نقش "بزهای درختی" در زندگی بومیان مراکش
کد خبر: ۷۶۷۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2017 June 18    -    ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
در ماه ژوئن و جولای اتفاق می افتد؛
تنه ی درخت آرگان خارآگین است. با این وجود بزها به راحتی از آن بالا می روند. درخت ارگان در منطقه شبه بیابانی "سوس" در جنوب غرب مغرب و منطقه ی "تندوف" در الجزایر و در سواحل غربی دریای مدیترانه می روید.
درختان شگفت انگیز اختصاصی «تابناک با تو»؛ در جنوب غرب کشور مغرب، بزها روی درخت ها می روند، شبیه میوه هایی به نظر می رسند که روی درختها رشد کرده اند، هر طرف که چشم بگردانید آنها را خواهید.

بزها مهارت فوق العاده ای در بالا رفتن از بلندیها به خصوص صخره های پر شیب و تند دارند تا غذا به دست بیاورند. در کشور مغرب هم بزها برای پیدا کردن یک نوع غذای کمیاب در این منطقه خشک و بی آب و علف مجبورند از درخت بالا بروند.

بزهای این منطقه در ماه ژوئن و جولای از میوه ی درخت "آرگان" میخورند، این درختها هر کدام ۸ تا ۱۰ متر طول و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قدمت دارند.
 
 

تنه ی درخت آرگان خارآگین و خشن است. با این وجود بزها به راحتی از آن بالا می روند. درخت آرگان در منطقه شبه بیابانی "سوس" در جنوب غرب مغرب و منطقه ی "تندوف" در الجزایر و در سواحل غربی دریای مدیترانه می روید.

میوه ی آن منبع غنی روغن است و نقش مهمی در اقتصاد قبایل أمازیغی ایفا می کند.

بزها در تولید روغن به مردم این منطقه کمک می کنند. بومیان امازیغ اجازه می دهند تا بزها میوه ی این درختها را پس از این که رسیده شدند، بخورند و وقتی میوه از دستگاه گوارش بزها بدون هیچ آسیبی عبور کرد، فضولات بزها را جمع می کنند و از آن روغن استخراج می نمایند.
 
روغن استخراج شده را در مواد آرایشی و زیبایی مورد استفاده قرار می دهند و حتی در غذا می ریزند.

البته به تازگی این مردم به روش های جدید و مدرن برای تولید روغن روی آورده اند؛ زیرا روغن هایی که بزها تولید می کنند اغلب بوی ناخوشایندی دارند.

در دو دهه ی گذشته روغن آرگان یکی از گرانترین روغن های دنیا بوده است و هر لیتر آن ۳۰۰ دلار در آمریکا و اروپا به فروش می رسد.
 
در سال های اخیر بومی ها برای کسب سود بیشتر تعداد بزهای این منطقه را افزایش داده اند، تا جایی که احتمال می رود محیط زیست این منطقه دچار آسیب جدی بشود و درختان آن از بین بروند.
 
منبع: albayan
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زیبا احمدپور از تبریز
|
United States
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
0
اوخی چه ناز هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
0
مثل بز رفتن بالای درخت... این حیوانات مصداق بارز بز هستند... بز....
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار