باورهای شنیدنی درباره یک غار در سوریه
کد خبر: ۷۲۴۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2017 May 07    -    ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
درباره اولین جنایت بشری؛
در طول سالیان دراز بین غار خون و داستان اولین جنایت بشری (کشته شدن هابیل به دست قابیل) ربط می دهند. این تلازم بین جنایت قابیل و مغارة الدم در کوه قاسیون پس از اسلام ایجاد نشده است بلکه پیش از ورود اسلام این باور وجود داشته است.
باورهای شنیدنی درباره یک غار در سوریهاختصاصی «تابناک با تو»؛ در کوه قاسیون در شمال شهر دمشق مسجدی وجود دارد که به «مقام الأربعین» شهرت یافته است. این ساختمان از تمام نقاط شهر دمشق دیده میشود.

 باورهای شنیدنی درباره یک غار در سوریه
 
این مسجد دو طبقه دارد. طبقه ی پایین از اتاق های کوچک و یک راهروی فراخ و بزرگ تشکیل شده است،  اما مهمترین بخش مسجد که در همین طبقه قرار دارد غار خون (مغارة الدم) است، جایی که گفته میشود هابیل در آنجا به دست برادرش قابیل کشته شده است.
 
باورهای شنیدنی درباره یک غار در سوریه
 
در طول سالیان دراز بین غار خون و داستان اولین جنایت بشری (کشته شدن هابیل به دست قابیل)  ربط می دهند. این تلازم بین جنایت قابیل و مغارة الدم در کوه قاسیون پس از اسلام ایجاد نشده است بلکه پیش از ورود اسلام نیز چنین باوری وجود داشته است.
 
باورهای شنیدنی درباره یک غار در سوریه 
 
پیش از ورود اسلام این غار بتخانه ای بود که در آن وثن نگهداری می شد، وقتی اسلام به دمشق رسید و از آنجا که داستان هابیل و قابیل در قرآن ذکر شده است، به مکانی مقدس برای مسلمانان تبدیل شد. مسلمانان با اتکاء به باورهایی که در این باره وجود داشت، آن را بزرگ داشته و تکریم کردند. در عهد ایوبیان نیز  دامنه ی های آن، یتیم خانه ی دمشق نامیده می شد، جایی که به یتیمان شهر عنایت و خیرات می کردند و به صخره های کوه قاسیون «سفرة الیتامے» می گفتند.
 


بر اساس این باور کهن رنگ قرمز سنگ های غار اثر خون هابیل بوده است که همچنان باقی مانده است

البته درباره ی محل کشته شدن هابیل به دست قابیل، میان علماء و مفسّران مسلمان اختلاف نظر وجود دارد.

از دیگر اقوالی که درباره ی این غار گفته شده آن است که در این غار، پیامبران بسیاری از جمله حضرت ابراهیم، لوط، ایوب، موسی و عیسی (علیهم السلام) نماز خوانده اند و حضرت الیاس نیز مدتی در این غار از پادشاه ستمگر زمان خود پنهان شده است.
 
باورهای شنیدنی درباره یک غار در سوریه 
 
   در عهد معاصر نیز این مسجد و این غار مورد توجه مردم  منطقه قرار گرفته و آنها هر روز جمعه به این مسجد می روند و آن را زیارت می کنند و بر این باورند که آبی که از دیواره های غار جاری می شود گریه ی کوه بر هابیل بوده و از آن استشفاء می نمایند

 ابن بطوطه جهانگرد معروف، ابن جبیر الأندلسي و ابن طولون مشاهدات خود را درباره ی این غار نوشته اند. ابن طولون ۱۵۳۲م/۹۳۹ ه در این باره می گوید: و اما غار خون که در بالای کوه است، مکانی لطیف و شریف، پر هیبت و باوقار می باشد که دعا در آن مستجاب می شود و به غار الأربعین شهرت دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ب ز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
2
2
تصویر غار نمایی از یک صورت است با دهان و بینی قرمز و زبان سیاه!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار