«دلفین صورتی» جاذبه عجیب رودخانه آمازون+تصاویر
کد خبر: ۷۲۸۰۹
تاریخ انتشار: 2017 May 10    -    ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
 رودخانه ی آمازون جایی پر از شگفتی هاست، با صدها موجود عجیب و ناشناخته، اما یکی از جالب ترین آنها دلفین صورتی است. مطمئنا باور کردنش سخت است که دلفین هایی به رنگ صورتی وجود داشته باشد. این موجودات بسیار نادر که در نوع خود بزرگترین هستند، اولین بار توسط توریستی به نام میشل واتسون در رودخانه ی آمازون دیده شده است.

یکی از بهترین حس هایی که میتوانید تجربه کنید، ارتباط و لمس کردن دلفین ها، آن هم از نوع صورتی اش است. خیلی ها این دلفین های رودخانه آمازون را با نام محلی boto می شناسند. اما جالب است بدانید چیزی که وجود این موجودات مهربان و نادر را خاص کرده است. هوش بالای آنهاست و نسبت به ۴ گونه دیگر دلفین های آب شیرین بسیار باهوش تر هستند ولی بازهم کار به اینجا ختم نمی شود، این موجودات تا ۴۰ درصد مغزی بزرگتر از انسانها دارند.
 


دلفین های آمازون گونه‌ای از دلفین‌های آب شیرین هستند که به جای باله، قوزی بر پشت دارند و رنگ پوستشان وقتی متعجب یا هیجان‌زده می‌شوند مثل سرخ شدن گونه‌ی انسان‌ها، پررنگ‌تر می‌شود. این دلفین‌های خوش‌رنگ، از سخت‌پوستان، گربه‌ماهی، ماهی‌های کوچک و حتی لاک‌پشت‌های کوچک تغذیه می‌کنند و همچنین پوزه آنها برای صید راحت تر ماهی ها در آبهای کدر بسیار باریک تر و کشیده تر از سایر دلفین هاست.

اسم علمی این جانداران مهربان و نایاب Inea Geoffrensis است و قدشان به ۲.۵ تا ۳ متر می‌رسد و حدود ۹۰۰۰ کیلوگرم وزن دارند. دلفین‌های رودخانه‌ای عموماً در مقایسه با دلفین‌های دریایی کوچک‌ترند اما پوزه‌هایشان به خاطر آسان‌تر شدن شکار برای غذا از دلفین‌های دریایی بلندتر و دندان‌هایشان نیز تیزتر است. این دلفین‌های خوش‌رنگ از سخت‌پوستان، گربه‌ماهی، ماهی‌های کوچک آب‌شیرین و حتی لاک‌پشت‌های کوچک تغذیه می‌کنند.

چرایی رنگ متفاوت این دلفین هنوز مشخص نشده اما حدس زده می‌شود این پدیده به خاطر وجود مویرگ‌ها با فاصله‌ی بسیار کمی نسبت به سطح پوستشان باشد. فرضیه‌های دیگری که وجود دارند عبارتند از تغییر رنگ تدریجی در اثر آلودگی آب رودخانه مخصوصاً آهن، سن جانور و دمای آب.
24آنلاين
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار