نقش پدر در کاهش اثرات افسردگی مادر بر فرزندان
کد خبر: ۷۳۵۶۹
تاریخ انتشار: 2017 May 18    -    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعات نشان می دهد که خانه ای که مادر در آن از افسردگی رنج می برد انسجام، گرما و همدلی کمتری دارد و در مقابل زد و خورد و درگیری در خانواده هایی با مادران افسرده بیش از دیگران است.
نقش پدر در کاهش اثرات افسردگی مادر بر فرزنداناختصاصی «تابناک با تو»؛ افسردگی مادرانه یک شوخی نیست. در حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد از زنان در کشورهای صنعتی و بیش از ۳۰ درصد از آنان در کشورهای در حال توسعه با چنین مشکلی دست به گریبان هستند.
 

قسمت غم انگیز ماجرا این است که مطالعات نشان می دهد که خانه ای که مادر در آن از افسردگی رنج می برد انسجام، گرما و همدلی کمتری دارد و در مقابل زد و خورد و درگیری در خانواده هایی با مادران افسرده بیش از دیگران است.

اما مطالعات جدید برای بچه های چنین خانواده هایی که از مادر افسرده رنج می برند یک خبر خوب و امیدوارانه دارد. این مطالعات نشان می دهد که یک رابطه ی قوی بین پدر و فرزند می تواند اثرات منفی افسردگی مادران بر روی فرزندان را کاهش دهد.
  نقش پدر در کاهش اثرات افسردگی مادر بر فرزندان

پژوهشگران دانشگاه «بار ایلان»  در رمت گن بر روی گروهی از زنان که افسردگی مزمن داشتند در سال اول زایمان و به دنیا آوردن فرزند مطالعاتی را انجام دادند، آنها این مطالعات را بار دیگر زمانی که فرزندان به سن ۶ سالگی رسیده بودند مکررا انجام دادند. بله، آنها دریافتند که مادران افسرده کمتر با نیازهای فرزندان خود هماهنگ و منسجم بوده و بیشتر دستورات خود ، و وظایفی بیش از آنچه کودکان قادر به انجام مستقل آن هستند را بر آنان تحمیل می کردند.

این مادران فرصت کمی را برای تعاملات اجتماعی کودکان خود فراهم کرده و از سوی دیگر فضای انسجام و همکاری کمتری را در خانه به وجود می آورند. اما وقتی پدر خانواده  با حساسیت فرزندان را در فعالیت های اجتماعی درگیر کند، افسردگی مادر تأثیر چندانی بر روی خانواده نخواهد گذاشت.
 
 نقش پدر در کاهش اثرات افسردگی مادر بر فرزندان

بنا به باور روث فِلدمن پژوهشگر و نویسنده نقش سازنده ی پدر می تواند از سرریز شدن افسردگی مادر به درون خانواده و تحت تأثیر قرار دادن جو و فضای حاکم بر آن جلوگیری کند.

آمارها نشان می دهد که  در دهه های اخیر میزان افسردگی مادران روندی رو به رشد داشته است و روز به روز بر تعداد مادران مبتلا به افسردگی افزوده می شود. همین موضوع می تواند بر اهمیت نقش سازنده ی پدران به عنوان حائل و مانع در برابر اثرات منفی افسردگی مادران صحه بگذارد تا شیوه ی فرزند پروری نوین را در این زمینه اتخاذ کرده و به کاربگیرند.
 
منبع: parents
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار