دانستنی های جالب درباره "یخ قابل سوختن"
کد خبر: ۷۴۷۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 May 29    -    ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
انقلابی در انرژی های جایگزین؛
چین توانست مقادیر زیادی از ماده ی شبیه به یخ را از اعماق دریای جنوبی چین استخراج کند؛ امری که بسیاری از صاحب نظران آن را ورود به عرصه ی انرژی های جایگزین در آینده می دانند. این برای نخستین بار است که چین قادر به استخراج موفقیت آمیز یخ قابل سوختن از اعماق دریا می باشد.
دانستنی های جالب درباره اختصاصی «تابناک با تو»؛ بعد از نزدیک به دو دهه پژوهش و کاوش، چین توانست مقادیر زیادی از ماده ی شبیه به یخ را از اعماق دریای جنوبی چین استخراج کند؛ امری که بسیاری از صاحب نظران آن را ورود به عرصه ی انرژی های جایگزین در آینده می دانند. این برای نخستین بار است که چین قادر به استخراج موفقیت آمیز یخ قابل سوختن از اعماق دریا می باشد.

"یخ قابل سوختن" و راز و رمزهای آن

بنا به گزارش آژانس خبری چین "شین هوآ" این ماده همانند کریستال های برف است، اما وقتی از سطح مولکولی به آن نگاه کنید، مولکول های متان را خواهید دید که توسط مولکول های آب به دام افتاده اند. به عبارت دیگر مولکول‌های متان در شبکهٔ بلوری آب گیر افتاده‌اند که حالت جامدی شبیه به یخ دارد.
 
به یخ قابل سوختن هیدرات متان و یا "کلاترات" می گویند که در شرایط فوق العاده خاص؛ فشار بسیار بالا و درجه حرارت پایین شکل می گیرد. می توان این ماده را در سنگ های رسوبی در زیر بستر دریا و یا زیرِ لایه های منجمد دائمی و در زیر زمین پیدا کرد.

با وجود اینکه این ماده در دمای انجماد قرار دارد، اما هیدرات متان یک ماده ی قابل اشتعال است و اگر شما شمعی را در نزدیکی آن روشن کنید، گاز محبوس شده در داخل آن شعله ور خواهد شد.
 
پژوهشگران بر این باورند که هیدرات متان انقلابی در منابع انرژی خواهد بود، ممکن است کلید اساسی برای پاسخگویی به نیازهای انرژی در آینده باشد. در حال حاضر بسیاری از کشورها در تلاش برای استخراج این ماده به صورت کاملا ایمنی و کم هزینه هستند.

خطرات محتمل در استخراج این ماده، نشت گاز متان و افزایش پدیده ی گرمایش زمین خواهد بود. متان بیش از گاز دی اکسید کربن بر تغییر آب و هوایی تأثیر می گذارد و رفع این موضوع به مهارت و قدرت کشورهای استخراج کننده باز می گردد، بی آنکه مقادیری از آن به محیط نفوذ کند.
 
 
پیش بینی می شود ذخایر یخ قابل سوختن دو برابر ذغال سنگ، نفت و گاز باشد. چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰میلادی استفاده تجاری از یخ قابل سوختن را آغاز کند. برآورد می‌شود. در همین راستا بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد مترمکعب هیدرات متان به تنهایی در منطقه آلاسکا وجود داشته باشد. این مقدار دست‌کم می‌تواند ۱۰۰ میلیون خانه را برای یک دهه گرم کند.



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
1
14
اين همان هيدرات هاي گازي است كه به صورت طبيعي تحت شرايطي ايجاد مي شود. بستر درياي عمان از اين منابع غني است و برنامه استخراج آن در برنامه هاي مطالعاتي وزارت نفت نيز قرار دارد. استخراج آن پيچيده و نيازمند تحقيق و توسعه جدي است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار