مرگ یک نفر بر اثر تب کریمه کنگو در اصفهان
کد خبر: ۷۴۶۴۹
تاریخ انتشار: 2017 May 28    -    ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
طی ماه‌های اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص شیوع تب کریمه کنگو در رسانه‌ها و فضای مجازی پیچید، گزارش‌هایی که خبر از شیوع این بیماری در برخی از مناطق کشور بخصوص استان‌های سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان می‌داد همچنین برخی خبرها حاکی از آن بود که تعدادی از کارگران شاغل در یک کشتارگاه زاهدان نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

مرگ یک نفر بر اثر تب کریمه در اصفهان

اما با وجود تاکید‌های کارشناسان وزارت بهداشت و اداره دامپزشکی کشور اصول بهداشتی در برخی از مناطق و کشتارگاه‌ها رعایت نشد و همین موضوع باعث شد تا مجددا اخباری مبنی بر شیوع این بیماری در اصفهان و مرگ یک نفر به دلیل ابتلا به این بیماری به گوش برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این خصوص گفت: تا کنون 4 مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده شده و از مردم استان می‌خواهیم گوشت را صرفاً از مراکز مورد تأیید بهداشت و دامپزشکی تهیه کنند.

وی با اشاره به اخبار منتشرشده از مرگ یک نفر بر اثر بیماری تب کنگو در مبارکه افزود: با توجه به اینکه هنوز جواب آزمایش این فرد از تهران برای شناسایی ویروس دریافت نشده، نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که دلیل مرگ وی مربوط به تب کنگو بوده است.

اما چند روز پس از صحبت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر تایید فوت این فرد بر اثر تب کریمه کنگو در رسانه‌ها منتشر شد. خبری که حاکی از آن بود که جسد قربانی تب کریمه کنگو در مبارکه اصفهان بدون حضور مردم، درون وکیوم و تابوت پلاستیکی پرس شده در عمق 3متری با شفته آهن دفن شده است.

تب کریمه کنگو چیست؟

این بیماری یک بیماری تب دار حاد است که بوسیله کنه به انسان منتقل می‌شود و در مواردی احتمال مرگ فرد مبتلا را به دنبال خواهد داشت. با وجودی که این بیماری مخصوص حیوانات است ولی متاسفانه موارد انتقال این بیماری در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد.

از جمله علائم این بیماری می‌توان به تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد،درد شدید عضلات، بی اشتهایی و خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، مجاری ادراری ،روده و ... اشاره کرد.

زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص روش‌های انتقال این بیماری می‌گوید: تب کریمه کنگو از طریق گزش به وسیله کنه‌های روی بدن دام، تماس با خون و لاشه حیوان آلوده یا تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده از دام به انسان یا از انسان به انسان منتقل می‌شود؛ البته در مواردی انتقال بیماری از طریق هوا و نزدیکی به بیمار نیز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که گزش از طریق این کنه‌ها می‌تواند برخی افراد از جمله چوپان‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کنگو قرار دهد، می‌افزاید: نکته بسیار مهم در پیشگیری از این بیماری رعایت نکات ایمنی چون استفاده از پوشش مناسب یعنی دستکش، ماسک و عینک هنگام ذبح دام و نیز خودداری از تکه‌تکه کردن گوشت دام، طی دو تا سه ساعت اولیه پس از ذبح است؛ چراکه ویروس تب کنگو طی ساعات اولیه پس از ذبح از بین می‌رود و خطر انتقال بیماری به حداقل می‌رسد.

ابتلای 28 نفر به تب کریمه کنگو

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون 28 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که 19 نفر آنها مربوط به یک کشتارگاه در زاهدان بوده که به علت نقص فنی در سردخانه کشتارگاه مبتلا شدند.

وی گفت: همه این مبتلایان در زاهدان درمان شدند و از ابتدای امسال فقط دو مورد مرگ ناشی از این بیماری در کشور داشتیم که یک مورد پیرمردی در کرمانشاه و دیگری در بندرعباس بود.

گویا اضافه کرد: در مدت مشابه سال گذشته تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو 35 نفر بود و تعداد موارد فوتی نیز بیش از دو نفر(موارد امسال) بود بنابراین جای هیچ نوع نگرانی نیست و موارد ابتلا و مرگ این بیماری رو به کاهش است.

وی ادامه داد: علت ابتلای 19 کارگر کشتارگاهی در زاهدان نیز این بوده که گوشت دام‌های ذبح شده پس از کشتار باید مدتی(حداقل 24 ساعت) در سردخانه می‌ماند تا خطر انتقال بیماری از بین برود اما به علت نقص فنی در سردخانه این کار انجام نشد و تعدادی از کارگران سردخانه مبتلا شدند که البته همگی درمان شدند.

لزوم آگاهی بخشی و نظارت وزارت بهداشت

متاسفانه با وجود تاکید فراوان وزارت بهداشت و اداره دامپزشکی کل کشور، همچنان در بسیاری از شهرهای کشورمان کشتارگاه صنعتی وجود ندارد و دام‌ها به صورت سنتی ذبح شده و بدون رعایت اصول اولیه بهداشتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. هم‌چنین با وجود هشدار بسیاری از پزشکان و کارشناسان این حوزه در خصوص خطرات مصرف گوشت های دامی غیر بهداشتی، در پایگاه اطلاع رسانی وزرات بهداشت هیچ‌گونه اطلاع رسانی یا توصیه در زمینه آگاهی بخشی عمومی مشاهده نمی‌شود.

لذا بهتر است این وزارت‌خانه در راستای ماموریت خود در زمینه سلامت مردم جامعه اطلاع رسانی لازم را در خصوص روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری انجام دهد، همچنین برای جلوگیری از شیوع این بیماری در سایر مناطق کشور تمهیدات لازم را بیاندیشد. 
فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار