رتینوئید چه فوایدی برای پوست دارد؟
کد خبر: ۷۶۷۵۸
تاریخ انتشار: 2017 June 18    -    ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
اگر تا حدودی با محصولات مراقبت پوست آشنایی داشته باشید حتما نام رتینوئید را شنیده‌اید. شکلی از ویتامین آ که از دهه هفتاد میلادی به عنوان یک ماده ضدپیری پوست مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
رتینوئید چه فوایدی برای پوست دارد؟
«به گزارش تابناک باتو» میزان محصولات و کرم های ضد پیری نسبت به سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ که وارد بازار شده بودند، دو برابر شده است. این افزایش به این معنی است که زنان و آقایان از این محصولات بیشتر استفاده می کنند و به همین علت است که تعداد بیشتری از کرم های ضدپیری وارد بازار شده است. اگر به ترکیبات این محصولات دقت کنیم متوجه این موضوع خواهیم شد که رتینوئید ماده مشترکی است که در همه ی این محصولات وجود دارد. در این مقاله شما را با انواع رتینوئید و فواید آن برای پوست آشنا کنیم.
 
رتینوئید چه فوایدی برای پوست دارد؟ 

تاریخچه رتینوئید

اگر تا حدودی با محصولات مراقبت پوست آشنایی داشته باشید حتما نام رتینوئید را شنیده‌اید. شکلی از ویتامین آ که از دهه هفتاد میلادی به عنوان یک ماده ضدپیری پوست مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شناخته شده‌ترین شکل رتینویید رتین آ Retin-A نام دارد که از رتینوئید ترتینویین ساخته شده است و در دهه ۶۰ میلادی توسط آلبرت کلیگمن استاد درماتولوژی دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شد و به عنوان یک ماده ضدجوش توسط انجمن غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفت. کلیگمن و همکارانش متوجه شدند این ماده روی کاهش چین و چروک و بهبود کلی ظاهر پوست در بیماران هم تاثیر دارد و داروی جدیدی را بر پایه ترتینوئین با نام Renova معرفی کردند که به عنوان اولین کرم ضدپیری و جوان کننده توسط انجمن غذا و داروی آمریکا تایید شد. از آن پس رتینوئید به عنوان یک ماده موثر در بیشتر محصولات مراقبتی پوست از کرم مرطوب کننده تا سرم و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاثیر رتینوئید

دانشمندان معتقدند ضدآفتاب و رتینوئید تنها موادی هستند که برای جلوگیری از پیری به آن نیاز داریم و لازم نیست هزینه بیشتری را برای خرید محصولات دیگر بپردازیم. استفاده از این دو ماده کمک می‌کند در عین مراقبت از پوست در مقابل آفتاب، پوست انعطاف پذیر و محکم با رنگ یکنواخت و روزنه‌های کوچک‌تری داشته باشیم. رتینوئید ماده‌ای چندکاره است و مستقیما روی ترکیبات سلولی پوست اثر می‌گذارد و عملکرد سلولی را تقویت می‌کند. عملکرد سلولی معمولا پس از سی سالگی کندتر می‌شود به همین دلیل استفاده از این ماده در این سن و پس از آن توصیه شده است. با افزایش عملکرد سلول‌های پوست چرخه تولید سلول‌های جدید و سالم سریع‌تر صورت می‌گیرد و لایه بیرونی پوست نازک‌تر و لایه دوم پوست ضخیم‌تر می‌شود در نتیجه پوست درخشان‌تر و محکم‌تر به نظر می‌رسد. اما تاثیر رتینویید تنها محدود به لایه خارجی پوست نیست بلکه استفاده از آن فرآیند تولید کلاژن را نیز در لایه‌های زیرین افزایش داده و مانع از ایجاد چروک می‌شود. شواهد حاکی از آن است که استفاده از رتینوئید با تولید گلیکوزامینوگلیکان‌ها به مرطوب ماندن پوست کمک می‌کند و همچنین باعث کاهش تولید چربی در سطح پوست می‌شود و به این شکل از ایجاد جوش نیز پیشگیری می‌کند.

انواع محصولات حاوی رتینوئید

محصولات حاوی این ماده انواع مختلفی دارند و هر نوعی برای افراد خاصی مناسب است. طبیعی است که هرچه غلظت رتینوئید یا اسید رتینوئیک در محصول بیشتر باشد اثر آن هم سریع‌تر است. یکی از رایج‌ترین انواع این ماده رتینول یا پالمیتات رتینیل است، نوع دیگر رتینالدهید است که روی پوست به اسید رتینوئیک تبدیل می‌شود اما انواعی که حاوی خود اسید رتینوئیک باشند قوی‌تر هستند اما میزان قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن پس از مصرف آن نیز بیشتر خواهد بود. پزشکان توصیه می‌کنند انواع حاوی رتینول را مصرف کنید، در چند روز اول پس از مصرف خواهید دید که پوست شما روشن‌تر و درخشان‌تر شده اما آثار ضدپیری و جوان کنندگی حدود شش هفته پس از مصرف آشکار می‌شود و برای مشاهده همه فواید آن لازم است مصرف تا شش ماه و حتی یک سال ادامه پیدا کند، پس از عادت کردن پوست می‌توانید دز رتینوئید را بالاتر ببرید. اگر پوست حساسی دارید برای کاهش عوارض شایع مثل قرمزی و التهاب این ماده را تنها شب‌ها استفاده کنید و در صورت استفاده به هنگام روز حتما از مقدار مناسبی کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
 
رتینوئید چه فوایدی برای پوست دارد؟ 

روش مصرف محصولات حاوی رتینوئید

۱ . قبل از خواب صورت خود را با پاک کننده مناسب پاک کنید. پاک کننده‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا سالیسیلیک اسید بهترین نوع هستند اما از انواع قوی پاک کننده استفاده نکنید. پس از پاک کردن پوست، بیست دقیقه صبر کنید.

۲ . اندازه یک بند انگشت از کرم مورد نظر خود ( هرچه کمتر بهتر) را برداشته و روی پوست صورت، اطراف چشم و روی گردن بمالید.

۳ . سپس از کرم مرطوب کننده همیشگی خود استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید ابتدا مرطوب کننده بزنید سپس از رتینونید استفاده کنید، نگران نباشید این کار تاثیری در نتیجه ندارد.

۴ . اگر احساس سوزش کردید ۱۵ دقیقه بعد کرم را از صورت خود بشویید. با این روش در عن این که سوزش از بین می‌رود کرم تاثیر خود را نیز خواهد داشت.

۵ . از هر نوع از این محصول که استفاده می‌کنید دفعات مصرف را در دوبار در هفته شروع کنید و پس از مدتی به سه بار در هفته برسانید و اگر قرمزی و سوزش احساس کردید مصرف را مجددا کاهش دهید و این کار را به تعداد دفعاتی تکرار کنید که سوزش و قرمزی مشاهده نشود و احساس راحتی داشته باشید.

منبع: مجله قرمز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار