باکتری های نهفته در بطری های آب معدنی
کد خبر: ۷۷۰۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 June 21    -    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
روش‌های بهتری برای دوستی با محیط‌ زیست هست؛
شاید بهتر باشد که به طور کلی از بطری‌های پلاستیکی دوری کنید و سراغ چیزی به غیر از پلاستیک بروید. بطری‌های ساخته شده از استیل ضدزنگ اغلب دارای عایق دوجداره هستند، که هم آب را خنک نگه می دارند و هم از افزایش میکروب‌ها جلوگیری می کنند.

باکتری های نهفته در بطری های آب معدنی 
 
   اختصاصی «تابناک باتو»؛ به جای آنکه ظرف آب همراه داشته باشید، یک بطری آب معدنی می خرید. این کار زیاد به مذاق محیط زیست خوش نمی‌آید اما مشکلی نیست، وقتی آب آن را مصرف کردید، می توانید بارها بطری آن را پر از آب کنید، صرفه‌جویی کرده، بارها استفاده کنید و در نهایت آن را به دست بازیافت بسپارید، درست است؟
 
ما خبرهای تازه‌ای برای شما داریم، تحقیقات زیادی نشان می دهند که استفاده‌ی دوباره از بطری‌های پلاستیکی آب برای سلامتی مضرند.

احساس زرنگی نکنید: این موضوع ارتباطی به مواد شیمیایی تشکیل دهنده‌ی بطری ندارد.

قبل از اینکه داستان‌سرایی کنیم، اجازه بدهید موضوعی را صریح به شما عرض کنیم، این ادعا که دلیل عدم استفاده‌ی دوباره از بطری‌های پلاستیکی، ورود مواد شیمیایی به آب است، اثبات نشده.
 
در سال ۲۰۱۴، این چنین افسانه‌ای دست به دست در ایمیل‌های مردم می چرخید، با این ادعا که بطری‌های پلاستیکی حاوی دی اتیل هیدروکسیل آمین، یک سرطانزای بالقوه است. واقعیت این است که بطری‌های صنعتی و ظروف غذایی که در زندگی روزانه با آنها مواجه می شوید، از پلی‌اتیلن ترفنات ساخته می شوند، که اثری از دی اتیل هیدروکسیل آمین در آن نیست. حتی اگر اثری از این ماده در آن وجود داشت، به هیچ عنوان سرطانزا نیست.

بر اساس گفته‌های انجمن شیمیدانان آمریکا، پلی‌اتیلن ترفنات، تمام و کمال آزمایش می شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ‌گونه ماده‌ی مضری از بطری به محتویات آن ورود نکند.
 
باکتری های نهفته در بطری های آب معدنی
 

باکتری‌ها حمله کنید، آب سالم اینجاست

پس اگر جای نگرانی در مورد مواد شیمیایی بطری‌ها وجود ندارد، مشکل استفاده‌ی مجدد از بطری‌های پلاستیکی چیست؟ در حقیقت ساده تر از این حرف‌هاست، باکتری. هر بطری آبی، اگر شسته نشود، محل مناسبی برای تجمع میکروب‌هاست؛ برای نمونه، تحقیقی که در سال ۲۰۰۲ انجام گرفت و در یک مجله‌ی کانادایی به نام سلامت عمومی منتشر شد، نشان داد بطری‌های آب شخصی ۶۵ درصد از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، حاوی میزانی از باکتری‌هاست که از استانداردهای لازم برای سلامتی تجاوز می کنند. با اینکه در مورد بطری‌های این دانش‌آموزان بحث فقط بر سر شست‌وشو و نظافت است، بطری‌های پلاستیکی به‌ طور ویژه میزبان خوبی برای میکروب‌ها هستند. این به این دلیل است که بر خلاف بطر‌هایی که با قابلیت استفاده‌ی چند باره ساخته می شوند، بطری‌های پلاستیکی کم کم تجزیه می شوند، و این به باکتری‌ها فرصت تجمع می دهد.
 
 
باکتری های نهفته در بطری های آب معدنی
 
همان گونه که نویسندگان مقاله‌ای در سال ۲۰۰۷ گفتند، تجزیه‌ی روزانه‌ی ناشی از شست‌وشوی مکرر و استفاده‌ی دوباره منجر به نابودی ساختار فیزیکی پلاستیک می شود، ترک برمی دارد و یا به طور قابل مشاهده‌ای نازک می شود، باکتری‌ها در این ترک ها تجمع کرده و سلامتی را به خطر می‌اندازند.

آیا این به آن معناست که به جای بطری‌های یک‌با‌ر‌مصرف، بطری‌هایی با قابلیت استفاده‌ی مجدد بخریم؟ اینقدر زود تصمیم نگیرید. در این گونه بطری‌ها هم هنوز یک ماده‌ی شیمیایی مورد بحث وجود دارد. نام آن بیسفنول آ می باشد. مختل‌کننده‌ی غدد درون‌ریز؛ ماده‌ای که رفتار هورمون‌ها در بدن شما را مختل می کند.

مؤسسه‌ی ملی علوم سلامت محیط زیست خاطرنشان می سازد، یک بررسی در سال ۲۰۰۸ این گونه بیان می کند که نگرانی هایی در مورد اثرات بیسفنول آ روی مغز، رفتار و غده‌ی پروستات جنین، نوزادان و کودکان وجود دارد.

البته باید تحقیقات بیشتری انجام بگیرد، ولی فعلا، فکر خوبی است که از بطری‌هایی با قابلیت استفاده‌ی مجدد نیز فاصله بگیرید. بیسفنول آ قابلیت این را دارد که به درون پلاستیک‌های ساخته شده از پلی‌کربنات نفوذ کند، پلی کربناتی که ماده‌ی عمده‌ی ساخت بطری‌های پلاستیکی محکم است.

پس پاسخ چیست؟
 
شاید بهتر باشد که به طور کلی از بطری‌های پلاستیکی دوری کنید و سراغ چیزی به غیر از پلاستیک بروید. بطری‌های ساخته شده از استیل ضدزنگ اغلب دارای عایق دوجداره هستند، که هم آب را خنک نگه می دارند و هم از افزایش میکروب‌ها جلوگیری می کنند. اگر قصد دارید، سالم و سلامت بمانید، ایده‌ای عالی است که مقادیر زیادی آب بنوشید و عالی تر آنکه این آب مملو از باکتری‌های مضر نباشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
هر دم از این باغ بری میرسد .چند وقت پیش یک برنامه ای دیدم که پرفسوری ادعا میکرد که ما با نابودی باکتری ها خودمونو ضعیف ونابود میکنیم و با بچه هاش تو جنگل دنبال مدفوع حیوانات میگشت که بچه هاش بهش دست بزنند و از باکتری هاش مستفیض بشوند البته بیراه نمی گفت ولی افراط و تفریط تا کجا؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار