!همه چیز از فیثاغورث شروع شد
کد خبر: ۷۴۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2015 August 31    -    ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
فیثاغورث اولین مکتبی را بنا نهاد که دارای «اعداد مقدس» بودند. او حدود 565 سال پیش از میلاد در جزیره یونانی ساموس در دریای اژه شرقی متولد شد.
نمیدانم برای شما این سؤال پیش آمده که چرا پیشینیان ما سال را به چهار فصل سه ماهه تقسیم کردند یا نه. بسیاری از مناطق زمین که روی خط استوا هستند تک فصلی اند. مناطق حاره هم معمولا دو فصلی هستند: فصل کم باران و فصل پر باران. مناطق معتدل بیش از آن که چهار فصل داشته باشند شش فصل دارند: هوای فروردین و اردیبهشت شبیه هم هستند و هوای خرداد و تیر شبیه هم و همینطور تا آخر. بنابراین تقسیم سال بر مبنای چهار فصل سه ماهه یک حکم ازلی و غیر قابل تغییر نیست پس میتوان راجع به پیشینه این تقسیم بندی تحقیق کرد.

نتیجه تحقیق من این است: همه چیز از فیثاغورث شروع شد!

فیثاغورث از اولین ریاضی دانان و فیلسوفان جهان بود. او جزو اولین کسانی بود که می خواستند توضیحی منطقی از جهان ارائه کنند. او برای اولین بار کلمات ریاضیدان، فیلسوف و تناسخ را اختراع کرد. برتراند راسل (ریاضیدان و فیلسوف نابغه بریتانیایی) فیثاغورث را بزرگترین متفکری می داند که تاکنون به دنیا آمده است!

فیثاغورث اولین مکتبی را بنا نهاد که دارای «اعداد مقدس» بودند. او حدود 565 سال پیش از میلاد در جزیره یونانی ساموس در دریای اژه شرقی متولد شد. همه ما در مدرسه با "قضیه فیثاغورث" آشنا شده ایم: "در یک مثلث قائم الزاویه، مربع وتر برابر است با جمع مربع دو ضلع دیگر" ولی این تنها کشف بزرگ فیثاغورث نبود. فیثاغورث بررسی های علمی دور و درازی در حوزه موسیقی انجام داد. او کشف کرد که هارمونی موسیقی در زخمه زدن به سیم ها (یا ستون هوا مانند فلوت) با نسبت های خاصی ارتباط دارد. در حقیقت دلنشین ترین هارمونی ها با ضریب های خاصی ارتباط دارند. اکتاو یا هشته با نسبت 2 به 1 مطابق است، فاصله پنج با نسبت 3 به 2 مطابقت دارد و فاصله چهار با ضریب 4 به 3. بنابراین الفبای موسیقی را فیثاغورث کشف کرد. کشفیات فیثاغورث در ریاضیات باعث شد که او به این نتیجه برسد که اساس جهان بر نسبت های عددی استوار است و برای فهم جهان باید این نسبت های عددی را کشف کنیم. چنین شد که اعداد برای فیثاغورث جنبه ای از قداست و الوهیت پیدا کردند.

فیثاغورث اعتقاد داشت که اولین عدد واقعی یک نیست بلکه عدد سه است. زیرا سه اولین عددی است که با آن می توان یک شکل هندسی (مثلث) ساخت و دیگر این که سه اولین عددی است که حاصلضرب آن در خودش بیش از حاصل جمع آن با خودش است. فیثاغورث برای اعداد جنسیت قائل بود، از نظر او اعداد فرد مذکر و اعداد زوج مونث بودند! بنابراین سه، اولین عدد مذکر و چهار، اولین عدد مونث به شمار آمدند! اینچنین بود که سه و چهار اساس طبقه بندی های مهم مثل تقسیم بندی سال به چهار فصل سه ماهه شدند. بله، همه چیز از فیثاغورث شروع شد! کار فیثاغورث با اعداد سه و چهار اینجا پایان نیافت، او جمع اولین عدد زوج و اولین عدد فرد را حاصل اولین لقاح اعداد میدانست، از اینجا بود که هفت، عدد اصلی خلقت و مقدس ترین عدد به شمار آمد!

در اغلب ادیان، بدون این که از تئوریسین های آنها آگاه باشند، عدد هفت روز به روز جنبه قدسی بیشتری پیدا کرد.

زمانی که "کارل گوستاو یونگ" روانپزشک سوئیسی گفت :  رسالت زمان ما حرکت از عدد 3 به عدد چهار است نیز از "گفتمان فیثاغورثی" استفاده کرد. منظور یونگ این بود که در زمانه ما «نرینه روانی» به افراط رسیده و نمود آن افراط در جاه طلبی، مالکیت طلبی، قدرت طلبی و حرص مال و جاه است و راه حل برون رفت از این بن بست، حرکت به سوی «مادینه روانی» یعنی قناعت، صبر، سکوت و احترام به طبیعت است.

این دیدگاه یونگ شاید بستر پیدایش آثار برجسته ادبی و هنری شد که به بشر عصر صنعت توصیه می کنند از نرینه روانی (آنیموس) خود بکاهد، بر مادینه روانی (آنیما) خود بیفزاید. در این زمینه می توانم به رمان های «بریدا، شیطان و دوشیزه پریم، زهیر و ساحره پورتوبلو» از پائولو کوئیلو (ترجمه آرش حجازی-نشر کاروان) و به فیلم های سینمایی contact، آواتار و راز داوینچی اشاره کنم.

خلاصه کلام این که نظریه پردازان نابغه ای مثل فیثاغورث بیش از آن که ما بدانیم در زندگی ما حضور دارند. ما کلا با کشفیات و تفکرات درست و نادرست فیثاغورث زندگی می کنیم!

دکتر محمدرضا سرگلزایی-روانپزشک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
5
اطلاعات بسیار مفیدی بود.
ممنون
رحمان
|
United Kingdom
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
4
13
ببخشید ایشون قدیس نکنید ؛ فیثاغورث بعد از سفر به سرزمین ایران ( آن موقع ) و سفر به مصر وارث میراث این دو امپراطوری شد . در زمینه اعداد هم دست اخر ایشون به جنون رسید و وقتی به اعداد گنگ (مثل جذر عدد 2 ) رسید به پیروانش دستور مخفی کردن اعداد گنگ داد. در زمینه فصلها حتی قبل از ایشون در ایران چهار فصلی بود . و به ایشون ربطی ندارد.
محمد
|
-
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
0
ممنونم از مطالب خوب شما به ویژه در مورد عدد۷
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار