«انتخاب شغل»، این مدلی ممنوع!
کد خبر: ۷۳۵۵
تاریخ انتشار: 2015 August 12    -    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
شما تصمیم گرفته اید که متفاوت باشید، پس مسئولیت آن را هم بپذیرید. همیشه متفاوت بودن با انواع سختی، مشکلات جدید، ناامیدی و... همراه است؛ اما...
«انتخاب شغل»، این مدلی ممنوع! خواندن این مقاله را به کسانی توصیه می کنم که می خواهند کسب و کار شخصی راه بیندازند و اهداف بزرگی در سر دارند.
جهان امروز از جمله دنیای کسب و کار به سرعت در حال گسترش و تغییر است. اگر بخواهید به روش های سنتی و قدیمی خود پایبند باشید، ممکن است از قافله جا بمانید!

به گزارش «تابناک با تو» امروزه دنیای کسب و کار به شدت در حوزه ارائه خدمات گسترش یافته است و ایران هم از این موضوع مستثنی نیست. در پنج سال اخیر، بسیاری از بیزنس های نوپای ایرانی، جایگاه بزرگی پیدا کرده اند و با قدرت هرچه تمام قواعد بازی را تغییر داده اند.

آیا ایده ای نو در سر دارید؟ از دنیای کارمندی دل خوشی ندارید و می خواهید کسب و کار شخصی تان را راه اندازی کنید؟ حتما مراقب باشید و به نکاتی که در ادامه بیان می کنم دقت کنید.

زمانی که قصد دارید مسیر شغلی تان را تغییر دهید، مراقب باشید گرفتار وسوسه نشوید. اگر فکر می کنید باید از شرکتی که در آن کار می کنید جدا شوید، شاید مشکل از خود شما باشد و نه شرکت.

بسیاری از افراد دچار توهم «تغییر و موفقیت» هستند؛ به این معنا که فکر می کنند مشکل از محیط سازمانی است که در آن کار می کنند و اگر در سازمان جدید مشغول به کار شوند، تمام مشکلات حل خواهد شد. در چنین مواقعی به شما پیشنهاد می کنم با چند نفر از همکارانتان مشورت کنید و نظر آنها را درباره عملکرد کاری تان جویا شوید.

-  می خواهم بگویم، از تغییرات احساسی و 180 درجه ای تا زمانی که شرایط محیطی و شخصی را به خوبی بررسی نکرده اید، خودداری کنید. باور و اطمینان شخصی نسبت به موضوعات کاری، یکی از مهم ترین اصول کارآفرینان بزرگ است. پس فراموش نکنید، کار آفرینان، زمانی که به باور می رسند محکم پای تغیرات می ایستند.

شناخت فردی


اگر از شرایط کاری خود راضی هستید که هیچ، اما اگر دغدغه ایحاد یک مسیر جدید در زندگی خود را دارید، در مرحله نخست به شناخت فردی نیازمندید. شناخت فردی به این معناست که جواب دقیقی برای پرسش های زیر داشته باشید؛

-    انجام چه نوع کاری هیجان شما را بر می انگیزد؟
-    در زمینه شغل آینده تان، چه مهارت ها و تخصصی دارید؟
-    آیا کاری را که می خواهید شروع کنید به آن باور قلبی دارید؟ فراموش نکنید تا زمانی که شما به کار خود باور نداشته باشید، دیگران نمی توانند به شما اعتماد کنند و سرمایه کسب و کارشان را به شما بسپارند.
-    آیا می توانید آینده شغلی خود را روی کاغذ تعریف کنید و از اهداف خود دفاع کنید؟ اگر جواب شما مثبت است، همین الان یک کاغذ بردارید و دست کم هفت خط درباره آنچه می خواهید به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنید، بنویسید.

پاسخ به پرسش های فوق می واند مسیر موفقیت شما در شغل جدید را تا حدودی روشن کند. خودشناسی باعث جلوگیری از تصمیمات احساسی می شود و شما را در برابر بحران های پیش بینی نشده حفاظت می کند.

مسئولیت آینده شغلی

شما تصمیم گرفته اید که متفاوت باشید، پس مسئولیت آن را هم بپذیرید. همیشه متفاوت بودن با انواع سختی، مشکلات جدید، ناامیدی و... همراه است؛ اما کسانی از این میدان سربلند بیرون می آیند که هزینه این تفاوت را بپردازند. اگر هر وقت فکر کردید ایده شما فوق العاده خاص است و اجرای آن هیچ زحمتی ندارد و اصطلاحا همه چیز رله است، به کار خودتان شک کرده و هر چه سریع تر ترمز کنید. در فرهنگ نامه کارآفرینی، ایحاد کسب و کار جدید معادل با قدرت تحمل مشکلات است، پس برای عبور از دره ها آماده باشید تا به قله های موفقیت برسید.

همیشه به یاد داشته باشید ایجاد تغییر لزوما باعث رشد حرفه ای نمی شود و بسیاری از افراد به خاطر تصمیم اشتباهی که گرفتند، آینده خود را از دست داده اند. تفاوت کار آفرینان موفق با انسان های عادی در همین جزئیات است.  انسانهایی که در بحران های روحی و مالی، درست فکر کرده اند و تغییر بزرگی را پدید آورده اند و انسانهایی که در بحران های روحی و مالی درست فکر نکرده اند و تغییر بزرگی را ایجاد کرده اند. گروه اول به موفقیت و ثروت دست پیدا می کنند و گروه دوم سرمایه زندگی شان را از دست می دهند.

اگر  برداشت شما از مطالبی که تا این لحظه خواندید مثبت است، به شما تبریک می گویم و احتمالا روحیه کارآفرینی بالایی دارید و برای راه اندازی کسب و کار شخصی خود باید وارد مراحل بعدی شوید که در مقالات آینده به آن اشاره خواهم کرد؛ اما اگر کمی سردرگم گشته و افکار شما به هم ریخته شده است، نیاز به بررسی بیشتری نسبت به آینده شغلی خودتان دارید. این مقاله صرفا یک تلنگر برای راهنمایی شما بوده است و جای نگرانی ندارد. اگر به کسب و کار خودتان مطمئن هستید، برای رفع ایرادات جزئی از مشاور کمک بگیرید و زمان بیشتری را برای شناخت اهداف شغلی تان بگذارید.

عظیم ربیع زاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار