آخرین اخبار از ادغام بانک‎ها
کد خبر: ۷۷۰۷۸
تاریخ انتشار: 2017 June 21    -    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: در دو روز گذشته شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه مشکلاتی برای مؤسسات ثامن و مهر اقتصاد ایجاد شده است که موجب نگرانی هایی شد. این اخبار فقط شایعه بود و بانک مرکزی قاطعانه از این دو حمایت می کند.
 
فرشاد حیدری افزود: در کشور بیش از 35 بانک رسمی و صاحب مجوز شامل بانک ها و مؤسسات اعتباری داریم که همه آن ها تحت نظارت بانک مرکزی هستند.
 
 
وی ادامه داد: در دو روز گذشته شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه مشکلاتی برای مؤسسات ثامن و مهر اقتصاد ایجاد شده است که موجب نگرانی هایی شد و هموطنان به این دو مؤسسه مراجعاتی داشتند.
 
حیدری تاکید کرد: این فقط شایعه بود و حمایت های لازم از این دو موسسه انجام شد و بانک مرکزی قاطعانه از این دو حمایت می کند.
 
وی افزود: طبیعی است که هر بانکی در هر جای دنیا اگر همه مشتریان در یک روز به آن مراجعه کنند و وجه خود را مطالبه کنند امکان پرداخت برای هیچ بانکی وجود ندارد زیرا اساساً بانک ها سپرده های مردم را دریافت و در جاهایی سرمایه گذاری می کنند و تسهیلات می پردازند و درصدی را به صورت نقد برای مصارف و نیازهای مشتریان نگه می دارند تا روزانه پرداخت هایی را داشته باشند.  
 
معاون نظارت بانک مرکزی گفت: این نگرانی مردم به برخورد قاطع بانک مرکزی با مؤسسات غیرمجاز در کشور برمی گردد که حسب قانون وظیفه بانک مرکزی است که با این مؤسسات غیرمجاز برخورد کند.
 
حیدری با بیان اینکه این برخوردها با قاطعیت در حال انجام است ابراز امیدواری کرد در پایان سال 1396 شاهد حضور هیچ مؤسسه غیرمجاز در عرصه اقتصادی کشور نباشیم.
 
وی با اشاره به اینکه ادغام بانکی را در دستور کار نداریم، افزود: ادغام برخی مؤسسه های مالی در جهت بهبود فرآیند است و باید با اجازه بانک مرکزی انجام شود و در ادغام ها کنترل، حسابرسی و نظارت می کنیم.
 
حیدری اضافه کرد: اگر قرار باشد ادغامی به سپرده گذاران لطمه وارد کند از آن جلوگیری می شود.
 
چهار مؤسسه مالی غیرمجاز تا پایان امسال ساماندهی می شوند

 
معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: تاکنون 134 مؤسسه مالی ـ اعتباری غیرمجاز در کشور ساماندهی شده اند و چهار مؤسسه باقیمانده نیز تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهند شد.
 
فرشاد حیدری در گفتگوی ویژه خبری افزود: بررسی ها درباره وضعیت دو مؤسسه در شرف کسب مجوز ثامن (ع) و مهراقتصاد در بانک مرکزی همچنان ادامه دارد.  
 
وی گفت: برای تعیین تکلیف وضعیت بانک های نظامی هم اقداماتی در دست انجام است.  
 
حیدری افزود: توافقات اولیه میان مؤسسات کوثر و میثاق میان خودشان صورت گرفته بود هرچند که ادغام شدن این دو مؤسسه نباید برای مردم و سپرده گذاران نگرانی ایجاد کند.  
 
وی گفت: ادغام مؤسسات مالی ـ اعتباری برای تشکیل مؤسسات قوی تر است.  
 
معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: انحلال یا ادغام مؤسسات مالی از سوی بانک مرکزی تماماً برای صیانت از حقوق سپرده گذاران صورت می گیرد.
 
حیدری گفت: مؤسسه کاسپین صرفاً برای ساماندهی هشت تعاونی منحل شده تشکیل شده و مصداق ادغام نیست.  
 
وی افزود: در مورد مؤسسات مالی مجاز هیچ مشکلی نداریم و عملکردشان تحت نظارت و کنترل بانک مرکزی است.  
 
حیدری با این حال تصریح کرد: مؤسسات غیرمجاز یک عارضه هستند و طبیعتاً ساماندهی آنها پیامدهای خاص خود را دارد.  
 
وی با اشاره به شکل گیری برخی مؤسسات مالی و اعتباری در دهه های 70 و 80 با مجوز وزارت تعاون گفت: از سال 83 و پس از تصویب قانون ساماندهی مؤسسات مالی، این تعاونی ها غیرمجاز تلقی شدند و باید از بانک مرکزی مجوز می گرفتند.  
 
حیدری با اشاره به تلاش بانک مرکزی در سال 90 بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار برای ساماندهی وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز افزود: در نخستین سال ساماندهی، 25 درصد نقدینگی کشور در این مؤسسات غیرمجاز بود در حالی که این رقم هم اکنون به 10 درصد کاهش یافته است و این نشان از قاطعیت بانک مرکزی در برخورد با مؤسسات مالی ـ اعتباری غیرمجاز است.
 
معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با تشکیل صندوق های قرض الحسنه موافق است اما معتقدیم تشکیل هر صندوق هم باید با مجوز بانک مرکزی باشد.  
 
حیدری افزود: در سال 97 بازار پولی ـ مالی کشور به طور کامل مجاز، قانونی و زیر نظر بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد.  
 
وی گفت: بانک ها و مؤسسات مالی از ثبات نسبی برخوردارند و هیچگونه مشکلی ندارند و تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند.  
 
معاون نظارتی بانک مرکزی از مردم خواست تحت تأثیر شایعات قرار نگیرند و به اندازه نیازشان به بانک ها مراجعه کنند و صرفاً به اطلاع رسانی های بانک مرکزی توجه نمایند.  
 
حیدری گفت: مؤسسات ثامن (ع) و مهر اقتصاد هم از ثبات نسبی برخوردارند و سپرده گذاران آنان نگرانی نداشته باشند.  
تسنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار