مرگ ماهی‌ها موضوع تازه‌ای در کیش
کد خبر: ۷۸۰
تاریخ انتشار: 2015 May 20    -    ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
رئیس اداره دامپزشکی منطقه آزاد کیش گفت: تلفات ماهی‌ها در سواحل کیش بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم ماهی غیرخوراکی از گونه ساردین ماهیان نبوده و اخبار مبنی بر اتلاف انواع ماهیان و لاک‌پشت‌ها کذب محض بوده است.

سیدعلی سیفی، با اعلام خبر فوق گفت: بر اساس مشاهدات و پایش این اداره و اداره محیط زیست کیش محدوده تلفات قابل مشاهده این ماهی‌ها در جنوب جزیره کیش حدود ۳۰۰ متر بوده و نهایتاً حدود ۳۰۰ کیلوگرم این‌گونه ماهی غیرخوراکی از بین رفته است.

رئیس اداره دامپزشکی کیش افزود: اخبار مبنی بر اتلاف انواع ماهیان و لاک‌پشت‌ها کذب محض بوده و نتایج علت تلف شدن این مقدار ماهی نیز با ارسال نمونه‌های آب و ماهی‌ها به آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی کشور در دست بررسی است.

**ممکن است بر اثر تغییر ناگهانی درجه حرارت هوا و شوک حرارتی این اتفاق رخ داده باشد

مریم محمدی، رئیس اداره محیط زیست کیش نیز وجود هرگونه آلودگی آب‌های سواحل از منشأ جزیره کیش را تکذیب کرد و گفت: جزیره کیش به‌عنوان جزیره سبز شناخته شده است و از این بابت می‌تواند الگوی سایر مناطق نیز باشد.

رئیس اداره محیط زیست جزیره کیش افزود: باتوجه به گونه تلف‌شده (گونه غیرخوراکی و غیرتجاری) و همچنین تعداد اندک آن نسبت به جمعیت گله‌های میلیونی این گونه، احتمال آنکه این اتفاق بر اثر تغییر ناگهانی درجه حرارت هوا و شوک حرارتی بوده باشد، بسیار است. با این وجود با توجه به حساسیت ویژه اکوسیستم دریایی در جزایر و اهمیت حفاظت محیط زیست دریایی خصوصاً در منطقه آزاد کیش موضوع با دقت در دست بررسی است.

محمدی همچنین با اشاره به سوابق موجود تلفات ساردین ماهیان در برخی سواحل جنوبی کشور، گفت: چنین رخدادهایی با ابعاد بسیار بیشتر در سواحل کشور و جهان غیرطبیعی نبوده است.

**تاکنون هیچ آلودگی زیست‌محیطی در خصوص مرگ ماهی‌های کیش مشاهده نشده است

محمدعلی اعتمادنیا مسئول شیلات جزیره کیش درخصوص مرگ ماهی‌ها در این جزیره اظهار داشت: چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت با اعلام مشاهده ماهی‌های مرده توسط ناظران و بازرسان ادارات شیلات و محیط زیست در بخشهایی از سواحل جنوبی جزیره کیش بلافاصله به‌اتفاق رئیس اداره محیط زیست کیش، سیفی رئیس اداره دامپزشکی این جزیره و دو تن از صیادان بومی وقدیمی کیش از این محل بازدید کردیم.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ آلودگی زیست‌محیطی در خصوص مرگ ماهی‌های کیش مشاهده نشده است، افزود: طی بازدید با نمونه‌برداری از ماهی‌های مرده و نیمه‌جان و تهیه گزارش کامل از این اتفاق که درمسیری به‌طول ۱۵۰۰ متر از کرانه ساحلی کیش روی داده بود کلیه مستندات را به اداره کل شیلات هرمزگان ارسال و نسبت به بررسی شواهد امر با هدف روشن شدن علت موضوع اقدام کردیم.

اعتمادنیا تصریح کرد: حجم کل ماهی‌های مرده در این اتفاق ۳۰۰ کیلوگرم بود و این ماهی‌ها از خانواده ساردین به‌طول حداقل ۶ و حداکثر۱۲ سانتی‌م‌تر بودند که استفاده خوراکی نداشته و غذای ماهی‌های بزرگ‌تر در دریا هستند.

مسئول شیلات جزیره کیش تأکید کرد: براساس قراین موجود در محیط هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی یا لکه‌های نفتی مشاهده نشده و با توجه به اظهارات صیادان قدیمی جزیره کیش این اتفاق در سنوات گذشته هم روی داده است و احتمال داده می‌شود با توجه به وجود جریانات دریایی در این زمان از سال، تغییر دما و کمبود اکسیژن در آب علت مرگ ماهی‌های ضعیف‌تر شده است.

وی گفت: نمونه برداری از این ماهی‌ها در چند نوبت دیگر هم تکرار شد و درحال حاضر نیز منتظر دریافت نتایج بررسی‌های مرکز تحقیقات شیلات هرمزگان و روشن شدن علت دقیق مرگ ماهی‌ها هستیم.

به‌گفته اعتمادنیا مرگ ماهی‌ها موضوع تازه‌ای در مناطق ساحلی نیست و در جزیره کیش با توجه به نظارت مستمر کار‌شناسان برای حفظ محیط زیست این جزیره، آلاینده‌های زیست‌محیطی در هیچ قسمتی از سواحل کیش وجود ندارد و در نزدیکی و زیر سکوهای نفتی هم هیچ‌گونه آلودگی نفتی مشاهده نشده و ماهیگیران کیش حتی برای صید ماهی شیر به این مناطق مراجعه می‌کنند.
منبع:موبنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار