وقتی پله روسی به زندان سیاسی افتاد+عکس
کد خبر: ۷۶۷۷۱
تاریخ انتشار: 2017 June 19    -    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵
جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد در شرف برگزاری بود، رقابت‌هایی که پله در آن درخشید. این بازی‌ها نیز می‌توانست برای جوان روسی به نام ادوارد استرلتسوف درخشان باشد اما این اتفاق نیفتاد. او بعدها با نام "پله روسی" شناخته شد. مهاجم روسی بازیکن فوق العاده ای بود که دوران ورزشی اش تحت تاثیر یک اتفاق عجیب قرار گرفت. او نخستین بازیکن تاریخ لیگ روسیه بود که در ۱۶ سالگی گلزنی کرد. در ۱۷ سالگی با پیراهن تیم تورپدو مسکو برترین گلزن رقابت‌ها شد. در دو بازی نخست خود به همراه تیم ملی برابر تیم‌های سوئد و هند هت‌تریک کرد. استرلتسوف در کسب مدال طلا بازی‌های المپیک ۱۹۵۶ تیمش نقش تعیین کننده‌ای داشت. این رقابت‌ها بخشی از دوران درخشان مهاجم روسی بود.  
 
ویلا استرلتسوف 

تیم شوروی در سال ۱۹۵۸ تمرکزش روی جام جهانی سوئد بود. ویلا استرلتسوف در نزدیکی محل اردو این تیم قرار داشت. تنها یک روز مانده به پرواز تیم شوروی به سوئد ادوارد کاراهانوف پله روسی را به یک جشن دعوت کرد. دو بازیکن ملی پوش دیگر نیز او را همراهی کردند. اتفاقی که در آن ویلا رخ داد یک موضوع سری باقی ماند. با این حال آینده ستاره تیم ملی را تحت تاثیر قرار داد. او از تیم ملی کنار گذاشته شد و دو روز بعد یک مامور، استرلتسوف را به جرم آدم ربایی و رفتار خشونت‌آمیز با یک جوان به زندان سیاسی برد. بیشتر شاهدان چنین اتفاقی را رد و از استرلتسوف بی‌گناه دفاع کردند. آن ها تاکید کردند او اگر اعتراف کرده به خاطر شرایط موجود مجبور به این کار شده است. احتمالا به او وعده آزادی در صورت اعتراف داده بودند اما این اتفاق نیفتاده است.

به گفته برخی دیگر مهاجم روسی قصد داشت تورپدو را ترک کند تا به یکی از تیم‌های زسکا مسکو و یا دینامو مسکو بپیوندد. این دو تیم محبوب کمونیست ها بودند اما استرلتسوف این موضوع را رد کرد. در نهایت آن اتفاق باعث شد او در زندان سیاسی زندانی شود. تیم شوروی بدون ستاره خود به جام جهانی رفت. از گروهش صعود کرد اما در یک چهارم نهایی حذف شد.
۶ سال بعد (۱۹۶۴) دوران برزنف رسید و او پرونده استرلتسوف را بررسی کرد. پله روسی زمانی که زندانی بوN در کمپ لسونی با ماموران به شدت درگیر شد و به همین خاطر او را به کمپ دیگری انتقال دادند. استرلتسوف در آنجا شانس بیشتری داشت و محبوب شد. یک بار فوتبال بازی کرد و زندانیان به تحسین او پرداختند. به همین خاطر نامه‌های زیادی برای برزنوف فرستادند و از او تقاضا کردند مهاجم روسی را آزاد کند. در نهایت این اتفاق افتاد.

استرلتسوف یک سال پس از آزادی توانست به تیم تورپدو مسکو ملحق شود. با وجود دوری از میادین و ضربه های جسمی و روحی که در زندان سیاسی متحمل شده بود دوباره توانست به بهترین بازیکن کشورش تبدیل شود. تورپدو با استرلتسوف دومین جام خود در لیگ را فتح کرد. این قهرمانی در حالی به دست آمد که تیم روسی تنها دو بار شکست خورد و استرلتسوف ستاره این تیم بود. مهاجم روسی دوباره به تیم ملی بازگشت و ۳۵ گل در ۳۸ بازی به ثمر رساند. او در سال های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ به عنوان بهترین بازیکن سال شناخته شد. در این سال عضو تیم شوروی بود و توانست فینال یورو ۱۹۶۸ ایتالیا را تجربه کند.
استرلتسوف در نهایت با کارنامه‌ای درخشان بازنشسته شد. او شروع فوق‌العاده‌ای داشت اما بهترین سال های دوران ورزشی اش را در زندان سیاسی سپری کرد. دلیل این اتفاق تا به امروز به عنوان یک راز بزرگ در روسیه باقی مانده است.
 
 
جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار