برگه‌ها و میوه‌های خشك‌شده جایگزینی برای چیپس و پفك
کد خبر: ۷۲۱۸۴
تاریخ انتشار: 2017 May 05    -    ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
میوه‌های خشک منبع غنی از ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند كه به‌راحتی هضم و باعث تصفیه خون و پاکسازی معده و روده می‌شوند.
برگه‌ها و میوه‌های خشك‌شده جایگزینی برای چیپس و پفك
میوه‌های خشک منبع غنی از ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند كه به‌راحتی هضم و باعث تصفیه خون و پاکسازی معده و روده می‌شوند. به دلیل وجود همین خواص است که میوه‌های خشک و برگه‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از میان‌وعده‌های سالم، مغذی و مفید برای تمام گروه‌های سنی معرفی کرد. این محصولات،‌ می‌توانند جایگزین خوبی برای چیپس و پفک به‌خصوص در کودکان باشند‌ چراكه میوه‌های خشک‌شده در صورت مناسب بودن کیفیت، هم ارزش تغذیه‌ای به مراتب بالاتری‌ از چیپس و پفک و هم خواص حسی جذاب و مقبولی از نظر مصرف‌کننده به‌خصوص بچه‌ها دارند. می‌توانید انواع میوه‌های خشک را آرام‌آرام جایگزین چیپس و پفک در برنامه غذایی خودتان و فرزندانتان کنید البته به‌شرطی که حد تعادل را در مصرف آنها در نظر بگیرید.
 
برگه‌ها و میوه‌های خشك‌شده جایگزینی برای چیپس و پفك 
 
ارزش غذایی این میوه‌های خشک شده با میوه‌های تازه برابری می‌کند؟

ـ شاخص کیفی میوه‌ها هنگام خشک شدن حفظ ویتامین C موجود در آنها است که البته در حین روند خشک شدن میزان آن کاهش می‌یابد اما از طرفی با تبخیر آب موجود در میوه و کاهش وزن آن، ما شاهد افزایش غلظت مواد تشکیل‌دهنده میوه‌ها هستیم که این موضوع تا حدی مشکل را حل می‌کند. البته در طی خشک شدن، ترکیبات حساس به حرارت هم از بین می‌روند و بنابراین می‌توان گفت که از نظر ارزش تغذیه‌ای، هر نصف لیوان میوه خشک شده تقریبا با یک لیوان میوه تازه خرد شده برابر است اما با توجه به افزایش کالری میوه‌های خشک در صورتی که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنید، مصرف مداوم آنها توصیه نمی‌شود. از طرفی، میوه‌های خشک باید در کنار میوه‌های تازه مصرف ‌شوند و به هیچ وجه نمی‌توان میوه خشک را جایگزین میوه تازه کرد.

چه میوه‌هایی هنگام خشک شدن کمترین آسیب را می‌بینند؟

ـ همه میوه‌ها را می‌توان خشک کرد زیرا بافت فیبری دارند. سیب، کیوی، آناناس، موز، پرتقال، لیمو و حتی توت‌فرنگی را به راحتی می‌توان خشک کرد که می‌تواند جایگزین خوبی برای پاستیل و شکلات در میان کودکان باشد که هم موجب هضم غذا و هم پیشگیری از سرطان‌ها می‌شود.

در خانه هم می‌توانیم میوه‌های مورد علاقه‌مان را خشک کنیم؟

ـ بله، برای این کار باید میوه‌ها را به قطعات کوچک خرد و در یک سینی استیل پهن کنید و روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید. حتی برای جلوگیری از تغییر رنگ و حفظ طعم آن می‌توان این برش‌ها را برای مدت کوتاهی درمحلول نمکی قرار داد و به تدریج آنها را روی گرما خشک کرد. هر چه برش‌ها نازک‌تر باشند، زودتر خشک می‌شوند. در تابستان هم می‌توان این برش‌ها را پشت پنجره و در مقابل نور خورشید قرار داد.

استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن میوه و سبزی را توصیه نمی‌کنید؟

ـ چرا. استفاده از این دستگاه‌ها از بهترین راه‌های خشک کردن میوه و سبزی است و روند خشک کردن را سریع‌تر می‌کند و در عین حال، میوه‌ها و سبزی‌ها را یکنواخت خشک می‌کند.

چه روشی را برای نگهداری از این میوه‌ها و سبزیجات خشک پیشنهاد می‌کنید؟

ـ ظروف دربسته شیشه‌ای یا پلاستیکی ضخیم‌ بهترین گزینه‌‌اند تا تبادل گاز و رطوبت با هوای بیرون انجام نشود. حتی می‌توان از بسته‌های جاذب رطوبت و یا یک قطعه نشاسته بزرگ (در صورتی که با میوه‌ها تماس نداشته باشد) استفاده کرد و آن را در جای تاریک، خشک و خنک نگهداری کرد. با این روش، این میوه‌ها ۳ تا ۴ ماه سالم می‌مانند.
 
مجله آشپزی مثبت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار