نقش مهم برس و شانه زدن در رشد مو
کد خبر: ۷۴۷۳۲
تاریخ انتشار: 2017 May 30    -    ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
مو نقش بسيار عمده ای در زيبايی ظاهری انسان دارد. برای داشتن موهای زيبا و سالم مراقبت آگاهانه و اتخاذ روش های صحيح ضرورت دارند. رفتارهای آرایشی و بهداشتی بشر در رابطه با موها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت مو داشته و نادرست بودن این رفتارها یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو در خانم ها و آقایان می باشد.
نقش مهم برس و شانه زدن در رشد مو
«اختصاصی تابناک باتو»، مو در تاريخ به عنوان سمبل های گوناگونی مانند قدرت، باروری، جايگاه اجتماعی، سلامتی و زيبايی مطرح بوده است. شاعران هميشه موهای زن را همچون زينتی افسانه ای، معطر، رنگ شده و اسرارآميز وصف کرده اندکه مردان را به هيجان می آورد. مو يكی از زيباترين دارايی های انسان و نشانه ای از سلامتی وی است. موی سالم نه تنها يك موهبت الهی بوده بلكه باعث اعتماد به نفس در زندگی اجتماعی و فردی هر شخص می باشد.
 
نقش مهم برس و شانه زدن در رشد مو 
 
علم مراقبت از مو به جنبه های زير توجه دارد:
1) جنبه های زيبايی مو را لحاظ می كند.
2) سلامت مو (كه می تواند نمادی از سلامت كل بدن باشد) را در نظرمی گيرد.
3) ارتباط هرچه بهتر بين مو و بهترين دوست آن يعنی طبيعت را برقرارمی سازد.

مو نقش بسيار عمده ای در زيبايی ظاهری انسان دارد. برای داشتن موهای زيبا و سالم مراقبت آگاهانه و اتخاذ روش های صحيح ضرورت دارند. رفتارهای آرایشی و بهداشتی بشر در رابطه با موها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت مو داشته و نادرست بودن این رفتارها  یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو در خانم ها و آقایان می باشد. بطور کلی توصیه متخصصین پوست این است که" تا آنجایی که امکان دارد کمتر موهایتان را دستکاری کرده و با آنها وَر نروید."

رشد مو با افزایش سن آهسته تر شده و قطر آن نیز بصورت نرمال کاهش می یابد. این تغییرات موجب می شود که توانایی ترمیم مو کمترشده و موها در مقابل آسیب های شیمیایی (مثل رنگ کردن مو) و فیزیکی (مانند برس و شانه زدن) حساس ترگردند و نیز در صورت بروز آسیب مدت زمان بیشتری طول می کشد تا موها ترمیم پیدا کنند. به همین دلیل کلیه رفتارهای آرایشی و بهداشتی در رابطه با مو، در سن بالا بایستی با ملایمت بیشتری انجام شوند. می توان گفت که مو مانند پارچه است تا وقتی که نو و دست نخورده می باشد بنظر زیبا می آید ولی با استفاده و گذر زمان به تدریج دچار کهنگی و اضمحلال شده و لذا مراقبت بيشتری را می طلبد.

روزانه 1 تا 2 بار برس يا شانه زدن مو كافی بوده و از اين بيشتر كشش وارده بر مو در دراز مدت می تواند سبب آسيب به مو مثل مو خوره، شكسته شدن و گاهی كم پشتی موها گردد. قبلاً معتقد بودند كه برس زدن زیاد مو و ماساژ مرتب پوست سر ميزان جريان خون رسيده به مو را زياد كرده و موجب تقويت آن می گردد ولی در حال حاضر اين مطلب رد شده است. تبليغاتی كه وجود دارد مثل شانه و برس ليزری، افزايش رشد موها با برس مخصوص و يا شانه با طب سوزنی كذب محض می باشد.
 
نقش مهم برس و شانه زدن در رشد مو 

برس ایده آل باید دارای موهای نرم، قابل ارتجاع و با نوک گرد و درشت بوده بطوریکه موها به نرمی در بین آنها حرکت نموده و کشیده نشوند. بهتر است از شانه يا برسی استفاده شود كه توليد الكتريسيته ساكن نکند (شانه يا برس فلزی نوك تيز خوب نيست). شانه بایستی از پلاستیک قابل ارتجاع ساخته شده باشد. نوك دندانه های شانه بايستی گرد و عريض و اتصال بين دندانه ها درست در مركز هر دندانه بوده و همچنين فواصل دندانه ها متناسب و جنس آنها انعطاف پذير و نرم باشد تا دندانه ها به راحتی بین موها حرکت نمایند (شانه های چوبی خوب نيستند). از برس و شانه زدن موهای خيس خودداری كنيد زیرا موی خیس خاصیت ارتجاعی بیشتری داشته و لذا تحت کشش و فشار دندانه های شانه یا برس احتمال آسیب رسیدن به موها افزایش می یابد.

دکتر علی وفائی، متخصص پوست و مو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار