چرا مردها سریع تر از زن ها می دوند!
کد خبر: ۷۶۲۴۴
تاریخ انتشار: 2017 June 13    -    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
سریعترین مرد جهان هم یک ثانیه زودتر از سریع ترین زن جهان می دود؛
حتی سریعترین مرد جهان هم در یک مسابقه ۱۰۰ متری، یک ثانیه سریع تر از سریع ترین زن جهان می دود، این اتفاقی بود که برای اوسین بولت، دونده جامائیکایی افتاد و توانست این مسیر را در ۹/۵۸ ثانیه به خط پایان برساند درحالی که رقیب او که یک زن بود در ۱۰/۴۹ ثانیه این مسیر را دوید.
چرا مردها سریع تر از زن ها می دوند!به گزارش «تابناک با تو»؛ ورزش دو را هم مردها و هم زن ها انجام می دهند، فرقی نمی کند که صحبت از طی یک مسافت پنج کیلومتری باشد یا ماراتن، رقابت برای برنده شدن یک تیم باشد یا یک کشور. اما چرا مردها همواره چند برابر سریع تر از زنان می دوند؟ جواب این سؤال را باید در هورمون ها و اندازه بدن جستجو کرد.

حتی سریعترین مرد جهان هم در یک مسابقه ۱۰۰ متری، یک ثانیه سریع تر از سریع ترین زن جهان می دود، این اتفاقی بود که برای اوسین بولت، دونده جامائیکایی افتاد و توانست این مسیر را در ۹/۵۸ ثانیه به خط پایان برساند درحالی که رقیب او که یک زن بود در ۱۰/۴۹ ثانیه این مسیر را دوید.
 
اما چرا؟ پیش از اینکه دخترها و پسرها به بلوغ برسند تقریباً بدن های یکسان و مشابهی دارند اما در طول دوره بلوغ، پسرها با موج خروشانی از تستوسترون مواجه می شود، هورمونی که تا بزرگسالی ۲۰ برابر بیشتر از زنان از آن برخوردار هستند.

این هورمون به بدن می گوید سلول های خونی جدید بسازد و استخوان ها و ماهیچه ها را قوی نگه می دارد. زنان به دلیل آنکه مقدار کمتری از این هورمون را تولید می کنند از نظر عضله و ماهیچه ضعف دارند، درحالی که مردان از مقدار بیشتری حجم عضلانی برخوردار هستند. ۸۰ درصد پای مردان ماهیچه است، درحالی که در زنان این مقدار به ۶۰ درصد می رسد. ماهیچه اضافی به مردان کمک می کند تا سریع تر بدوند. همچنین عضلات مردان فیبرهای بزرگتر و با قابلیت کشش بیشتری نسبت به زنان دارد که در دو سرعت به کمک آنها می آید. از سوی دیگر زنان استروژن بیشتری نسبت به مردان دارند که موجب می شود درصد بیشتری از بدنشان را چربی تشکیل دهد و به همیت ترتیب عملکرد نسبتاً پایین تری در مقایسه با مردان در دویدن داشته باشند.
 

اندازه بدن فاکتور دیگری است. زنان به طور متوسط ریه های کوچکتری در مقایسه با مردان دارند یعنی بالاترین میزان مصرف اکسیژن آنها کمتر است. مطالعه ای در سال ۱۹۹۸ نشان داده بود که حداکثر اکسیژن مصرفی در زنان ۳۳ میلی لیتر در کیلوگرم از وزن بدن در دقیقه در برابر ۴۲ میلی لیتر در مردان است. البته این مقدار در دوندگان برجسته بالاتر است اما مردان همچنان از زنان یک سر و گردن بالاتر هستند. این یعنی زنان باید بیشتر تلاش کنند تا اکسیژن را با تنفس به عضلاتشان برسانند.
 

تا جایی که به بیومکانیک مربوط است، مردان معمولاً پاهای بلندتری از زنان دارند یعنی می فضای بیشتری برای عضله دارند. از سوی دیگر زنان کفل و لکن بزرگتری از مردان دارند و این ویژگی سرعت آنها را اندکی می کاهد. به تمام اینها کوچکتر بودن قلب زنان را هم اضافه کنید.

با تمام این تفاوت های زیستی میان زنان و مردان، دیدن روحیه رقابتی زنان در برابر مردان به ویژه در ورزش های مختلف بسیار تأثیرگذار و خیره کننده است.
 
 منبع: سلامت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار