حقیقتی شگفت از درک «زمان» توسط نوزاد انسان
کد خبر: ۷۷۷۹۶
تاریخ انتشار: 2017 July 03    -    ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
درک نوزاد از "زمان" شبیه به راه افتادن او، مرحله به مرحله و شبیه «تاتی تاتی» کردن است. از بسیاری جهات، توانایی درک زمان مانند توانایی حرکت کردن است، ابتدا می خزید، سپس چهار دست و پا حرکت می کنید و در نهایت می‌ایستید و قدم برمی دارید، و در آخر می توانید برقصید یا فوتبال بازی کنید.

حقیقتی شگفت انگیز از نوزاد انساناختصاصی«تابناک با تو»؛ بیایید به دورانی برگردیم که شما نوزاد بودید و زندگیتان فقط در عوض کردن های مداوم کهنه و پوشک خلاصه می شد. وقتی که یک نوزاد بودید "زمان" چیزی جز این برایتان نبوده‌ است.

 
 

اما مطالعات نشان می دهند با اینکه ما با حس "درک محض" و کامل از زمان به دنیا نیامده‌ایم، اما مغز ما برای این درک طراحی شده است. در واقع حتی نوزادان یک ماهه نیز احساسی از درک زمان از خود بروز می دهند.

مغز نوزادان هم «زمان» را درک می کند

تحقیقی درسال ۱۹۷۲ نشان داد که نوزادان به محض تولد، فواصل زمانی ساده ای را تجربه می کنند. این دقیقا به چه معناست؟ محققان گروهی از نوزادان یک ماهه را درون اتاقی قرار داده و هر لامپ را طی بازه‌های زمانی بیست‌ ثانیه خاموش می کردند. پس از گذشت آخرین بیست ثانیه، چراغ آخر را خاموش نکردند، ولی مردمک چشم نوزادان هنوز باز مانده بود؛ به این معنی که گویی مغزشان انتظار خاموشی دیگری را می کشید.


 

فرآیند درک نوزاد از "زمان" شبیه به راه افتادن او، مرحله به مرحله و «تاتی تاتی» کردن است
 
از بسیاری جهات، توانایی درک زمان مانند توانایی حرکت کردن است، ابتدا می خزید، سپس چهار دست و پا حرکت می کنید و در نهایت می‌ایستید و قدم برمی دارید، و در آخر می توانید برقصید یا فوتبال بازی کنید.

 به عنوان مثال تحقیقی در سال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسید که نوزادان در شش ماهگی می توانند تفاوت بین ۲ ثانیه و ۴ ثانیه را تشخیص دهند ( نسبت یک به دو). زمانی که به ده ماهگی رسیدند، می توانند بازه هایی با نسبت دو به سه را نیز متمایز کنند، مثل تفاوت ۱۰ ثانیه با ۱۵ ثانیه. جالب توجه است که این مهارت تا ۸ سالگی یا بیشتر پیشرفت نمی کند.


زمان برای کودکان بی قید و شرط، بی قاعده و بی انتهاست، به خاطر همین بعضی وقتها از درخواستهایشان به ستوه می آییم

اگر تا کنون شنیده‌اید که کودکتان از صندلی پشتی جیغ می کشد "پس چرا نمی رسیم " حتما تعجب کرده‌اید که چرا کودک ۳ یا ۴ ساله‌تان اینقدر در تخمین زمان ضعیف است.

 
 
 
محققین بر این باورند که این به دلیل آن است که درک زمان کوچولوی شما «بی قید و شرط» و بی قاعده است و هنوز از این بی قید و شرطی خارج نشده‌ است. به همین دلیل است که اگر تنها دقایقی قبل یک بسته چیپس کامل را قورت داده باشند، انتظار دارند که بسته‌ای دیگر از شما دریافت کنند، اما اگر به آنها بگویید که ۱۵ دقیقه‌ی دیگر به خانه‌ی مادربزرگ می رسیم، قادر به درک آن نخواهند بود. در واقع کارهایی که گاهی از بچه ها سر می زند و درخواست هایشان که گاهی کلافه ی مان می کنند به درک متفاوت آنها از زمان برمی گردد.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار