آیا خورشید دارای یک قل ناهمسان بوده است؟!
کد خبر: ۷۶۷۷۰
تاریخ انتشار: 2017 June 19    -    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که خورشید دارای یک قل ناهمسان بوده است.
 این ستاره که "نمسیس"(Nemesis) نام دارد، در جهت مشابه با خورشید در کهکشان می‌چرخیده است.

Nemesis تاکنون یافته نشده اما محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که تمام ستارگان از جمله خورشید، به صورت جفت و دوتایی متولد شده‌اند.

ستارگانی مانند خورشید به صورت دوتایی و سه تایی متولد می‌شوند و ستاره شناسان و اخترفیزیکدانان هنوز از دلیل آن بی‌اطلاع هستند.

تجزیه و تحلیل جدیدی از دانشگاه هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا-برکلی(UC-Berkeley) نشان می‌دهد که در واقع، تقریبا تمام ستارگان از جمله خورشید ما به صورت دوقلو متولد می‌شوند.

یافته‌های این پژوهش در نشریه "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" و بر اساس مشاهده ستاره‌های تازه متولد شده در یک ابر بزرگ در صورت فلکی Perseus منتشر شده است.

ستاره‌ها در داخل ابرهای تخم مرغی شکل به نام "هسته‌های متراکم"(dense cores) متولد می‌شوند. این ابرهای گازی شکل پر گرد و غبار، نور ستارگان در داخل و اطراف آنها مسدود می‌کنند. اما خوشبختانه امواج رادیویی می‌توانند به این تاریکی نفوذ کنند.

دانشمندان اخیرا از امواج رادیویی برای نقشه برداری از تمام ستارگان جوان در Perseus استفاده کرده و محققان از این اطلاعات برای درک روابط بین ستارگان سنین مختلف استفاده کردند.

آنها دریافتند که این ستارگان دوتایی فاصله‌ای به میزان 75 میلیارد کیلومتر(500 AU) از یکدیگر دارند که این میزان 500 برابر فاصله میان زمین و خورشید است.

محققان این پژوهش اظهار کردند: Nemesis هرگز یافت نشد اما اگر این ستاره وجود داشته، از کشش گرانشی خورشید ما فرار کرده و در کهکشان راه شیری رها شده و هرگز دوباره دیده نشده است.
ميزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار