخص عادی بگوید که خب کاری به این قطعه ای که دارد ایراد را اعلام می کند ندارم و یا اینکه اصلا این قطعه را خاموش کن و یا از مدار خارج بکن!

این می تواند خطر خارج شدن مدیریت پرواز را در ادامه داشته باشد. اما یک سخنران هم میتواند مثل یک خلبان خیلی خیلی در اوج باشد و خب مسئولیت مدیریت آن مخاطبان را در سخنرانی خودش به عهده داشته باشد. در حقیقت باید از تکنیک هایی که خلبان ها استفاده می کنند به عنوان سخنران استفاده بکنید.
 
 
اگر در حال سخنرانی مسخره شدید چگونه باید رفتار کنید؟ 
 
 
خلبان وقتی ایراد را می بیند شروع می کند به بررسی کردن  و بلافاصله متوجه می شود که ایراد عیب بسیار بسیار اورژانسی هست و یا اطلاع از عیبی است که ممکن است در چند دقیقه آینده پیش بیاید و بنابراین آنجا تصمیم میگیرد که حالا چه برخوردی با آن ایراد و یا نقص فنی بکند.

خب، در پرواز ما و در حقیقت در سمینار ما، در سخنرانی ما شخصی از حضار شروع می کند به اصطلاح خوشمزگی و جوک تعریف کردن و جواب های طنز به سوالات ما دادن.

مسلما خیلی از سخنران ها چیزی که الان وجود دارد، به شدت با آن شخص برخورد می کنند مثل خلبان ناشی که خیلی سریع می خواهد آن قطعه را از مدار خارج کند و به هیچ عنوان مطلع نیستند که این به ضرر آن پرواز و به ضرر آن سمینار خواهد بود، بنابراین این کار به هیچ عنوان کار منطقی و کار عاقلانه ای نیست.
 
راهکارهای مختلف وجود دارد که من می خواهم اینجا چند نمونه از بهترین راهکارها را با همدیگر بررسی بکنیم.

راهکار اول

اولین راهکاری که باید حتما مد نظر قرار بدهیم این است که: با آن شخص و با آن ایراد مقابله نکنیم. بررسی بکنیم ببینیم که موضوع چه چیزی است. خیلی وقت ها این جور افراد فقط احتیاج به توجه دارند و فقط می خواهند به نوعی جلب توجه بکنند که در جمع و بخصوص توسط سخنران  دیده بشوند، بنابراین آن چیزی که آنها می خواهند در وهله اول خیلی راحت می توانیم یک مقدار کم رنگتر به آنها بدهیم.

می توانیم از انرژی آنها به نفع سمینار استفاده کنیم به این صورت که اگر چیز خنده داری گفتند کمی با آنها همراهی می کنیم و لبخند می زنیم و خب این فرصت را میدهیم که حتی جمع هم به حرف آنها عکس العمل نشان بدهند و بخندند و خب چیزی که خیلی مهم است بلافاصله بعد از اینکه لبخند جمعی تمام شد صحبت خودمان را طبق برنامه ادامه می دهیم.
 
طرز برخورد با افراد مسخره کننده در یک جمع چگونه باید باشد؟

راهکار دوم

مورد بعد اینکه ما می توانیم در حین سخنرانی و در فرصت های مختلفی که برای ما پیش می آید بارها و بارها دوباره از انرژی آن شخص استفاده کنیم .

حرف ها و موارد مختلف را به آن شخص ارجاع بدهیم و از او بخواهیم حرف خنده دار را دوباره تکرار کند و یا خودمان آن کار را انجام بدهیم.
 
این همان توجهی است که آن شخص می خواهد و ما در حقیقت با این کار داریم به او توجهی که خواهان آن است را می دهیم.

راهکار سوم


مورد سوم این است که حتما زمانی که آن شخص دارد از خودش به اصطلاح خوشمزگی ها را بروز می دهد و آن حرف های خنده دار را می زند بعد از کمی همراهی به او یادآوری کنیم که هدف از سخنرانی چیست و از او بخواهیم که به انتظارات  ما توجه بکند حالا نوبت او است که با ما همکاری بکند.

با ترفندهای مختلف هم از طریق شوخی و طنز و هم گاهی کمی جدی تر می توانیم به او یادآوری بکنیم و از او بخواهیم که با ما همراهی بکند و خب زمانی که شما دارید فرصت های مختلفی را برای او بوجود می آورید به احتمال خیلی زیاد آن شخص با شما همراه خواهد بود.
 
 طرز برخورد با افراد مسخره کننده در یک جمع چگونه باید باشد؟

این سه راهکار برای همراهی با آن شخصی است که می خواهد یک مقدار توجه جمع را به خودش جلب بکند، اما گاهی وقت ها پیش می آید که آن شخص به هیچ عنوان هیچ کدام از این راهکارها را نمی پذیرد و شما می بینید که او دارد مدیریت آن برنامه و آن سخنرانی را بهم می زند.
رفتار قاطعانه با کسانی که سخنرانی را به تمسخر می‌گیرند آنجا زمانی است که لازم است که یک مقدار جدی تر با آن برخورد بکنید.

در این حالت، بهترین کاری که می توانیم بکنیم این است که در حین صحبت کردن قدم بزنیم و به سمتش برویم و دستی روی شانه اش بگذاریم و چیزی در گوشش بگوییم و یا اینکه از او بخواهیم اجازه بدهد که من بحث را ادامه بدهم.

حالا در ساعت استراحت با هم صحبت می کنیم یا اگر زمانی وجود دارد مثل استراحت از او بخواهیم که اجازه بدهد یک مقدار بحث ما جدی تر بشود. آخر جلسه فرصتی می دهیم که یک مقدار با همدیگر همراه باشیم.
 
 
منبع: bahrampoor.com
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار