چرا باید دست از خیالپردازی برداریم و واقع گرا باشیم؟!
کد خبر: ۷۷۷۹۵
تاریخ انتشار: 2017 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
اگر تنها یکبار محض دلخوشی خیالبافی کنید مشکلی نیست. اما، وقتی اشخاص بیشتر درگیر رویاهای مثبت در مورد آینده‌شان میشوند، یا وقتی که تعداد این رویاها افزایش می‌یابد ، شروع به دست‌و‌پا زدن میکنند. دائما اسیر این حال بد شدن باعث میشود که امیدواری به آینده سخت‌تر گردد و بیشتر دست و پا بزنید.
چرا باید دست از خیالپردازی برداریم و واقع گرا باشیم؟!اختصاصی «تابناک با تو‌»؛جالب نیست که یک جستجوی ساده اینترنتی میتواند تبدیل به سیاهچاله‌ای شود که در آن برای سفری رویایی به آمریکای جنوبی برنامه‌ریزی میکنید، خانه‌هایی را زیر نظر میگیرید که تا سالها قادر به زندگی در آنها نخواهید بود، یا تصاویری از مراسم عروسی به شبکه‌ های اجتماعیتان وارد میکنید (در حالی که مجرد هستید)؟ با اینکه خیالپردازی در مورد آینده میتواند نوعی سرگرمی تلقی شود، یا حتی شادی به ارمغان بیاورد، تحقیقی در می ۲۰۱۷ نشان میدهد که رویاهای ظاهرا معصومانه، با گذشت زمان منتج به افسردگی میشوند.
 
چرا باید دست از خیالپردازی برداریم و واقع گرا باشیم؟!

رویا بافی و رویا بافی

نویسنده‌ی مقاله‌ی تحقیق یاد شده، رجینا میراندا از کالج هانتر، توضیح میدهد که تحقیقات گذشته روی " درک و تغییر انگاره‌های منفی (که شامل انگاره‌هایی در مورد آینده نیز میشدند) " متمرکز بودند، اما تحقیق وی در مورد این بود که چرا حتی خیالپردازیهای مثبت نیز میتوانند ما را به ولنگاری بکشانند. جواب تنها یک کلمه است، نشخوار فکری. در اصل، فکر کردن بارها و بارها و بارها به یک موضوع را نشخوار فکری میگویند .

چگونه ممکن است فکر کردن به چیزی بد باشد؟ فکر کردن به خانه‌ای در گرانترین شهر دنیا ؟ بی ضرر به نظر میرسد درست است؟ طبق تحقیق، هم بله و هم نه. میراندا و همکارانش بر این باورند که نشخوار فکری میتواند به دو سمت هدایت شود، مورد اول تفکر است، که به تفکراتی هدف‌دار اشاره میکند که به راه‌حل‌هایی واقعی ختم میشوند، و مورد دوم غرق شدن در رویاست، که در نهایت باعث میشود در حال بد دست‌و‌پا بزنیم.

چرا باید دست از خیالپردازی برداریم و واقع گرا باشیم؟!

 در حالی که ما اغلب رویاپردازی‌های خود را جزو مورد اول میدانیم، این تحقیق که روی ۲۶۱ دانشجوی دوره‌ی لیسانس صورت گرفت، نشان داد که لزوما اینگونه نیست.

 اگر تنها یکبار محض دلخوشی خیالبافی کنید مشکلی نیست. اما، وقتی اشخاص بیشتر درگیر رویاهای مثبت در مورد آینده‌شان میشوند، یا وقتی که تعداد این رویاها افزایش می‌یابد ، شروع به دست‌و‌پا زدن میکنند.دائما اسیر این حال بد شدن باعث میشود که امیدواری به آینده سخت‌تر گردد و بیشتر دست و پا بزنید.

قدرت عمل بیشتر از خیالبافی است

خب، اگر خرج سفر به پرو را خیلی ساده بررسی کنید، چرا باید به افسردگی منتهی شود؟ دو صورتی که این جستجو (خرج سفر) میتواند به افسردگی برسد توسط میراندا و همکارانش در مقاله‌شان آورده شده است.

صورت اول، اگر این جستجو را انجام دهید ولی به مواردی چون ذخیره‌ی پول برای سفر، برنامه‌ریزی برای گرفتن مرخصی و آماده کردن بدن خود برای مثلا کوهنوردی متعهد نباشید این شکست در رسیدن به هدف میتواند به افسردگی منتهی شود.

و اما صورت دوم، شاید اصلا خودتان هم میدانستید که سفر به پرو امکانپذیر نیست، اما به خود اذعان نمیکردید، چه ضد حالی اینطور نیست؟ میراندا البته خاطرنشان میکند که تحقیقات بیشتری باید انجام بگیرد، و حتی متذکر میشود که ممکن است که صورت سومی هم در کار باشد.

 
 
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار