لغو پرواز هواپیماها به دلیل گرمای هوا در آمريكا
کد خبر: ۷۶۹۷۰
تاریخ انتشار: 2017 June 20    -    ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
گرمای شدید هوا بر توان هواپیما در تیک‌آف تأثیر می‌گذارد. از سویی دیگر ممکن است یک باند فرودگاه به اندازه کافی برای بلند شدن یک هواپیما طولانی نباشد.

 گرمای فوق‌العاده شدید شهر فونیکس در ایالت آریزونای آمریکا، 20 پرواز از خطوط هوایی مختلف را لغو کرد. این پروازها قرار بود از فرودگاه بین‌المللی اسکای هاربر انجام گیرد. براساس دستورالعملل خطوط هوایی آمریکا، شرکت‌های مختلف هوایی می‌توانند برای پروازهای محلی خود از هواپیماهای بمیردیر (Bombardier) مدل سی.آر.جی (crj) استفاده کنند. با توجه به اینکه دمای عملیاتی این مدل از هواپیماها 118 درجه فارنهایت است و پیش‌بینی دمای هوا در این شهرها برای عملیات موتور هواپیماها تا 120 درجه فارنهایت می‌رسد، این مدل هواپیماها در عرض سه ساعت یعنی ساعت 3 تا 6 عصر نمی‌توانند پرواز داشته باشند. مشتریان پروازهای لغو شده باید یا شرکت هوایی خود را تغییر دهند یا بلیط خود را پس بگیرند.

گرمای شدید هوا بر توان هواپیما در تیک‌آف تأثیر می‌گذارد. هوای گرم اگرچه سنگینی کمتری نسبت به هوای سرد دارد، اما موتور هواپیما در دماهای بالاتر باید انرژی بیشتری صرف کند تا نیروی لازم در تیک‌آف را پیدا کند. و از سویی دیگر ممکن است یک باند فرودگاه به اندازه کافی برای بلند شدن یک هواپیما طولانی نباشد.

شرکت‌های هوایی روز شنبه نسبت به ورود موج جدید گرما هشدار داده بودند و به مسافران توصیه کرده بودند به گونه‌ای ساعت پرواز خود را تنظیم کنند که در آن سه ساعت بعدازظهر در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه نباشد. تغییر پروازها رایگان بود.

این اتفاق، یادآور رکورد تاریخی ثبت گرمای 122 درجه فارنهایت (50 درجه سانتیگراد) در شهر فونیکس در روز 26 ژوئن 1990 بود که بسیاری از هواپیماها را زمین‌گیر گرد. به نظر می‌رسد توان عملیاتی موتور هواپیماهای بزرگتر از مدل‌های ایرباس و بوئینگ در چنین دمایی تحت تأثیر قرار نگیرند.
 
فردا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار